• Boomtown

Byta fönster. Tips?

Vi funderade på att byta fönster. Några tips och rekommendationer? Vi vill ha all installation utförd så att allt blir helt klart. Kan man kolla med Mockfjärds kanske? De hade kostnadesfritt hembesök för att räkna ut kostnaden. Vilka har ni anlitat? Blev ni nöjda? Vad kostade kalaset, för hur många fönster?

• Svar på tråden Byta fönster. Tips?
  • starlight

vi har ett byggföretag, vi har kostnadsfri offert, mätning,beställning och leverans, och självklart montering. Kunderna blir alltid glatt överraskade när de jämför vårt pris med ex. Mockfjärds som ofta har det dubbla priset (detta för att deras säljare vet att deras vinst ligger i hur mycket de kan lägga på beroende på kund). Jag rekommenderar er att höra med er lokala snickare, eller byggföretag, jämför alltid pris!

• Pikku Enkeli
    starlight skrev 2012-01-15 17:47:39 följande:
    vi har ett byggföretag, vi har kostnadsfri offert, mätning,beställning och leverans, och självklart montering. Kunderna blir alltid glatt överraskade när de jämför vårt pris med ex. Mockfjärds som ofta har det dubbla priset (detta för att deras säljare vet att deras vinst ligger i hur mycket de kan lägga på beroende på kund). Jag rekommenderar er att höra med er lokala snickare, eller byggföretag, jämför alltid pris!
    Instämmer till fullo.
    It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • starlight
    Pikku Enkeli skrev 2012-01-17 02:09:53 följande:
    Instämmer till fullo.

tackGlad och det är ju sant, många sköna slantar att tjäna med rätt montör Glad
  • Frontline
    starlight skrev 2012-01-20 20:32:29 följande:
    tackGlad och det är ju sant, många sköna slantar att tjäna med rätt montör Glad
    Klart man kan göra det, fast det finns även många trista slantar att förlora med för det finns en och annan klåpare som tror dom kan allt ute i byggsvängen med...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • starlight
    Frontline skrev 2012-01-21 00:42:57 följande:
    Klart man kan göra det, fast det finns även många trista slantar att förlora med för det finns en och annan klåpare som tror dom kan allt ute i byggsvängen med...
    ja självklart tar man en snickare med goda referenser. Som sagt,hellre det än en säljare på Mockfjärds som lägger på 60% på priset för egen vinnings skull
  • fallen star

Hm, då var det som jag har hört om Mockfjärds, svindyrt.

Är det gratis att ta in offerter överallt? Måste de komma hem och mäta? Eller kan man mäta själv inför offerten? 

• Frontline
    fallen star skrev 2012-03-02 07:51:03 följande:

Är det gratis att ta in offerter överallt? Måste de komma hem och mäta? Eller kan man mäta själv inför offerten? 
    Tror dom flesta seriösa har gratis offert, knalla in på deras hemsidor och kika oftast har dom olika erbjudanden.

Hörde för ett par dagar sen av en kompis som bytte sina fönster för några år sen och han lejde nått företag som gjorde ett sådant dåligt jobb att dom måste byta alla fönster nu igen, dom har blivit förstörda.
    Sen vet jag inte vilka fönster det var det kan ju ha varit nått billigt skit men installationen av dom gjorde att dom vart förstörda..
  • Frontline
    fallen star skrev 2012-03-02 07:51:03 följande:

Glömde svara på den andra frågan.
    Om dom måste komma hem och mäta vet jag inte men jag tyckte det kändes säkrast och blir det nått fel är det ju dom som har gjort det.
    Det är ju inte bara fönster dom mäter utan räknar ut exakt hur mycket material som går åt runtomkring..
  • Fel fabrikat

Vi köpte nya fönster till huset för ca 150 000 kr. Fabrikat Morupsfönster.

Ett av fönstren var hoplimmat efter att ha spruckigt (fönsterbågen) viket tyvärr upptäcktes långt efter montering.
    Det är utan tvekan andrasortering till fullt pris. Ett mycket stort medvetet sätt att leverara felaktiga produkter till kund.  
    Morupsfönster har endast två års garanti. 
    Av många orsaker har jag inte kollat de andra fönstren.

Låsen till altandörrarna fungerade inte så bra. Dem fick vi bytade på garantin men det tog mycket lång tid innan jobbet gjordes.
    Många glas var repiga och några av dem mycket tydliga. Bytades som garantiåtgärd. 
    Fönstren är mycket fina designmässigt men det räcker inte.

Källarfönstren blir annat fabrikat

• Marialia

Tänk på vad ni sätter in för fönster! Har ni ett hus med självdrag idag och sätter in för täta fönster kommer ni få problem, då kan ni behöva förbättra ventilationen också.

• Frontline
    Marialia skrev 2016-12-14 19:56:07 följande:
    Tänk på vad ni sätter in för fönster! Har ni ett hus med självdrag idag och sätter in för täta fönster kommer ni få problem, då kan ni behöva förbättra ventilationen också.

Dom flesta fönster har väl ventilation i form av spjäll man kan öppna..

I uppkant på våra sitter en en ventilationslucka men kan öppna..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Marialia
    Frontline skrev 2016-12-16 01:11:40 följande:

Dom flesta fönster har väl ventilation i form av spjäll man kan öppna..

I uppkant på våra sitter en en ventilationslucka men kan öppna..

Vissa har det men långt ifrån alla. Dessutom är de spjällen ofta för små. Enklast är att komplettera med en tilluftsventil i varje rum, förutom badrum och kök där frånluften ofta finns.
Svar på tråden Byta fönster. Tips?