• Anonym

Hur mycket i lön för att jobba som vikarie?

Ska ev. söka jobb som vikarie på en friskola. Det finns lediga jobb som vikarie både på lärarfronten och på fritids. Även som personlig assisten. 
    Vad på ett ungefär borde lönen ligga på?

Jag är inte utbildad något av det här, så ingen erfarenhet på det sättet. (har kontakter, det är så jag ev. kan få jobb, men det tillhör inte tråden) 

• Svar på tråden Hur mycket i lön för att jobba som vikarie?
  • dec2010

Kommunalt hade lönen som outbildad lärarvik legat ung på 16500 kr heltid.
    Fritidsped ja det är jag osäker på men lite lägre skulle jag tro
    Personlig ass 17400 tror jag.

Enligt min erfarenhet. Jag har vart mellan 23 o 25 när jag jobbat. Dock är friskolan bättre. Jag fick 20000 där som outb men med vissa ämneskurser tagna samt erfarenhet. ( hade 16500 kommunalt samma termin för samma jobb).

• Anonym

ofast krävs det utbildning att jobba på fritids eftersom du skall helst vara fritidspedagog...

inte för att vara negativ men har du ingen utbildning eller erfarenhet så är det nog rätt liten chans att du får jobbet då dom ofast vill ha utbildade.   

• Anonym (Anis)

Du skriver personlig assistent, men menar du inte elevassistent? Outbildade har inte så hög lön i skolans värld, men från ca 16.500kr och uppåt.

• dec2010

Dick är friskolor mildare på den punkten. Och dessutom så är det skillnad på vik o att få en tjänst. Man kan aldrig få annat än vik utan utbildning.

• Anonym

Universitetspoäng i relevanta ämnen, övrig utbildning, tidigare arbetslivserfarenhet, vart bor du sådana saker avgör vilken lön du ska önska. Men rent generellt ska man lägga sig lite höre än det man lägst kan tänka sig att arbeta för.

• Anonym

När det handlar om lågstadiet så är det inte jättesvårt att få vikariat. Och ja, jag menade elevassistent

Tack så jättemycket för era svar! Då vet jag lite grann vad det handlar om i lönen. Jag jobbar just nu 75 % på kontor och får ut 13000 före skatt, så det är ju klart bättre! 

• Anonym

Kanske ska tillägga att jag är 20 år, gymnasieutbildning (samhäll).

• Anonym (Anis)
    Anonym skrev 2011-12-29 22:24:27 följande:
    När det handlar om lågstadiet så är det inte jättesvårt att få vikariat. Och ja, jag menade elevassistent

Tack så jättemycket för era svar! Då vet jag lite grann vad det handlar om i lönen. Jag jobbar just nu 75 % på kontor och får ut 13000 före skatt, så det är ju klart bättre! 
    Fast 16.500kr före skatt på en heltid - är det verkligen bättre än 13.000kr på en 75%-tjänst? Nej, orkar inte ta fram kalkylatorn i datorn
  • Anonym

Det låter fantastiskt. Jag har 8 års högskoleutbildning och jobbar 100%, får ut 3500 i månaden. Det kallas fas 3.

• Chinx

Men tanke på att det just nu är stor brist på framförallt förskollärare så skulle du säkert kunna ha mycket goda chanser på vikariat som barnskötare. Din lön kan säkert hamna på cirka 17.500 eller så. 

Svar på tråden Hur mycket i lön för att jobba som vikarie?