• Coriander

Ännu en sömnlös natt - orkar inte mer!

Nu orkar jag seriöst inte med dessa sömnlösa nätter. Är i v.29 och kan inte sova igenom en hel natt. Förra natten var ett bra exempel på vad som är fel:

* Har ont i magen
    * Har ont i ryggen, nacken och axlarna
    * Har restless legs syndrome
    * Jag är hungrig, törstig eller har bara halsbränna
    * Hittar ingen skön sovställning
    * Oroar mig för nästa dags "att göra"-lista och har oroliga tankar kring förlossning osv.
    * Sängen är alldeles för liten - jag och min man sover i en 1,20 säng, eftersom min man inte kan släppa den Skrikandes Själv skulle jag vilja ha åtminstone en 1,60 säng som är mjukare.

* Min man har en snedvriden dygnsrytm, vilket innebär att det inte blir helt mörkt i vårt hem förrän mellan 4 - 6-tiden på morgonen. Fram till dess låter det visst inte om honom, men just ljuset från skärmen (ja, han kollar olika grejer på datorn) stör mig! 

Vad jag försökt göra:

* Duscha mig varm precis innan sängdax
    * Duscha benen med kallt vatten precis innan sängdax (skulle hjälpa mot restless legs.. fast gjorde inte det på mig)
    * Bada bastu
    * Stretcha ryggen och nacken + massera benen
    * Försöka tänka mig bort från vardagen och slappna av
    * Om jag inte somnat efter en timme - gå upp, dricka vatten eller bara gå runt en sväng i lägenheten
    * Använda ögonmask för att inte se ljuset från skärmen
    * Spänna hela kroppen för att slappna av sedan
    * Sova på soffan
    * Sagt till mannen att han får gå ut ur sovrummet om han inte ska sova ännu.. 

Inget av de ovannämnda sakerna har funkat hittills! Nu är jag trött och trög i hjärnan, men har likförbannat en hel dag framför mig med en full "att göra"-lista. Hur klarar ni andra blivande mammor eller mammor som har små barn på bara en timmes eller inget sömn alls på nätterna? Någon som har några tips att komma med? 

Snälla hjälp!  

• Svar på tråden Ännu en sömnlös natt - orkar inte mer!
  • Jenny Hä

Han kan ju börja vänja sig nu för när bebis kommer kan han ju inte ha den vanan med sömnen .

• Coriander

Jag har gjort två enorma kuddar som jag skulle vilja sova med, men tackvare att sängen är så liten, så får "vi" alla inte plats. 

Folk som fått bebisar runt omkring mig det senaste året har alla fått "världens snällaste" barn som sovit genom nätterna från början. Först ut var min svägerska vars son sovit sedan BB hela nätter, endast gått upp en gång mitt i natten för att äta. Och sist ut nu var min syster vars dotter sover från 22 fram till 6 på morgonen med en matning där emellan. Så på något sätt hoppas jag på ett lika lätt barn. Jag fungerar nämligen inte alls om jag inte får min sömn..jag blir grinig för ingenting, bara gråter och hjärnan är helt tom. 

Jag hoppas verkligen att naturen snart är klar med sina trix att försöka förbereda mig på föräldraskapet. Jag vill ju inte vara slutkörd redan innan barnet kommer.  

• Strawberry3

Tyvärr är ju det här med att inte få sova fin, fin övning för kroppen inför det som komma skall. Jag var alldeles tokig min första graviditet eftersom jag hade svårt att sova efter v.26. Väntar nu nr 3 (v.39) och ärligt talat vänjer man sig, har sovit få hela nätter sedan fyraåringen kom till världen. Det låter kanske hemskt men det är inte så illa, när bebis är ute gör åtminstonde kroppen inte ont längre. Men visst svor jag senast i går kväll över att det inte är någon idé att lägga sig eftersom det ändå inte går att sova och gör ont överallt. Nu till lite tips:

* Försök släppa tanken att du skall sova utan låt det duga om du bara får vila lite till och ifrån under natten 
    * Svalt i sovrummet, sov med öppet fönster, låt det bli typ 16-18 grader
    * Ut med datorn ur sovrummet - får iaf absoult inte vara på medan du ligger där!
    * Ut med maken ur sovrummet - han får ligga på soffan under denna korta perioden. Då kan du ha hela smala sängen själv och bulla upp med kuddar överallt. Jag har typ 5-6 kuddar när jag skall försöka sova. Två under huvudet ( högläge gör halsbrännan bättre), en i rygggslutet, en mellan benen och en som stöd till jättemagen och en under armen. Då kan man vila bekvämt en stund tills benen domnar och man måste vända sig (och alla kuddarna)
    *Lugnande te eller annan dryck  innan läggdax, visserlgen kanske du måste upp och kissa (men det måste ju du ändå). Typ något örtte. För mig funkar hallonbladste men det skall man inte dricka förrän efter v. 35 eftersom det naturligt innehåller oxycytin och också kan ge sammandragningar. Men det finns ju massa lugn- och ro teer att välja mellan.
    * Ät gröt eller något innan du lägger dig så att du håller dig mätt genom natten, annars får du faktiskt gå upp och äta (undvik feta saker för halsbrännan)
    * Ha halsbrännetabletter bredvid sängen så du bara kan knapra i dig vid behov, även vanligt mineralvatten funkar bra för vissa ! 

