Bröderna Lejonhjärta för en 6-åring?
Bör en 6-åring få se filmen Bröderna Lejonhjärta (rek fr 11 år)?
Bör en 6-åring få se filmen Bröderna Lejonhjärta (rek fr 11 år)?
Beror helt på 6-åringen. Jag hade inte velat se den som 6-åring. Min son som är 5 har sett den och tycker att den är lite läskig men han blir aldrig rädd så att han får mardrömmar. Han är betydligt mer som sin pappa och gillar när det är "spännande".
Jag såg den med min sexåring förra veckan. Hon tyckte det var sorgligt ibland, men mest tyckte hon den var bra. Om man sitter med och kan pausa och prata om vad som händer så är det nog lugnt.
Har sett den med min 4 åring ( och 7 åring) hon gillade den men krävs att man sitter med och förklarar och pratar.
Det som dom tyckte var läskigt var branden i början av filmen....
Jag sag den pa bio nar jag var 7 ar, det sluta med att min kompis mamma fick skjussa hem mig mitt i filmen pga jag storgrat i salongen..
Jag tycker inte den är lämplig för en 6-åring.
Jag får fortfarande rysningar av den för att jag såg den i tidig ålder. Då är jag 23 idag ;)
Tror dottern var fyra när hon såg denna, ihop med mig. Det hon tyckte var värst var slutet - när draken dör! Skulle inte se den med henne igen dock. Det behöver ju diskuteras och pratas om i en mindre evighet om så vore fallet vilket bara är onödigt, för henne. Om du är osäker så avstå - finns gott om andra filmer att se
Det enda minnet jag har från min barndom i kombination med Bröderna Lejonhjärta är att jag var livrädd för Katla. Och att jag avskydde Tengil. Att det är en fin film är någonting jag har kommit på i äldre dagar.
Det beror på hur känsligt barnet är för den typen av handling. Själv är min första minne från denna film är hur häftig Katla var.
Min son skulle inte fixa att se den, han är snart sex.
Däremot har vi lyssnat på CD'n några gånger vid läggningen. Det fiffiga med det är ju dock att vi alltid bara hör första 15-20 minutrarna, sen somnar han
Så långt som till de läskiga bitarna med Tengil och Katla har vi aldrig kommit.
Men alla känner ju sina egna barn bäst. Jag har en bekant vars femåring fick se Jurassic Park i förra veckan.
Nej, inte hos oss. 6-åringen har mycket tankar om bränder och om att vi ska bli innebrända och det är ju mycket annat läskigt i filmen också. Det finns en anledning till 11-årsgränsen känner jag. Vill bespara oss alla en massa mardrömmar.
Nej. Jag tycker själv att den är otäck och grät en skvätt sist jag såg den. Men kanske beror det på att man som vuxen förstår att det inte bara är hittepå.