• Karolina1982

Kan man vara Föräldraledig med barn som är på dagis?

Hej!

Jag har nogra konstiga frågor som jag inte kan finna svaret på inne på fk.se. Hur länge kan man använda sina dagar? Jag menar, jag har alla mina dagar kvar för min 3 åring. Kan jag ta ut dessa fast han är 3 år? Skulle jag kunna vara mammaledig med honom nu i ett år? och om jag är mammaledig med just honom, kan han vara på dagis ändå? Det tror jag knappt att han får, men det kanske finns 15 timmarregler för dessa barnen med, för att inte tappa dagis helt?  

• Svar på tråden Kan man vara Föräldraledig med barn som är på dagis?
  • Jenny Hä

Föräldrapenning kan tas ut till barnet blir 8 år men du kan självklart inte ha barnet på dagis om du är föräldraledig

• PerG

Du kan ta ut föräldrapenning så länge barnet är under 8 år (eller fram tills man börjar första klass på hösten har jag för mig) men du kan såklart enbart ta föräldrapenning för den tid som du tar hand om ditt barn! 

Så om han är på dagis kan du såklart inte ta ut föräldrapenning för den tiden, men om han är där t.ex. en halvdag så kan du ta ut en halvdags föräldrapenning isåfall. 

• louiseL82

du får ta ut föräldrapenning tills barnet fyllt åtta år. om du är föräldraledig med ett barn får inte det barnet vara på dagis. men om du är föräldraledig med ett annat barn får det ena barnet vara på dagis 15 timmar/vecka. kan vara olika regler i olika kommuner angående hur många timmar. 

• MikkisP

Varför ska du ha föräldraledigt när ungen skulle vara på dagis? det låter ganska...skumt

• Lady Gaga

Du kan ta ut föräldrapenning fram tills att barnet fyller 8 år eller slutar första klass. 

Silence! I KEEL you!
  • Lady Gaga

Och nej, du kan inte ha barnet på dagis samtidigt som du är föräldraledig. Meningen med föräldraledighet är just att man ska vara med barnet.

Silence! I KEEL you!
  • Amlin

Du kan ju använda dagarna till att gå ner i tid och på så vis få mer tid med ditt barn samtidigt som han går på förskola de dagar du arbetar. Tänk att du tar ledigt måndag och fredag varje vecka och så får sonen gå sina 15 timmar fördelat på de tre övriga dagar. Vilka härligt långa helger ni får då!

• asp76

Jag tror att du får vara föräldraledig och att han får gå 15 timmar. Att det träder in en regel om allmän förskola den terminen barnet fyller 3 år. Då kostar det dessutom mindre (undrar t om om det inte kostar nåt alls...). Men följer då skolterminerna så på lov och lovdagar får dom inte gå. Så är det iaf för min syster som har en son som nyss fyllt 3. Men det lättaste är väl att ringa fk och fråga...

• pigglet

När han omfattas av allmän förskola (15 timmar gratis för alla barn, oavsett vad föräldern gör) så ska det egentligen inte vara några problem. Han fr då vara på förskolan 525 timmar/år (följer skolans läsår, ledig alla dagar som skolan är ledig). Du kan ta fp den tid han är hemma + lö, sön i samma utsträckning som du tar fredag eller måndag. Är han hemma hela fredag så kan du alltså ta hela dagar fre-sön.

• vittra

Du kan självklart inte ta föräldraledigt för den tid han är på förskolan. Men du kan vara helt föräldraledig med en 3-åring, självklart. Om du får ledigt från jobb osv.

Men är du heltid föräldraledig får han inte heller vara på förskolan.

Svar på tråden Kan man vara Föräldraledig med barn som är på dagis?