• Oliver 349

Söka jobb i matbutik

Vilket är det bästa sättet om man vill söka jobb i matbutik? Är det bästa att gå dit personligen och kontakta chefen eller går det också bra att ringa innan och fråga ifall de är  behov av extrapersonal. Vill jobba extra vid sidan av studierna.

Någon som jobbar eller jobbat i en matbutik som t.ex. Ica, konsum etc och kan berätta hur ni gjorde och det bästa sättet att söka jobb där? 

• Svar på tråden Söka jobb i matbutik
  • Hannah76

Gå dit med cv och prata direkt med butikschef/ägaren.
    Är det en större butik så skadar det inte att skicka en spontananökan också.

Sökte arbete på Ica Maxi som föräldraledig, tröttnade på att bara gå hemma. Tyckte det var perfekt, bra betalt om man jobbar monsterpass på söndagar =)

• Oliver 349

det är en lokal ica butik som jag är inställd på att söka jobb hos men är lite nervös ifall butikschefen komemr bli irriterad, det är det som gör det lite jobbigt eftersom jag hört att vissa inte gillar när man bara kommer in..

Vill jobba typ kvällar och helger och och tjäna lite extra så det behöver inte vara fastjobb. Bör tillägas att jag inte har någon kassaerfarenhet..

• Hannah76
    Oliver 349 skrev 2011-12-28 20:27:07 följande:

det är en lokal ica butik som jag är inställd på att söka jobb hos men är lite nervös ifall butikschefen komemr bli irriterad, det är det som gör det lite jobbigt eftersom jag hört att vissa inte gillar när man bara kommer in..

Vill jobba typ kvällar och helger och och tjäna lite extra så det behöver inte vara fastjobb. Bör tillägas att jag inte har någon kassaerfarenhet..

Jag tror de flesta uppskattar att man söker personligen. På de ställen jag har varit på förr, så har alla andra ansökningar kastats..

Tryck på att du har lätt för att lära (om du nu är det), att du fort kommer lära dig allt du behöver.
  • Hannah76

nej det skadar inte att ringa. Du kan ju erbjuda dig att arbeta gratis uner en dag?

• roffe

På Ica's hemsida står det att man ska söka genom den, men det borde ju vara trevligare att få en ansökan direkt av personen som vill arbeta liksom =)

• crimson

Jag har jobbat på ICA i 10 år och har tagit emot hundratals ansökningar. I min butik gör det inte så stor skillnad om du skickar ansökan mes post eller kommer in personligen. Allt handlar om timing. När vi behöver folk läser vi alla ansökningar som kommer in oavsett hur dem kommer in men favoritiserar inte dem som lämnar personligen. Däremot tycker jag ändå att du ska gå dit för irriterad blir man inte och jag vet att vissa personalchefer gillar det.

• von Brev

Mina erfarenheter:

Har jobbat på ICA Maxi = ansökningar sker genom hemsidan och JOD, chefen läste och anställde genom det systemet.
    Har jobbat på ICA Supermarket = jag tror de flesta fick jobb lite hur som, men ofta jobbar cheferna lite varierande tider vilket gör att många missar chefen om de besöker butiken. Jag skickade post och fick jobb.
    Har jobbat på Coop Forum = lämna gärna ansökningar i kassan eller spel/kundservicedisken så lämnas ansökan vidare. men cheferna lämnar INTE sitt jobb "bara" för att träffa en ungdom som söker extrajobb... tyvärr... Hade en kille som kom som propsade på att träffa chefen och vi blev bara irriterade eftersom vi fått "order" om att inte ringa chefen vid ansökan utan ta emot CV själva.

Konklusion: Ring och fråga hur du ska göra, vad just den butiken föredrar.
    Jag förstår att alla säger att man ska gå dit och visa upp sig, visa hur social, trevlig, framåt och snygg man är, men SÅ omöjligt är det inte att få jobb och man kan förmedla mycket via skrift också, utan att skaka hand med chefen och säga "hej, jag är intresserad av att jobba hos er, behöver ni nå extrapersonal?"

Svar på tråden Söka jobb i matbutik