• Anonym (Sparande?)

Hur lyckas man spara flera tusen i månaden?

Jag undrar hur man lyckas lägga undan flera tusen i månaden till sparande??

Vad tjänar ni då egentligen?

Jag jobbar heltid, pendlar med bil (har tyvärr inte möjlighet att åka buss) och jobbar häcken av mig känns det som och ändå lyckas jag bara lägga undan  runt 500:- i månaden i rent sparande. Har pensionssparande på ungefär samma summa men då får jag hälften av det betalt av mina föräldrar...
    Jag får ut runt 15 000:- i månaden aningens rörligt åt båda hållen!  

Vi bor i hus, snålar egentligen inte men vi unnar oss sällan saker, köper sällan kläder annat än när det är nödvändigt, festar sällan, är inte ute och äter en massa osv.

Enda "lyxen" vi har är hunden och han kostar inte jättemycket om året, och ja bil då men det måste vi ha som vi bor nu!

Vad snålar man in på för att kunna lägga undan mer??? 

• Svar på tråden Hur lyckas man spara flera tusen i månaden?
  • EnEnkelTulipan

Sånt här är intressant tycker jag. Det är så himla inviduellt hur man har det ekonomiskt och hur man spenderar sina pengar. Summorna i min text varierar lite men på ett ungefär: Jag har en inkomst på 16 000 kronor efter skatt. Det första jag gör är att betala min del av boendet 4000 kr, räkningar 2500 kr, transport/busskort 500 kr. Vid detta laget är det 7000 kr förbrukat och 9000 kr kvar. Då för jag över hälften av det som är kvar till mitt sparkonto och låter resten vara kvar på lönekontot. Dvs 4500 kr till sparande och 4500 kr till mat/nöje/kläder/"vad jag vill". Det som är kvar på lönekontot brukar gå åt men jag vill inte ta av sparandet bara sådär och det gör jag sällan. Vissa månader sparar jag däremot lite mindre men jag försöker göra som jag beskrev här. Dels är det ett långsiktkigt sparande men också för resor, konserter och dyrare inköp till hemmet o.s.v. Jag har en sambo (inga barn eller djur) och vi hjälps såklart åt men vi har inte gemensam ekonomi.

• Blå damcykel

Man ser över sina utgifter och ser var man kan dra in. Finns inget man kan dra in på så får man byta boende eller se till att inkomsten blir högre.

• seriousally

Jag kan spara massor trots en ganska så låg lön. Jag och min sambo bor skitbilligt, har inga lån, inga barn eller annat som kostar en massa.

Det är ju ofta svårt att göra något åt sin inkomst. Det man kan göra är att dra ner på fasta avgifter.

• Isalel

Man kan budgetera och öronmärka pengarna! Själv tycker jag Konsumentverkets hemsida är kanon, deras schablonkostnader funkar bra i vår familj och är lätt att budgetera efter!

• Anonym (Budget)

För att få till ett bra sparande är det, enligt mig, en god förutsättning att man har en tydlig budget så att man vet om sina inkomster och utgifter. För att få det: skriv kassabok. Kan enkelt göra den själv i Excel med olika kolumer för olika sorters utgifter (boende, mat, hygien, kläder bil/transport, husdjur, nöjen osv). Varje dag har en egen rad, varje månad ett eget kalkylblad. Autosummera.
    Efter några månader kan man se tydliga tendenser på vart pengarna hamnar som man kanske inte är medveten om. dessutom blir man inte lika sugen på att handla när man måste redovisa alla sina inköp i kassaboken... 

Och för att prioritera att spara så gäller det att ta i lagom mycket angående vilken summa man ska spara. Om ni nu sparar bara 500 så är det nog inte realistiskt att börja spara flera tusen direkt, men kanske börja med 1000 ett par månader. Sparpengarna ska föras över direkt till sparkontot. Innan ni börjar handla annat för dem. Dagen efter lönen kommer dras allt vårt sparande och sedan betalar vi räkningarna. Summan som är kvar är vad vi har att leva på.

Slutligen är det också en fråga om motivation. Att spara till ngt man verkligen VILL ha pengar till. Och att verkligen bestämma sig. inte tillåta sig att använda sparpengarna.         

