Atopiska eksem !
Vet att detta är en gammal tråd, men tänkte ändå svara pga om ngn en gång lidit av eksem lider de troligen fortfarande. Jag har extremt svåra eksem, och är nu efter många år något av en expert. Försök undvika kortisonsalvan! I länder där de inte skriver ut kortisonsalvor existerar i princip inte vuxeneksem. Använda istället aloe vera eller ringblomssalva om det är illa och behöver lugnas. Sedan måste du smörja in hela hela hela tiden. Eksem beror på att huden inte kan "hålla vatten", så den håller sig inte återfuktad. Det bästa du kan göra är att ta en kort dusch (max 10 minuter) och sedan inom 3 minuter smörja in. Korta duschar återfuktar kroppen, men du måste komma ihåg att smörja in inom tre minuter för att "låsa in" fukten. Tro mig, om jag inte tar minst två korta duschar per dag blir hela min hud alldeles hård och går inte att böja utan att den spricker. Det blöder, kommer var osv. Hela min hud är ett enda stort eksem. Kokosolja är jättebra att smörja in med, om det känns kladdigt kan ni smörja in i duschen och sedan ha på hudkräm efteråt. Bästa hudkrämen jag har stött på heter Aveeno. Jag vet inte vart den går att köpa i Sverige, men går säkert att beställa. Kram!
Behandlingen för atopiskt eksem är ganska enkel, även om den inte botar åkomman som idag är obotbar utan enbart lindrar symtomen.
Mjukgörande är grundbehandlingen. Till detta används framför allt Miniderm och Canoderm. Det är något mer vatten i Miniderm vilket gör den mindre fet. Canoderm rek i första hand, men kan för en del tyckas för fet. Det går inte att "vänja" huden vid mjukgörande, utan här gäller det att smörja så mycket som möjligt. ALLTID efter dusch (dusch torkar alltid ut huden).
Efter mjukgörande kommer kortison. Hos små barn är det svaga kortisonkrämer som gäller (max grupp II). Hos vuxna vanligen grupp III, förutom i ansikte. Kortison dämpar inflammationen som uppstår i huden vid atopiskt eksem.
Atopiskt eksem innebär att patienten har en ärftlig benägenhet att bilda en speciell typ av antikroppar. Detta ger sig till känna på många sätt, bla genom atopiskt eksem i barndomen. Eksemen försvinner vanligen med ålder, eller åtminstone blir lindrigare. Däremot uppkommer vanligen andra symtom med åldern, som ex hösnuva och astma som är kraftigt kopplat till atopiskt eksem.