Hur farligt är det att renovera och måla om när man är gravid?
Någon som gjort det under graviditeten? Är det verkligen livsfarligt?
Någon som gjort det under graviditeten? Är det verkligen livsfarligt?
Vi ska renovera ett helt hus och måla och greja.. om man nu är orolig för damm och gud vet allt kan man ju bara köpa munskydd, tror allt är väldigt överreagerat om att det skulle vara farligt. Man ska ju inte lyfta för tungt och det, men jag kommer göra allt möjligt i vårt hus.
Jag tror inte det är någon fara. Kan inte förstå vad det skulle vara som är faligt i såfall.
=)
var försiktig med starka dofter från färg. min kompis e född kortväxt troligen pga just detta.
Jag ycer också att det verkar överdrivet, tänkte också använda munskydd.
Det jag kan tänka mig (förutom att lyfta alltför tungt) är att det kanske inte är så bra att andas in starka oljebaserade färger. I övrigt borde det väl inte vara några problem??
Sorry, såg inte att någon redan skrivit det
hur kommer dofterna till fostret då? *funderar* Nä, det kan jag inte i min värld koppla ihop att hon skulle vara kortväxt för det? *fattar noll* som sagt, man kan ju ha munskydd om det skulle vara så, finns rejäla munskydd med för den delen. men världens filter så du ser ut som en alien ;)
jag är född på landet och min morsa pysslade nog med bra farligare grejer än målarfärg under graviditeten... oroar mig inte iaf =) fråga på MVC :)
Vi håller på lite här hemma. Jag målar inte med lösningsmedelsbaserad färg och håller mig borta från huset om maken gör det. Dessutom tänker jag inte vara med då vi byter isolering på vinden och tar död på mögel där uppe. Men jag tror inte vattenbaserade färger och lacker är farliga om de inte luktar eller att det står något på burken. Vet att det kan vara ammoniak i färgen och det är ju inte bra...
ps. tror inte det är dofterna i färgen, i såfall kemikalierna. så som sagt, muskydd... tror det blir det för min del *funderar* sen finns det ju många olika typer färger...
Fallenangel: Att det luktar beror ju på att lösningsmedlet är flyktigt, dvs kokar vid låg temperatur. Man kan bli full av att andas in t.ex. alkohol och det är inte bra för babyn. Finns en massa lösningsmedel som man får i sig via andning på samma sätt som om man dricker det. Man får i sig det via lungorna till blodet och ut i kroppen. Jag är kemist och måste tänka på vad jag får i mig dagligen via jobbet för att inte skada min baby.
minns gifter i tex färg som kan skada fostret.
fallenangel
bara för att din mamma gjorde sånt så behöver det inte hända alla.
ta tex rökning.
ALLA föder inte för tidigt för att de rökat under graviditeten.
så e det med alla "farliga" saker, det KAN skada fostret!!!