• Anonym (hjälp)

Älskar fortfarande mitt ex, men vi kan inte vara tillsammans..

Jag och mitt ex hade ett väldigt jobbigt förhållande med mycket bråk. Han var väldigt osäker på sig själv, vilket resulterade i att han var svartsjuk och sa ganska mycket dumma saker. Vi hade en paus i vårt förhållande, och under den tiden gick jag på några dejter med en annan kille. När vi blev tillsammans igen så var min kille väldigt svartsjuk över det här och vi bråkade om det väldigt ofta. Samtidigt fick jag reda på att min kille hade raggat på andra tjejer tidigare när vi varit tillsammans, och det ledde till att även jag blev svartsjuk och orolig att det skulle hända igen. Med andra ord så var båda rätt svartsjuka av oss på slutet, och de här sakerna tog över hela vårt förhållande. Jag kände mig nedbruten av alla bråk, och frustrerad över att det inte blivit som jag ville. Jag har aldrig tidigare varit svartsjuk av mig, och jag hatade att jag också hade blivit det. När han var svartsjuk så gick jag till motattack genom att också vara svartsjuk. Det fanns helt enkelt ingen tillit varken från mitt eller hans håll.

Nu har vi gjort slut, för andra gången, och det var några veckor sen. Det svåra är att jag inte kan sluta älska honom, och att gå vidare är inte lätt.. Första gången vi gjorde slut så fortsatte vi att träffas nu och då och ha sex. Det fanns (finns) en sådan passion mellan oss.. Det har vi dock inte gjort den här gången. Men han sms:ar och ringer mig nästan dagligen. Han säger att han vill ha tillbaka mig, men jag säger nej eftersom jag vet att det inte funkar. Ändå måste jag erkänna att jag ofrivilligt blir nojjig om det har gått för lång tid och han inte hört av sig. Jag måste också erkänna att jag ogillar tanken på att han skulle komma över mig och gå vidare. Samtidig så tror jag att det vore bra för honom om han började dejta någon annan. Mina känslor är med andra ord väldigt motstridiga.

Hur som helst så är det ju svårt för både mig och honom att gå vidare om vi har kontakt hela tiden. Jag har funderat på att sluta svara på hans sms, men det är inte så enkelt om man älskar någon. Dessutom har jag testat att inte svara på ett tag och då har han skickat sms efter sms, tills jag tillslut svarade. Sen så finns ju också den där känslan som jag inte kan komma ifrån; att jag nånstans VILL att han ska sms:a mig, försöka få tillbaka mig, förklara sin kärlek för mig.... Även om det kanske är fel att vilja det då det ju faktiskt är jag som gjort slut.... hmm känner mig lite förvirrad när det gäller det här.

Har ni några tips?

• Svar på tråden Älskar fortfarande mitt ex, men vi kan inte vara tillsammans..
  • parantesen80

Jag försöker sätta mig in i dilemmat...

Tror att kontakten ni har bara förvärrar/förlänger den jobbiga känslan, eftersom den gör att ni bibehåller ert band till varandra. Så jag skulle nog ge rådet att be honom att sluta kontakta dig (även om det tar emot), så att du/ni kan fokusera på framtiden istället!

Lycka till!

• Anonym (hjälp)
    parantesen80 skrev 2011-12-29 00:10:35 följande:
    Jag försöker sätta mig in i dilemmat...

Tror att kontakten ni har bara förvärrar/förlänger den jobbiga känslan, eftersom den gör att ni bibehåller ert band till varandra. Så jag skulle nog ge rådet att be honom att sluta kontakta dig (även om det tar emot), så att du/ni kan fokusera på framtiden istället!

Lycka till!
    Tack för ditt svar! Det är nog det jag måste göra. Jag vet att han kommer att bli arg på mig och försöka ge mig dåligt samvete i flera dagar. Men det kanske ändå är det bästa att göra.
  • parantesen80

Ja. Det är väl alltid svårt att släppa något som man haft/har starka känslor för... Men det bästa är nog att göra smärtan så kortvarig som möjligt, som när man ska dra bort ett plåster

Bestäm en tid då ni absolut inte får kontakta varandra, för att få en chans att gå vidare. När sedan den tiden gått kan ni ju höras om det behövs eller skulle kännas rätt?!

Önskar er lycka till hur ni än gör!

Svar på tråden Älskar fortfarande mitt ex, men vi kan inte vara tillsammans..