• 12324765767

PCO:are/ misstänkt PCO /under utredning som hoppas på PLUS 2012

Igår fick ha min diagnos, PCO.. Jag är 23 år gammal, liten, smal, ingen speciell behåring - men med otroligt oregelbunden mens. Gynekologen tyckte att jag hade mycket fin och synlig vävnad mellan blåsorna, och hade inte heller samma mängd som en "typisk" PCO:are. Men fortfarande för många och för likvärdiga för att någon kommer kunna vinna, släppa och befruktas.

Senaste cykler:
    46 dagar
    98 dagar
    39 dagar
    36 dagar
    80 dagar
    39 dagar
    42 dagar
    31 dagar.

I januari skall sambon lämna spermaprov, jag skall lämna blodprover och återbesök i början av februari. Nu vill jag gärna samlas och prata av mig, hitta likasinnade att längta till Plusset tillsammans! Dela med er!! =)

Solskenshistorier är mer än välkomna dom också.   

Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • Svar på tråden PCO:are/ misstänkt PCO /under utredning som hoppas på PLUS 2012
  • Elin 407

Jag hänger på här då som du skrev i min andra tråd :) här är min historia:
    Jag är inte heller överviktig men har problem med acne å lite ökad behåring. Har många blåsor på äggstockarna.
    Ska påbörja min 1a pergotime kur så fort mensen kommer troligtvis om 2 dgr (efter provera.) Om det funkar har jag Äl när vi är på sem i 2 v ;) sambon min ska också lämna prov i januari. Mina blodprover är redan klara. Lätt förhöjning av testosteron men ett bra index till SHBG så det ser fint ut iaf.
    Om enkelkuren inte funkar blir det dubbelkur med VUL kontroll men då vill min gyn att sambons prov ska va klart innan.

Hoppas att fler hänger på här :)

• 12324765767
    Elin 407 skrev 2011-12-30 09:46:34 följande:
    Jag hänger på här då som du skrev i min andra tråd :) här är min historia:
    Jag är inte heller överviktig men har problem med acne å lite ökad behåring. Har många blåsor på äggstockarna.
    Ska påbörja min 1a pergotime kur så fort mensen kommer troligtvis om 2 dgr (efter provera.) Om det funkar har jag Äl när vi är på sem i 2 v ;) sambon min ska också lämna prov i januari. Mina blodprover är redan klara. Lätt förhöjning av testosteron men ett bra index till SHBG så det ser fint ut iaf.
    Om enkelkuren inte funkar blir det dubbelkur med VUL kontroll men då vill min gyn att sambons prov ska va klart innan.

Hoppas att fler hänger på här :)

Kul att du hänger på! Hoppas att fler vill göra det!! =) Jag måste invänta nästa mens innan jag gör mina blodprover, skall helst göras på dag tre. Har mensen inte kommit innan 1 februari så skall jag ändå göra blodproverna (30:e eller 2:a februari). Vi har återbesök den 7:e och då skall både sambons och mina prover vara lämnade. Om sambons prover är klara då vet jag inte, det kan ta tid, men mina blodprover bör vara klar på en vecka ialla fall! =) Perfekt med ÄL på semestern!! =) Sambon och jag har aldrig haft så mycket sex som på vår semester! Otroligt mysigt.   

Hur gamla är ni och hur länge har ni försökt? =) 
  • om drömmen slår in

Jag hoppar hit jag med då.  :)

Roligt att höra att ni inte heller är "typiska Pco:are" Jag menar det att många med PCO är överviktiga. Och att de då blir av med problemen om de går ner i vikt. Det kan ju inte riktigt vi göra då...

Visst PCO var kanske inte ett roligt besked att få. Men vi bör tänka på att det kunde varit mycket värre, tur att de hittade något som var tokigt i alla fall, det gör ju att man kan få rätt hjälp.

