• Sorbus

Inget givande samtal på Aurora mottagningen :(

Tråkigt att du inte upplevde samtalet som givande, men det var bra att du tog upp det med barnmorskan och att ni kan ha vidare kontakt.

Vad gäller journalen så ser jag faktiskt inte alls att man skrivit att den nya relationen skulle vara något dåligt. Det står att det skett flera stora förändringar i ditt liv, och bland annat nämns relationen i och med att den är relativt ny. Stora förändringar i livet kan innebära ökad risk för stress och påverka hur man mår - och det gäller även förändringar som man faktiskt upplever som helt positiva. Det kan till exempel vara en ny relation som i ditt fall, eller om man nyligen flyttat eller bytt jobb. Att det skett en förändring kan därför vara relevant att veta eftersom det är saker som kan påverka dig och ditt välmående, men det innebär inte att det är en värdering av ändringen i sig.

Jag tycker det bästa är att du pratar mer med din barnmorska och förklarar hur du uppfattar det och så får hon också möjlighet att förklara hur hon tänkt.

• Sorbus

Sedan kan jag förstå att du känner det som om du bli extra bevakad för att du varit deprimerad och ätit antidepressiva tidigare. Men det är inte för att man ser det som något sämre eller svagare utan för att det är känt att tidigare depressioner är en av riskfaktorerna för graviditets/förlossningsdepression och att det därför är extra viktigt att var uppmärksam så att man kan sätta in åtgärder tidigt, om det skulle behövas. Det är vårdens ansvar att beakta den kunskap man har och man gör det för att måna om din hälsa (även om det kan kännas irriterande...)

• Sorbus
    lakritspuffen skrev 2011-12-28 13:49:53 följande:
    Jag förstår bara inte varför det är viktigt i detta sammanhanget att skriva  "relativt ny relation" ...
    ok om jag och min man varit runt 20 års åldern.. men nu är vi ju ändå över 30.

Jag kom ju dit för att få stöd inför förlossningen!! Min man tyckte också det var lite skumt att det stod med.
    (Hur länge ska man varit tillsammans för att det inte ska betraktas som ny relation?  )

Jag pratade under Aurora samtalet om att det varit mycket i mitt liv just nu under graviditeten, och då menade jag bröllopsplanering, bröllopsresa, försöka ta körkort, och en del familjeangelägenheter i min mans familj. Allt det medans jag varit gravid med alla graviditetskrämpor!

Jo sen hade bm skrivit ner ett par punkter ang förlossningsplan efter journal texten, så det var ju med.
    Men relationen bli ju inte mindre ny för att ni är äldre?  Det här med att förändringar påverkar en är inget som försvinner för att man bli äldre, vi påverkas alla av det som händer oss i livet. Om du pratade om ett antal saker som är kopplat till förhållandet, som bröllopsaktiviteter och så vidare, så kan det ju vara därför det noterats. Baserat på det du skriver få jag intrycket av att du själv  tagit upp det som faktorer som inneburit viss stress (om än positiv i flera av fallen) och då är det ju inte så konstigt att hon har skrivit ner det.

Men vi kan nog inte komma fram till vad som menas i journalen egentligen. Det är lätt att missförstå den typen av text. Det är lätt hänt att man påverkas av sina egna känslor och man kan känna sig pratad "över huvudet" på (bara det att bli omtalad som "pat", inte tilltalad direkt), medan vårdpersonalen skriver utgående från sin vårdhorisont från ett mycket mer distanserat  sätt. Och då kan samma sak se väldigt olika ut, beroende på vilket perspektiv man har. Det bästa är ändå att du diskuterar det vidare med din barnmorska. Och om du känner att du inte har förtroende för henne så ska du kunna byta, för det är ju viktigt att ha ett ömsesidigt förtroende för att du ska nå målet som är en tryggare förlossning
Svar på tråden Inget givande samtal på Aurora mottagningen :(