Inlägg från: KattenKorven |Visa alla inlägg
  • KattenKorven

Atopiska eksem !

Hej TS! Jag skriver aldrig i såna här sjukdomstrådar, men här har jag faktiskt lite erfarenhet så jag delar med mig av hur det funkat/är för mig.

Var eksembarn som liten. Blev avrådd att till exempel börja rida då det skulle kunna förvärra att vara i kontakt med pälsdjur. (Senare i livet fick jag också pälsallergi) Har haft mest problem med armveck och ansikte. Böjveckseksem i armveck och röda, torra fläckar i ansiktet. Det har jag fortfarande.

Det är jätteviktigt att smörja. När huden blir torr känns det lite som att den är en strl för liten. Det sträcker och spänner -obehagligt. Ha olja i vattnet när hon badar. Smörj med olja efter badet. Borde inte svida lika mycket.

Klipp naglarna jättekorta. En minuts rivande kan förstöra en veckas läkning. Och det är så sinnessjukt skönt att klia. Inte ens som vuxen kan jag motstå detta. Jag kliar mer när jag är trött, kanske för att hjärnan inte orkar säga nej då. Om naglarna är korta så blir det mindre skada. Om det går - försök lära henne att stryka lite halvhårt utanpå tröjan istället för att klösa direkt på handlederna.

Vintern är mycket värre än sommaren. Det är torrt och mindre sol. Ja, mindre sol! Jag har faktiskt fått gå på hudmottagning och sola mina eksem. Det hjälpte jättemycket!

Bada i saltvatten har också varit bra för mig. Detta är väldigt motsägelsefullt eftersom salt torkar ut... Men men.

Jag måste dricka extra mycket vatten. De dagar jag dricker lite blir det rödare och torrare.

Trots att jag inte har någon konstaterad allergi mot det så funkar inte alla tvättmedel. Det är tråkigt men något snällt och parfymfritt är bäst. Inget sköljmedel. Kolla vad de tvättar kläder och sängkläder i hos pappan!

Av svett kan det också bli värre, klia mer.

Fråga gärna om du undrar något!

• KattenKorven

Magriffe: på vilket sätt då? Jag har nämligen använt kortison väldigt mycket - allt från det svagaste till starkaste och upplever att kortisonet snarare räddat huden!

• KattenKorven

Magriffe: Ja jag har ju hört om detta med "kortisonhud" men det är inget jag har märkt och jag har krämat på i 25 år. Sen är det ingen som skriver ut kortison på kul utan det är ju för att alternativet, att vara utan, är ännu värre.

• KattenKorven

TS: Det här låter helt självklart, men jag vill bara få det sagt: Man kan ha ett jättebra liv även om man har eksem som vuxen! Man lär sig sätt att handskas med det. Jag tänker inte så mycket på mina, de är liksom bara en del i hur jag är.

Svar på tråden Atopiska eksem !