• Suck och suck

Ni som kan reglerna i Monopol!

*Om man köper det där Elverket, vad sjutton ska den som går på det betala???? Fattar ingenting av det som står på kortet. "Om du äger EN anläggning utgår hyran med 4 gånger det belopp som tärningarna visar"
    Vad då för belopp?? Vad ska den som går på Elverket betala?

*Ska man helst köpa de dyra gatorna och områdena? Hur mycket ska man ponera och se till att kanske ha kvar när man lägger ut? Är det för stor risk om man bara har 200 monopolpengar kvar?

*Vad är det folk betalar om de kliver på ens gator? Min dotter säger att man betalar det som står på baksidan av kortet, där det står "Intecknad för 160 monopolpengar" så då har vi betalat det till varandra (för så spelade hon med grannen)?

Jag måste förstå de här tre frågorna till att börja med iallafall.

• Svar på tråden Ni som kan reglerna i Monopol!
  • LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Vi måste ha olika pengar, men reglerna borde ju vara samma.

Vi har summor på kronor i vårat monopol.
    Men då måste det ju bli ex 9 monopolpengar för er.

För ni har inte 50 lapp, 100 lapp osv som vi antar jag? 

• Suck och suck
    Mandy1981 skrev 2011-12-27 16:27:54 följande:

på baksidan av korten står det längst upp det som du måste betala för att köpa anläggningen / gatan. Under detta belopp står det beloppet man måste betala när man som icke ägare hamnar på denna gata / anläggning.

Nej så är det inte på vårt Monopol. Man betalar det som står på gatan ute på spelplanen.
    På baksidan av kortet står det där som jag kan inteckna gatan för till banken.
    Och på framsidan står det hyran då, som folk ska betala som kliver på min gata.
  • Suck och suck
    LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2011-12-27 16:31:46 följande:
    Vi måste ha olika pengar, men reglerna borde ju vara samma.

Vi har summor på kronor i vårat monopol.
    Men då måste det ju bli ex 9 monopolpengar för er.

För ni har inte 50 lapp, 100 lapp osv som vi antar jag? 
    Jo, vi har 50-lapp och 100-lappar och till och med 500-lappar.
  • Suck och suck
    LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2011-12-27 16:33:14 följande:
    Vi får 4000 kr när vi passerar gå.
    Men mitt spel är gammalt. 
    Oj då!
  • sahara sahara

1500? Nu finns det olika versioner, men vi började med 30 000 kronor var, tror jag. Jag minns i alla fall att man fick en 10 000-kronorssedel var i början, och att den var rosa.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • sahara sahara

Men du, fick inte med reglerna med spelet?

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Suck och suck
    sahara sahara skrev 2011-12-27 16:35:41 följande:
    Men du, fick inte med reglerna med spelet?
    Jo, men jag begriper dem inte riktigt.
  • Suck och suck

REGLER:
    2) EN EGENDOM SOM ÄGS AV ANNAN SPELARE

Om du hamnar på en annan spelares egendom ska du betala hyra till ägaren enligt vad som står på lagfartskortet. Du ska inte betala hyra om egendomen är intecknad (lagfartskortet ligger med framsidan nedåt).

Tomt

Hyran för en obebyggd tomt anges på det aktuella lagfartskortet. Om en spelare äger alla tomter i en viss färggrupp och ingen av dem är intecknad är hyran det dubbla.
    Om tomten är bebyggd med hus eller hotell är hyran mycket högre - se lagfartskortet.

Svar på tråden Ni som kan reglerna i Monopol!