Inlägg från: Alyssa |Visa alla inlägg
  • Alyssa

    Vems fel vid krock i rondell?

    Svart ska släppa ut blå ur rondellen, dessutom så har blå företräde som redan är i rondellen och blinkar. Innan svart kör in i rondellen så ska han ha koll på de som är i rondellen och se till att det är fritt att köra in. De som ligger i ytterfilen i rondellen har väjningsplikt mot de som kör i innerfilen dessutom.

  • Alyssa
    Grande Rock skrev 2011-12-29 19:25:53 följande:
    framgår ingenstans var svart bil befinner sig när signal ges av blå bil
    Om hon blinkar när hon ska så dvs när man passerat utfarten innan den utfarten man ska ta så ska svart ha koll på det. Men nu framgår det ju inte kanske får TS informera om när hon började blinka.
  • Alyssa
    plusplusplus skrev 2011-12-29 19:26:17 följande:
    Nehej du
    Har du inte fått lära dig det på körskolan? Man ska ALLTID släppa ut/in bilar som ligger i innerfilen, om en bil ligger i vänsterfilen på en tvåfilig väg så MÅSTE du släppa in den i högerfilen.  Självklart ska den som byter fil också ha stenkoll på att det är fritt att byta fil. Man har inga rättigheter i trafiken, enbart skyldigheter. 

    Jag har gått i trafikskola och tagit BE CE samt skrivit teori för A men ja, alla mina lärare kanske har lärt mig fel.

    FÖ så gäller vanlig jävla trafikvett!  Känner man att det tar emot att släppa folk ut och in ur filer så kanske man ska ge fan i att köra bil. 
  • Alyssa
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-29 19:40:25 följande:
    Det där fick jag då aldrig lära mig. Så om jag kommer körande på E4an och ligger i vänster körfält så har jag RÄTT att tränga min in vart som helst och alla andra ska släppa in mig precis där jag vill?
    Och jag som fick lära mig att jag ska se till att det är fritt, kolla över axeln, signalera och köra in...... 
    Nej, du har inte rätt att tränga dig in någonstans, du blinkar och visar att du vill byta fil och väntar sedan på att bli insläppt. Det är de som ligger i högerfilen som SKA släppa in dig. Som sagt du har inga rättigheter i trafiken. FÖ så får man inte köra i vänsterfilen på motorvägen om den är två filig, där får du enbart köra när du kör om någon sen ska du genast byta tillbaka till höger fil. Är motorvägen trefilig så får man köra i de två filerna längst till höger osv.
  • Alyssa
    plusplusplus skrev 2011-12-29 19:45:08 följande:
    Alyssa skrev 2011-12-29 19:23:52 följande:
    De som ligger i ytterfilen i rondellen har väjningsplikt mot de som kör i innerfilen dessutom.
    Detta stämmer inte. Ska du byta från vänster till höger körfält måste du kolla att det är fritt först, sen blinka, sen byta fält OM det finns en lucka och bakomvarande förefaller införstådd med ditt filbyte. Självfallet är det önskvärt att samtliga trafikanter hjälper varandra och framförallt håller avstånden, men önskningar av det slaget räcker sällan, därför har vi lagar
    Men det är ju precis det jag säger? Jag säger inte att man kan byta fil hur som, jag skrev att den som byter fil självklart måste ha koll när man byter. Det är ju inte bara att tränga sig. Men man SKA släppa in folk som ska byta fil, jag säger inte att den som vill byta fil kan göra det hur som. Gäller att var övertydlig här, läs det jag skriver. Trafikvett tillhör också trafikregler om du inte visste det. Om du vägrar släppa in en bil som tydligt visar att de vill in före tex ett trafikljus eller korsning (eller rondell)  vid en uppkörning så blir du med 100% säkerhet kuggad.
  • Alyssa
    Majuni skrev 2011-12-29 19:44:19 följande:
    öööhhh va??? hur du gör körfältsbyte gäller både åt höger och vänster.. du har inte företräde åt nåt håll. Sen är det en annan sak att hjälpas åt. men inga måsten och alltid!
    Men skit i höger och vänster om det blir för svårt för dig, ett körfälstbyte helt enkelt då. Om du nu vill hänga upp dig på höger och vänster. HAr jag skrivit att man har företräde åt något håll i ett byte? Man SKA släppa in folk som vill byta körfält, annars är det lätt att man bäddar för en olycka eller annat. 
    Om en person kommer i vänster körfält  och vill in till höger så ska du släppa in personen. Du har ingen aning om VARFÖR personen vill byta körfält, det kanske kommer en ambulans eller en fartdåre i hög fart bakom och personen vill undvika en olycka. Sen sitter du där i din bil och tänker "Jag har minsann ingen lust att hjälpas åt idag heller"  Tänk själv.
  • Alyssa
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-29 20:00:04 följande:
    Ja har man någon framför sig som man ser signalerar att denne vill ut så ska man självklart inte gasa upp och blockera denne. Men i det som skrivits av TS så blev den blå bilen påkörd i sidan (tyckte jag hon skrev någonstans i tråden) och det borde väl visa på att den blå bilen inte hade koll på den svarta bilen. 
    Den svarta bilen i sin tur hade inte koll på att den blå bilen signalerade tydligt att denne skulle ut (om nu detta skedde. Varje dag ser man folk som blinkar till en gång precis när de lämnar cirkulationsplatsen. Skulle chansa på att alla dessa påstår sig signalera noggrant om någonting skulle ske).
    Alltså brister de båda i sin bilkörning.
    Det beror som sagt på NÄR blå började blinka, började hon blinka INNAN svart körde in i rondellen så ligger skulden hos svart för att INNAN man kör in i en rondell så ska man ha klart för sig vart bilarna är på väg. Blinkade hon strax innan hon svängde ut så ligger skulden hos blå för det räcker inte med att bara blinka och sen svänga, då ska hon ha koll innan hon svänger. Oavsett så ska blå ha stenkoll innan hon svänger ut, man kan inte luta sig på att man blinkade helt enkelt.