Kämpa på och stå ut, det är värt det!! Och gnäll så mycket du vill, det har man rätt till      

• Jenny Hä

Jag tror du måste ta tag i din mans vanor inte hoppas på en bebis som sover hela nätter . Älskar han dig så stöttar han dig nu o underlättar din situation .

• Ingrid83

det ar med slitsamt att vara hoggravid en att ha en liten, men du kan ju inte rakna med att du har ett barn som sover pa natterna.. det finns ju en mening med att kroppen haller dig vaken! Tror dit problem ar att din man inte fattar hur trott du blir slang ut honom ur sovrummet om han ska ha datorn med sig.. tror min man sov mest pa soffan sista veckorna jag var hoggravid sa jag skulle fa plats med kuddarna... josses kvinna bli lite arg pa honom slang en kudde pa honom gor vad som helst.. du kommer undan med det du ar ju gravid.. haha

• bellsii

Men har inte din man nå jobb att gå till?? Ganska skev dynga rytm dax att ändra på den

• Ingrid83
    Strawberry3 skrev 2011-12-28 10:03:59 följande:
    Tyvärr är ju det här med att inte få sova fin, fin övning för kroppen inför det som komma skall. Jag var alldeles tokig min första graviditet eftersom jag hade svårt att sova efter v.26. Väntar nu nr 3 (v.39) och ärligt talat vänjer man sig, har sovit få hela nätter sedan fyraåringen kom till världen. Det låter kanske hemskt men det är inte så illa, när bebis är ute gör åtminstonde kroppen inte ont längre. Men visst svor jag senast i går kväll över att det inte är någon idé att lägga sig eftersom det ändå inte går att sova och gör ont överallt. Nu till lite tips:

* Försök släppa tanken att du skall sova utan låt det duga om du bara får vila lite till och ifrån under natten 
    * Svalt i sovrummet, sov med öppet fönster, låt det bli typ 16-18 grader
    * Ut med datorn ur sovrummet - får iaf absoult inte vara på medan du ligger där!
    * Ut med maken ur sovrummet - han får ligga på soffan under denna korta perioden. Då kan du ha hela smala sängen själv och bulla upp med kuddar överallt. Jag har typ 5-6 kuddar när jag skall försöka sova. Två under huvudet ( högläge gör halsbrännan bättre), en i rygggslutet, en mellan benen och en som stöd till jättemagen och en under armen. Då kan man vila bekvämt en stund tills benen domnar och man måste vända sig (och alla kuddarna)
    *Lugnande te eller annan dryck  innan läggdax, visserlgen kanske du måste upp och kissa (men det måste ju du ändå). Typ något örtte. För mig funkar hallonbladste men det skall man inte dricka förrän efter v. 35 eftersom det naturligt innehåller oxycytin och också kan ge sammandragningar. Men det finns ju massa lugn- och ro teer att välja mellan.
    * Ät gröt eller något innan du lägger dig så att du håller dig mätt genom natten, annars får du faktiskt gå upp och äta (undvik feta saker för halsbrännan)
    * Ha halsbrännetabletter bredvid sängen så du bara kan knapra i dig vid behov, även vanligt mineralvatten funkar bra för vissa ! 

Kämpa på och stå ut, det är värt det!! Och gnäll så mycket du vill, det har man rätt till      
    Sa sant knepigt hur man vanjer sig med att inte fa sova.. min mor hade lill flickan for ett tag sedan och jag sov 8 timmar i strack.. hela dagen var forstord kande mig super bakis.. bla
  • Isalel

Köp dig en egen säng och ställ brevid den andra sängen och skicka ut karln från sovrummet! Totalt respektlöst att sitta med en laptop i sängen när nån försöker sova!

• Ingrid83
    bellsii skrev 2011-12-28 10:08:08 följande:
    Men har inte din man nå jobb att gå till?? Ganska skev dynga rytm dax att ändra på den
    Tankte ocksa det forst tills jag tankte pa min far,, han har ett miljon foretag men lagger sig runt 4 alltid gjort det men sen gar han upp vid 11
  • bellsii

Men han sov ju till 16.00 ??

Svar på tråden Ännu en sömnlös natt - orkar inte mer!