Ännu en sömnlös natt - orkar inte mer!
Nu orkar jag seriöst inte med dessa sömnlösa nätter. Är i v.29 och kan inte sova igenom en hel natt. Förra natten var ett bra exempel på vad som är fel:
* Har ont i magen
* Har ont i ryggen, nacken och axlarna
* Har restless legs syndrome
* Jag är hungrig, törstig eller har bara halsbränna
* Hittar ingen skön sovställning
* Oroar mig för nästa dags "att göra"-lista och har oroliga tankar kring förlossning osv.
* Sängen är alldeles för liten - jag och min man sover i en 1,20 säng, eftersom min man inte kan släppa den Själv skulle jag vilja ha åtminstone en 1,60 säng som är mjukare.
* Min man har en snedvriden dygnsrytm, vilket innebär att det inte blir helt mörkt i vårt hem förrän mellan 4 - 6-tiden på morgonen. Fram till dess låter det visst inte om honom, men just ljuset från skärmen (ja, han kollar olika grejer på datorn) stör mig!
Vad jag försökt göra:
* Duscha mig varm precis innan sängdax
* Duscha benen med kallt vatten precis innan sängdax (skulle hjälpa mot restless legs.. fast gjorde inte det på mig)
* Bada bastu
* Stretcha ryggen och nacken + massera benen
* Försöka tänka mig bort från vardagen och slappna av
* Om jag inte somnat efter en timme - gå upp, dricka vatten eller bara gå runt en sväng i lägenheten
* Använda ögonmask för att inte se ljuset från skärmen
* Spänna hela kroppen för att slappna av sedan
* Sova på soffan
* Sagt till mannen att han får gå ut ur sovrummet om han inte ska sova ännu..
Inget av de ovannämnda sakerna har funkat hittills! Nu är jag trött och trög i hjärnan, men har likförbannat en hel dag framför mig med en full "att göra"-lista. Hur klarar ni andra blivande mammor eller mammor som har små barn på bara en timmes eller inget sömn alls på nätterna? Någon som har några tips att komma med?
Snälla hjälp!