Jag blev positiv till detta när jag var på första IVF mötet på Sahlgrenska. Läkaren där lät positiv, och tryckte verkligen på att vi skulle försöka med pergotime de här månaderna i väntan på IVF. Man vet ju aldrig, det kan faktiskt fungera.
    Så ge inte upp!
    Föresten, PCO är ingen sjukdom, det är ett "tillstånd"... Flört

• Vili

Jag fick konstaterat PCO i höstas, har nu ätit min första pergotime kur som resulterat i ägglossning enligt progesteronvärdet dag 24. Är väldigt osäker på när jag väntar min mens och har som ALLTID alla symtom på att vara gravid fast jag innerst inne vet att jag säkert inte alls är det. Men när kan jag egentligen vänta mens när jag hade sista mens den 30/11 ägglossning den 15-16 december.
    Kan ju inte räkna på tidigare cykler utan pergotime då de var allt från 28-45 dagar långa....

suuck jag hatar att vänta

Jag och min sambo har försökt nu i 15 månader, 14 månader utan pergotime och 1 med. Har vars ett barn sedan innan men inga  gemensamma. Blev spontangravid med min son trots p-piller så detta är väl kroppens sätt att retas eller nått....

• Vili

Jag är inte heller någon "typisk" pcoare utan är också normalviktig utan några andra kroppsliga symptom då förutom oregelbunden mens och många små omogna äggblåsor.

• fenja

Jag har PCO och trodde att jag aldrig skulle kunna få barn, eller iaf att chansen var väldigt liten. Så jag hade slagit mig till ro med hundar & sambo, och var rätt nöjd så.

Min PCO var inte särskilt uttalad - ingen ökad behåring eller övervikt eller så, utan enbart väldigt oregelbunden mens.

När jag var 35 så gjorde min mens ett jättelångt uppehåll, på sju-åtta månader, och jag fick då tabletter för att få igång mensen igen. Efter det fortsatte den att vara oregelbunden, men med kortare mellanrum i alla fall.

Vi använde preventivmedel, men eftersom chansen/risken för graviditet var så liten (i princip obefintlig) så hände det rätt ofta att vi slarvade.

Blev oplanerat (och mycket förvånande!) gravid med tvillingar när jag var 36! Blev helt paff! Men graviditeten gick bra, och i juli -09 fick vi två fina tvillingpojkar.

Efter den graviditeten var jag helt säker på att oddsen för en ny graviditet var lika med noll. Visserligen var mensen plötsligt regelbunden, vilket den aldrig varit förut, men det kändes inte som någon stor grej - för pco kan väl inte bara försvinna? Trodde jag.

Men när tvillingarna var nästan 18 månader så blev jag - återigen oplanerat - gravid igen, när jag var 38 år. Fattade ingenting, och ställde massor av frågor till min gynekolog. Fick då beskedet att en genomgången graviditet kan "rätta till" hormonbalansen i kroppen så att pco:n försvinner och man blir normalfertil...hade ju varit intressant att veta innan!

Nu blev det iaf en härlig liten kille till, som nu är 3½ månader gammal.  

Så jag brukar säga att jag är en av de få i modern tid som har tre oplanerade barn utan att ha missat sexualundervisningen i åttan... ;)  

• 12324765767
    om drömmen slår in skrev 2011-12-30 10:42:55 följande:
    Jag hoppar hit jag med då.  :)

Roligt att höra att ni inte heller är "typiska Pco:are" Jag menar det att många med PCO är överviktiga. Och att de då blir av med problemen om de går ner i vikt. Det kan ju inte riktigt vi göra då...

Visst PCO var kanske inte ett roligt besked att få. Men vi bör tänka på att det kunde varit mycket värre, tur att de hittade något som var tokigt i alla fall, det gör ju att man kan få rätt hjälp.

Jag blev positiv till detta när jag var på första IVF mötet på Sahlgrenska. Läkaren där lät positiv, och tryckte verkligen på att vi skulle försöka med pergotime de här månaderna i väntan på IVF. Man vet ju aldrig, det kan faktiskt fungera.
    Så ge inte upp!
    Föresten, PCO är ingen sjukdom, det är ett "tillstånd"... Flört
    Vad roligt! Välkommen! =)

Vi har faktiskt inte försökt någonting alls! Vi har haft oskyddat, men avbrutet sex i 2 års tid. Slutade med p-piller för 3 år sedan. Men när vi nu bestämt oss för att skaffa barn, (november) så kände vi att det var lika bra att få hjälp direkt, jag har ju antagligen ingen egen ägglossning och därför är det ingen idé att kämpa, när det troligtvis inte kommer att gå. Vi fick hjälp ändå!! =)

Och så hittade hon ju PCO-äggblåsor på mina äggstockar i förrgår, så ni väntar jag bara på att få komma igång med ev. medicin. Eller ialla fall få veta om något mer är fel. Blodprover och spermaprov väntas som sagt i januari.

