Inlägg från: Smurfanna |Visa alla inlägg
  • Smurfanna

10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!

Vi har haft aningar om att vår 10-åriga son och hans kompisar utforskar varandra. Vi har hört dem säga att de ska runka av varandra.
    När vår son var sex-sju år kom vi på honom och hans kompis suga av varandra.

Hur ska vi säga till vår son, utan att skuldbelägga honom, att man inte gör så här med sina kompisar?
    Ska vi berätta detta för skolsköterskan, så hon får prata enskilt med alla berörda?

Är detta normalt beteende??

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden 10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!
  • Smurfanna

Vad ska man säga till sitt barn?

Jag är orolig över framtida konsekvenser.. när de är tonåringar och kanske tar upp vad de gjort.. det kan bli en slags maktkamp där killarna kan få händelsen att förvrängas till något helt annat. Mobbing i tonåren där öknamn som "bög" och "horunge" etc kan uppstå.

• Smurfanna

Det är verkligen fruktansvär att föräldrar inte har koll på vad barnen kollar på nätet. Många av vår sons kompisar har fri tillgång till datorn, de flesta har egen dator. Detta har vi haft otroliga diskussioner om med vår son ,då vi verkar vara de enda föräldrar som har datorregler och vägrar ge vår son en egen dator.

Så, visst, mycket av det de sysslar med kommer säkerligen från nätet!!

Men ska man behöva ta kontakt med föräldrarna för att läxa upp dem?!!

• Smurfanna
    Punkster skrev 2011-12-31 11:15:58 följande:
    Jag jobbar på en skola med barn i den här åldern, och jag har flera gånger kommit på både yngre och äldre killar i dusch och bastu efter idrotten som utforskar sig själva och leker med varandra. Självklart har jag sagt till dem att det beteendet inte passar just där och då, men beteendet i sig tycker jag inte är konstigt. Barn i den åldern är nyfikna och vill utforska och prova. Och vad bättre än att pröva sina erfarenheter tillsammans med kompisarna? Så länge alla är med på det och ingen mår dåligt av det så tycker jag inte alls att det är konstigt att det som TS beskriver händer; dvs att killar i 10-årsåldern onanerar tillsammans och åt varandra. Jag tror att det sker i utforskande syfte, att de tycker att det är spännande och inte ett tecken på någon störning, yttre påverkan, homosexualitet osv. 

När jag var i samma ålder så lekte jag liknande lekar, med både killar och tjejer. Jag tror det är något som barn gjort i alla tider. Så länge alla inblandande är med på vad som händer och de inte har allt för avancerade saker för sig (typ samlag?) så ser jag ingen anledning att oroa sig. 
    Visst, självklart ska barn få utforska sig själva, ibland kanske även på varandra. MEN, jag är övertygad om att barn inte kan sätta gränser när det blir för grovt utforskande. När de dessutom gör detta i hemlighet, så kan gränsen lätt överskridas.
    Dessutom kan ju inte en förälder säga att ni får göra si och så, men inte såhär..
    Då är det väl bättre att säga att snoppen får man ta på när man är ensam, inte ihop med sina kompisar.
Svar på tråden 10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!