• Anders deppig

Sertralin, Känner ni skillnad på olika fabrikat?

Hej på er! 

Jag är en 40-årig kille som har fru och 2 underbara barn, bor i egen villa och har ett jobb jag trivs med.

Jag har varit deprimerad länge, gått in i väggen på tidigare arbetsplats osv. osv. Jag har tagit Sertralin i ca ett år nu, efter ett läkarbesök förra året. jag har gått på terapi och fungerar oftast bra med hjälp av sertralinet.

Det som stör mig är att man får olika sorter varje gång man hämtar ut på receptet. jag har haft några olika fabrikat och tycker att jag fungerar bäst med Sertralin Ranbaxy. Senaste omgången som jag hämtade ut bestod av Oralin. Mitt humör åker jojo...  jag blir jättearg jättefort och tycker att jag är allmänt värdelös och tycker synd om min familj som måste stå ut med mig. Dessutom känns det som jag inte borde vara pappa. jag överreagerar på småsaker. stackars barn. Jag försöker undvika situationer som kan bli jobbiga, men det innebär extra belastning för min fru, som då blir sur på mig, och så är det berömda onda cirkeln igång.

Är det bara jag som reagerar så olika på olika fabrikat, eller är det fler här som har upplevt samma sak?
    Hjälp mig i mina grubblerier!

• Svar på tråden Sertralin, Känner ni skillnad på olika fabrikat?
  • Anonym

Jag känner exakt samma sak. Har oxå sertralin och föredrar just som du ranbaxy. Fick bluefish sist och dessa gjorde mig så sjukt trött, så nu får det vara endast ranbaxy hedanefter.

• Philippa

Jag har bara ätit Sertralin några månader och visste inte att man kunde känna skillnad på de olika märkena.... hmmm, bra info.

• Anders deppig

Skönt att fler har upplevt det. Jag kommer ihåg förra gången jag hämtade ut ranbaxy efter en omgång med ett annat fabrikat, efter någon dag så kom jag på mig själv tänkandes " -oj! så glad jag är!.... " 

• SHAKAWKAW

Känner man verkligen en skillnad? Är det inte bara olika företag som tillverkar medicinen..? Själv pendlar jag mellan Bluefish och Ranbaxy, och känner ingenting speciellt. Har känt av en liten ökning av min ångest, men det trodde jag berodde på... Ptja, att det går upp och ner helt enkelt. Men det kanske är individuellt.

• Anonym (Apotekare)

Skillnaden mellan olika fabrikat är vilka hälparämnen som företaget använder. Därför är det "samma sak" i dem då de ska ge samma effekt. Alla mediciner som apoteket byter ut är utredda att de ger samma effekt, annars blir det inget byte på apoteket så det är strikt reglerat. Dock finns det patienter som känner skillnad, det går inte att säga annat. Dock är det inte så vanligt (de flesta gånger är det inbillning).

Apoteket måste byta ut läkemedlet pga. ett omfattande regelverk som våra politiker bestämt (om man inte vill betala själv). Enda sättet att komma undan detta om man påverkas av fabrikatskillnader är att be doktorn skriva ett recept där doktorn skriver att det inte får bytas till annat fabrikat. Då byter inte apoteket det. Står det inte att det inte får bytas så har doktorn ett megivade på receptet att det ska bytas till annat billgare fabrikat om inte kunden betalar mellanskillnaden.

// Leg Apotekare

• Anonym (surgrisen)

Jo, det är skillnad på dem, både på effekten och på biverkningarna tycker jag. Det värsta var när jag fick sertralin teva och jag fick extremt kraftig klåda på kroppen, jag höll på att klösa sönder mig själv! Men ingen hade sagt något om att biverkningarna kunde skilja mellan tabletterna och jag kopplade först inte ihop klådan med fabrikantbytet på tabletterna utan jag misstänkte att jag hade blivit allergisk mot mitt tvättmedel osv.. Det tog några dagar innan jag insåg att jag troligtvis är allergisk mot det blå färgämnet i sertralin teva. Och klådan försvann också när jag lyckats byta tillbaka till mitt vanliga fabrikat och har inte kommit tillbaka sen dess.

Strul med varierande effekt och nya biverkningar är det sista man behöver när man är deprimerad. Om man har hittat en variant som fungerar bra borde man få fortsätta med den tycker jag och inte vara "försökskanin" på alla möjliga varianter bara för att det skiljer några kronor i pris.

• Anders deppig

Har varit och hämtat ut Sertralin Ranbaxy igen, jag fick beställa för att få den sorten. Humöret är mycket stabilare, känns skönt. Om ni andra också har hittat ett fabrikat som fungerar bra för er, stå på er.

• ch319

Jag har också känt skillnad, fick första gången sertralin krka och det kändes bra efter några veckor.
    När jag hämtade ut andra gången fick jag Actavis, efter nån dag började jag må konstigt och förstod inte varför jag helt plötsligt fick ångest igen, tror att det berodde på att det var ett annat märke, eller kanske min dos var för låg?
    Nu håller jag mig till krka för att vara på den säkra sidan

• Emblems

Jag har ätit Sertralin Actavis senaste året och blev idag tvungen att ta Sertralin Teva istället då Actavis plötsligt gått från ca 87 kr upp till hela 306 kr! Så då fick det helt enkelt bli Teva. Har någon annan av er gjort bytet från Actavis till Teva? Vad har jag att vänta mig?

• Tråkmånsar

Hej

Håller med!!!

Har upplevt samma sak ang. Recept på sertralin av olika fabrikat

Definitivt????

Jaghar ätit läkemedlet o pratat med apotek som säger att det är samma !

Bullshit!!!

Det stämmer inte!!

• AndreaBD

Inte Sertralin, men jag har haft samma sak med Venlafaxin. Jag kommer inte ihåg vilket märke det var, men det verkar inte finnas kvar, för jag har inte haft det problemet på länge. 

Det är helt enkelt så att det INTE är samma produkt om det görs lite olika. Även om det är samma ämnen. Dvs. de viktiga ämnen, de som ska göra något är samma, men det finns även stabiliserande ämnen och andra "hjälp"-ämnen som inte behöver vara samma. Plus kanske ett annat sätt att framställa det. Min man är kemist och han säger att det då inte är samma produkt, då finns det skillnader och det är då fullt möjligt att man reagerar på en sån skillnad. 

• Anonym334

Mängden utav den aktiva substansen i generika mediciner får variera med några procentenheter (upp till 5% tror jag att det var) jämfört med originalet. Det är därför man känner skillnad ibland mellan vissa märken.

• sadoos

Hej det va några år sen du hade skrivit det men jag tänker om någon googlar ser mitt svar också .. för mig va Sertalin Hexal som fungerade sen när apoteket bytte mot billigare variant ,,fungerade inte alls

Svar på tråden Sertralin, Känner ni skillnad på olika fabrikat?