    Det är en klurig situation och det är försäkringsbolaget som kommer att komma fram till vems felet var, eller så kanske de kommer fram till att båda brister i situationen. 
  • Alyssa

    Ska man dessutom svänga ut ur en rondell så ska man helst försöka byta till höger körfält innan man gör det, det fick vi öva mycket på när jag tog CE kortet. Det är lite krångligt med långtradare men det funkar. Svänger man ut direkt från vänster körfält så hindrar man flödet i rondellen. Det var väl kanske ett fel som blå gjorde men det är inte heller ett tvång att byta fält innan man svänger ut. 


  • Alyssa
    Majuni skrev 2011-12-29 20:02:29 följande:
    det var DU som skrev att de som låg i HÖGER MÅSTE släppa in dem från vänster... Det är ju DINA skrivna ord som folk har hakat upp sig på och ja, JAG kan tänka själv. DET är inte Mig det är SVÅRT för det VERKAR vara det för dig.
    Ja för att man SKA köra i höger körfält när man kör vanligtvis. Man bruakr inte köra i vänster körfält annat än vid omkörningar. Därför använder jag höger körfält som ett exempel. körfältet längst till vänster på en motorväg är enbart till för omkörningar men många verkar inte känna till utan använder det som ett extra körfält.
  • Alyssa
    Severus skrev 2011-12-29 20:13:37 följande:
    För om blå ska svänga vänster vid nästa avfart efter rondellen så vore det ju idiotiskt att byta till höger, för att efter rondellen byta till vänster, igen
    Svänga vänster? Utfarterna i rondellerna ligger alltid vid det högra körfältet.  Du menar kanske om man ska ta den tredje utfarten? Då kan man köra i den inre filen sen byter man till höger strax innan man kör ut, alltså vid svarta bilens infart, förstår du hur jag menar nu? 
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?