• Fiamedbarn

Jag undrar också hur folk gör!

Star, ditt sätt var intressant. Ska man kanske pröva. Har du automatisk överföring till sparkontot och är det i samma bank och vilken ränta är det på det? Och brukar du kunna avhålla dig från att nalla därifrån. Och vad använder du pengarna till eller växer de explosionsartat? Lever du ett väldigt spartanskt liv eller kan ni unna er saker?

Sen tror jag att det är så olika vad man lägger pengar på. Och det mesta tänker man nog inte på. Som halvfabrikat/dyra råvaror/snabbmat eller fikor, en korv eller chokladkaka innan tåget osv...

Begagnade kläder till barnen eller  Villervalla? Entréer till badhus eller mer kostnadsfria utflykter? Bil/cykel för att handla? Smartphone eller antik mobil? Bara mobil eller fast också? Kabelkanaler? Resor inrikes eller utrikes?

Jag vet inte alls hur andra prioriterar men jag lever både dyrt och billigt. Inga stora inköp eller resor. Men mer fattigmanslyx som snabbmat ibland, nåt klädesplagg på rea och en del billiga filmer.nån sushi eller kebabtallrik ibland..Det funkar men jag skulle kunna spara så mycket mer, mest med tanke på maten tror jag...och en del Nettoklipp....

Luck is what happens when preparation meets opportunity.
  • MHM

Vi sparar väldigt mycket varje månad. 
    Vi har billigt boende, inga krediter och inga lån. Köper absolut aldrig någonting på avbetalning utan vi köper när vi har råd. Hälften av inkomsten äts alltså  inte upp av smålån och liknande, då kan man spara. 

• Anonym (Mysen89)

Sambon tjänar 21k efter skatt och jag tjänar 9400 för att vara exakt. = 30400kr (inget barnbidrag inräknat)
    Vi har räkningar på ca 14-15 i månaden, så vi har ca 15 tusen kvar efter räkningar.
    Vi läger undan 4-5 tusen kr varje månad beror lite på vad vi tänkt göra.
    Och resten av pengarna går till rena nöjen inkl kläder och sen mat.
    Det är inga  jätte dyra nöjen, utan de kanske blir ett datorspel hit och dit, fika på stan, bio t.ex.
    Och de pengarna som finns kvar på kontot när nästa löning kommer åker också in på sparkontot!

Vi lever inte snålt eller billigt för att kunna spara pengar varje månad, utan det har bara blivit så för oss att vi har relativt låga utgifter, (hyran på 6400) och valt att inte skaffa hemtelefon t.ex för vi klarar oss gott o väl på våra mobiler med abonnemang osv.
    Har inget på avbetalning och enda lånet är på bilen. Inge konstiga kanalpaket på tvn, utan har det som ingår i hyran. Vilket är en hel del kanaler, men inget vi lider av då vi sällan kollar på tv. Billigt internet al'a 265kr i månaden för 100mb

• Anonym

Jag och min sambo sprarar ca 15000 varje månad (ihop), men då får vi ut ca 50 000 ihop så mycket har ju med inkomsten att göra.
    Men nu ska vi skiljas och jag bo kvar ensam i huset (nybyggt) så då är jag glad om jag kan spara 500 kr varje månad, så det bästa tipst är ändå att vara två......samhållet är uppbyggt efter det.

• Joual

Jag har i ganska många år nu haft en tumregel: att försöka spara 10% av min/hushållets nettoinkomst. 

Under de senaste åren har jag haft ganska varierad livssituation, allt från singel i hyreslägenhet till gift i eget hus på landet. Att då försöka hitta en fixerad summa i kronor som bör kunna sparas har varit omöjligt. En procentsats funkar bättre. 

Har det lyckats? Ja och nej. Under vissa perioder har det sparats mer. När jag var DINK-sambo i lägenhet var det buslätt att spara jättemycket. Som singel med schysst men inte stor inkomst är det svårare. Men 10% tycker jag ändå är rimligt, och något jag kan rekommendera till andra som ett riktmärke. 

Svar på tråden Hur lyckas man spara flera tusen i månaden?