Atopiska eksem !
Min ena pojk har det. Haft sen han föddes. Och vi har varit på pricktest, tagit blodprov och diverse annat. Provat mängder med salvor, fått starka kortisonsalvor på recept.
Han har på rumpan och underbenen ffa, men även mage, underarmar, lår och armveck/knäveck när det är som värst. Det kan gå på en natt så ser han ut som f-n.
Enligt alla tester vi tagit så är han inte känslig mot något, men jag märker hemma att han inte tål mjölk så bra (ett tag provade vi att utesluta bla mjölkprotein, har provat massor av saker), han tål inte heller jordgubbar och tomat och sånt så bra. Kissar lätt på sig om han får i sig citrus, det dricker/äter han oerhört sällan.
Men egentligen, juice/saft är något han kissar mycket av.
Mjölk i mat går bra och hårda ostar, men om han dricker mjölk eller o´boy utan att äta något till får han ont i magen. Yoghurt går också bra.
Vilket som. Jag har faktiskt gett upp om att få hjälp av vården. Har sprungit till flera läkare som vägrat att ta prover, bara konstaterat att han har eksem. Att jag berättat om hans reaktion på viss föda har inte hjälpt något alls. Det senaste jag bad om var patch-test eller vad det heter, men det var tydligen onödigt!
Numer går jag på magkänslan och håller honom ifrån sånt jag vet han är känslig för. Smörjer med Canoderm (det som fungerat bäst på honom, smörjs morgon och kväll samt efter bad och efter tvätt). Han får bada en gång i veckan vintertid.
Han är nu 4 år. När han var 3 månade slutade jag amma och gick över till ersättning. Då bajsade han grönt, och när jag påpekade detta för bvc så tyckte dom "det kan bli så". Jag bytter ersättning, men det blev samma ändå. Han fick sin första "koll" när han var runt 6 månader, men det har som sagt inte visat sig något alls på testerna.
Han har en lillebror som också är torr, men sällan får dom utslagen. Han har också fått göra iallafall pricktest. Visade inget på honom heller.