• UmmAlina

Helstekt högrev i ugn

Hur går man tillväga om man vill göra det?

• Svar på tråden Helstekt högrev i ugn
  • whitetrach86

här är ett ex. för 1 1/2 - 2kg kött 

1. Värm ugnen till 125°. Krydda köttet, stick in en termometer och lägg det i en ugnsform. Placera formen strax under mittenfalsen och stek i ugn tills termometern visar 64-67°. Det tar 4-5 timmar.

2. Låt köttet vila en halvtimme. Skiva det sedan tunt.

3. Varva potatis, parmesan och lite salt i en ugnsform. Slå på grädden och stek mitt i ugnen i 225° ca 50 minuter, tills ytan har fått färg och potatisen är mjuk.

• UmmAlina

Är rädd för att det ska bli torrt... men det blir det kanske inte om man bara slänger in den i ugnen?

• whitetrach86
    UmmAlina skrev 2011-12-29 23:21:14 följande:
    Är rädd för att det ska bli torrt... men det blir det kanske inte om man bara slänger in den i ugnen?
    har du ett bra kött så ska det inte bli torrt.
  • Anna Svenssonliv

Vilket kött är bäst/ vanligast att helsteka i ugn? Högrev, rostbiff eller något annat?

• UmmAlina
    Anna Svenssonliv skrev 2011-12-29 23:32:15 följande:
    Vilket kött är bäst/ vanligast att helsteka i ugn? Högrev, rostbiff eller något annat?
    Ingen aning, haha det kanske inte är så bra att helsteka högrev. Rostbiff kanske är bättre.?
  • whitetrach86
    Anna Svenssonliv skrev 2011-12-29 23:32:15 följande:
    fläskfilé eller oxfilé tycker jag iaf...
  • Anna Svenssonliv

Jag har bara provat att helsteka just Fläskfile och oxfilé. Det gick lätt och var gott. Högrev gör jag kalops av. Eller Porterstek (kokas). Jag vill prova att göra en klassisk söndagsstek. Tror att rostbiff är det vanliga. Någon gång ska jag även våga mig på kalkon.

• Anton Ring
    UmmAlina skrev 2011-12-29 23:32:52 följande:
    Ingen aning, haha det kanske inte är så bra att helsteka högrev. Rostbiff kanske är bättre.?
    Rostbiff är ju helt klart ett bättre kött som så för ugn.
    Har faktiskt aldrig helstek högrev i ugn, brukar bli långkok eller hamburgare när det vankas högrev.
    Sen så varierar högrevens kvalitet rätt bra, där den ibland inte duger annat än till långkok.
  • Waldo
    UmmAlina skrev 2011-12-29 23:21:14 följande:
    Högrev blir inte torrt, det är fett lite här och var runt den biten som smälter

Passa på att ha en marinad eller rubbing som får blanda sig med fettet och ge köttet smak
    Du kan lägge folie som ett lock/kåpa över när det gått någon timme så kna det gotta till sig där inne i ångorna några timmar
    Sedan faller det isär

Jaha, då var man hungrig igen!
Svar på tråden Helstekt högrev i ugn