Försöker tänka som du - att det kunde varit värre!! Men jag är ändå livrädd för att tillhöra procenten som aldrig kan bli gravid..     
  • 12324765767
    Vili skrev 2011-12-30 10:55:10 följande:
    Jag fick konstaterat PCO i höstas, har nu ätit min första pergotime kur som resulterat i ägglossning enligt progesteronvärdet dag 24. Är väldigt osäker på när jag väntar min mens och har som ALLTID alla symtom på att vara gravid fast jag innerst inne vet att jag säkert inte alls är det. Men när kan jag egentligen vänta mens när jag hade sista mens den 30/11 ägglossning den 15-16 december.
    Kan ju inte räkna på tidigare cykler utan pergotime då de var allt från 28-45 dagar långa....

suuck jag hatar att vänta

Jag och min sambo har försökt nu i 15 månader, 14 månader utan pergotime och 1 med. Har vars ett barn sedan innan men inga  gemensamma. Blev spontangravid med min son trots p-piller så detta är väl kroppens sätt att retas eller nått....
    Åh, längtar tills jag (eventuellt) får börja med pergotime också!! =) Just nu går jag bara och väntar på att mensen skall komma så att jag kan lämna blodprover. DRYGT!!
  • 12324765767
    fenja skrev 2011-12-30 10:57:07 följande:
    Jag har PCO och trodde att jag aldrig skulle kunna få barn, eller iaf att chansen var väldigt liten. Så jag hade slagit mig till ro med hundar & sambo, och var rätt nöjd så.

Min PCO var inte särskilt uttalad - ingen ökad behåring eller övervikt eller så, utan enbart väldigt oregelbunden mens.

När jag var 35 så gjorde min mens ett jättelångt uppehåll, på sju-åtta månader, och jag fick då tabletter för att få igång mensen igen. Efter det fortsatte den att vara oregelbunden, men med kortare mellanrum i alla fall.

Vi använde preventivmedel, men eftersom chansen/risken för graviditet var så liten (i princip obefintlig) så hände det rätt ofta att vi slarvade.

Blev oplanerat (och mycket förvånande!) gravid med tvillingar när jag var 36! Blev helt paff! Men graviditeten gick bra, och i juli -09 fick vi två fina tvillingpojkar.

Efter den graviditeten var jag helt säker på att oddsen för en ny graviditet var lika med noll. Visserligen var mensen plötsligt regelbunden, vilket den aldrig varit förut, men det kändes inte som någon stor grej - för pco kan väl inte bara försvinna? Trodde jag.

Men när tvillingarna var nästan 18 månader så blev jag - återigen oplanerat - gravid igen, när jag var 38 år. Fattade ingenting, och ställde massor av frågor till min gynekolog. Fick då beskedet att en genomgången graviditet kan "rätta till" hormonbalansen i kroppen så att pco:n försvinner och man blir normalfertil...hade ju varit intressant att veta innan!

Nu blev det iaf en härlig liten kille till, som nu är 3½ månader gammal.  

Så jag brukar säga att jag är en av de få i modern tid som har tre oplanerade barn utan att ha missat sexualundervisningen i åttan... ;)  
    Vilken UNDERBAR historia!! Det får mig att hoppas fantastiskt mycket skall du veta =)
  • mi Am or e

Jag undrar... om man har behåring på mage, så kallad "raggarsträng" kan det va tecken på PCO?  och vad räknas som oregelbunden mens? jag har under de senaste cyklarna haft 28, 29, 28, 30, 32, 35, 34, 34..... men denna gång är min mens fruktänsvärt sen då jag är på dag 41(!!!) dock tror jag att min ÄL uteblev helt (har kunnat känna av den sen jag slutade med p-pillerna i april... men denna månad kände jag inget men fick en lite blödning den 9 decemer som fortsatte i lusroisa spottings den 10 och 11 för att sedan försvinna...

kroppen är bra märklig!

sist jag slutade med p-pilelrna (var 23 år då) var min cykel jääääätte oregelbunden..hade allt mellan 28-60 dagar...höll på så i 13 månader! fast sen 3 månader i rad kom den som en klocka med 28 dagar i 3 månader..hade blivit singel då och vi avslutade både förhållande och bebisverkstad (kanske släppte alla hämmingar och att jag inte tänke så mkt på att bli gravid??)

som sagt, har behåring, men bara på magen.... kan det betyda pco? en lindrig, kanske?

Svar på tråden PCO:are/ misstänkt PCO /under utredning som hoppas på PLUS 2012