• Lufsan

10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!

De flesta barn onanerar m.m. när de är i 10års åldern. Jag vet själv att jag och mina tjejkompisar brukade göra det ihop.

Sen är det svårt att sätta någon typ av gräns för vad de får och inte får göra med varandra. Min spontana reaktion är att det inte är ett stort problem. Men har inga egna barn och tycker väl kanske  att det är lite extremt att suga av varann med mera. Men vad ska ni göra? Ni kan ju inte förbjuda honom att göra det utan att han känner att han gjort något fel. 

En dag i sänder.
  • Lufsan
    Smurfanna skrev 2011-12-30 19:59:26 följande:
    Det är verkligen fruktansvär att föräldrar inte har koll på vad barnen kollar på nätet. Många av vår sons kompisar har fri tillgång till datorn, de flesta har egen dator. Detta har vi haft otroliga diskussioner om med vår son ,då vi verkar vara de enda föräldrar som har datorregler och vägrar ge vår son en egen dator.

Så, visst, mycket av det de sysslar med kommer säkerligen från nätet!!

Men ska man behöva ta kontakt med föräldrarna för att läxa upp dem?!!
    Vad skulle vara så hemskt menar du? Att han skulle titta på porr. Äsch! Det gör barnen i alla fall. Och även om de inte ser på porr så finns det tidningar med mera. Varför ska man läxa upp barnen? det finns väl inget fel med sex? 
    En dag i sänder.
  • Lufsan

Vad är det som är så himla hemskt med att 10åringar onanerar? Vad är det som kan hända?

En dag i sänder.
  • Lufsan
    Rocket Mania skrev 2011-12-30 21:38:51 följande:
    Det är inte ett dugg hemskt att barn onanerar, det finns ju bebisar som gör det också och det är hur normalt som helst. Det handlar inte om det.

Det som är märkligt och som känns väldigt onormalt för mig är att de runkar av varandra och att folk tycker det är fullkomligt normalt att 6-7- åringar suger av varandra. 
    Tycker inte att det är fullt normalt men inte heller något som är fel eller äckligt. Inte heller något man kan förbjuda dom att göra.
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Rocket Mania skrev 2011-12-30 22:29:32 följande:
    Har aldrig sagt att det är fel eller äckligt. Men var ifrån får en 6-7-åring idén att suga av en jämnårig? Allvarligt?
    För att de prövar vad som är skönt. Och nu handlade det inte om 6åringar utan om 10åringar, stor skillnad faktiskt. De ser saker på tv, internet och i tidningar. Bara i vanliga ELLE finns det massor utav sextips som en 10åring kan läsa i affären eller i mammas tidning hemma. 

Så om det inte är fel eller äckligt, varför har man ens den här diskussionen? Det är ju inte så att någon utav barnen kommer bli gravid eller att någon inte vill. Det ska man givetvis informera barnen om så fort de blir sexuellt aktiva.  
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    OliviaViktor skrev 2011-12-30 21:48:50 följande:
    Fast det är väldigt viktigt och informera en sjuåring om vad denne pysslar med dvs. suger av sina vänner, runkar av sina vänner. Därför att när man är så gammal så fattar man faktiskt inte riktigt vad det är man gör och vad det får för konsekvenser. En närastående till mig sysslade med detta i den åldern, en kille, han mår jättedåligt över det idag och det har skapat kriser för honom, att folk snackar och även skapat oro kring sin sexualitet, om man är homosexuell eller hetero. För vissa är det pinsamt när det väl läcker ut.... Att se det som något normalt är en sak, det är normalt att ha en sexualitet, men vad blir konsekvenserna av att dela detta med sina killkompisar? tänk om det går över styr när det närmar sig tonårstiden? Tänk om det skulle sluta i våldtäkt? Bara för att de vill undersöka? Som förälder är det viktigt att man tar ansvar över detta.
    Äh! Vilket trams! Att din vän mår dåligt över det är p.g.a. hur folk runt omkring honom reagerat när de fått veta det. Man kan ju inte förbjuda barnen att tänka på sex. Och våldtäkt är inget som händer bara för att man är kåt, jag trodde alla visste våldtäkt är ett makt redskap. Det är någon som VILL kränka någon annan och göra någon annan illa. 
    Och nej, bara för att barn prövar på och undersöker sex så våldtar de inte varandra.

Och det är klart att man ska prata med sitt barn om sex, beskriva hur viktigt det är med skydd och så vidare. Men det är ytterst sällan som en 10åring eller 6åring har fullbordat sex med någon annan, så att det kan bli barn.  
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    OliviaViktor skrev 2011-12-31 01:55:21 följande:
    äsch, du snackar bara en massa skit. Det har du gjort i hela tråden!
    Det finns inte EN anledning till våldtäkt, det trodde jag att DU visste?

Du blåser upp den här våldtäktsgrejen bara för att vill "ha rätt"... Läs det jag skrev istället. Det du skriver är däremot ren okunskap. du kan läsa eller?
    Jag blåste inte upp den. Tyckte det var en hemsk sak att säga, Och det finns en anledning till våldtäckt, personen som utför den har ett syfte, att kränka den andra personen. 
    OliviaViktor skrev 2011-12-31 02:04:48 följande:
    fortsätter....blir fan sur
    Hur folk reagerar är en konsekvens, sånt kan göra jätteont, ska man inte ta hänsyn till det? Små barn är inte kapabla till att förstå sina lustar, dom behöver vägledning, inget konstigt med det och det är heller inget man får glömma bort.
    Har jag sagt att man ska förbjuda barn att tänka på sex?  NEJ
    Har jag sagt att de våldtar varandra bara för att de undersöker sex? NEJ
    Har jag sagt att det eventuellt kan bli barn? NEJ

du har något slags problem med dyslexi eller?
    Haha, har faktiskt dyslexi, men det påverkar inte mitt förstånd. 
    Du skrev "tänk om det hela slutar i våldtäkt" det tycker jag är att säga att utforskandet kan sluta i våldtäkt.
    Och jag anklagade inte dig för att sagt tt det kan bli barn, jag bara undrar varför det hela är så hemskt. Om det inte kan bli barn, om de inte gör varandra illa. Vad är det som är så hemskt.

Och ja, reaktioner från andra människor kan göra ont. Men ska man då förbjuda barnen från att göra vissa saker? Ska man t.ex. säga åt en tonåring som är homosexuell att "det är bäst du inte säger något om det eller är med några killar/tjejer för folk kan säga elaka saker"
    Vi kan väl inte rätta oss efter normerna bara för att det kan göra ont att gå emot dom. Det bästa man kan göra är att ge barnen en trygg stabil grund hemma. Lära dom att älska sig själva och att de kan prata med en om allt.

En dag i sänder.
  • Lufsan
    Kimona skrev 2011-12-31 14:08:02 följande:
    håller med dig, men klickar de lite till så kommer de lätt in på våldsporr också. Finns ofta på samma sida fast under egen kategori och det kan jag ju inte rekommendera att barn tittar på
    Nej, men det finns ju mycket som kan hända. De kan kolla på ett våldsamt filmklipp på youtube mm. Det bästa är att barnen kan prata med en om det dom sett senare. Så att man kan förklara det hela. 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Kimona skrev 2011-12-31 14:57:30 följande:
    Ja självklart, men det verkar som om många föräldrar inte pratar med sina barn utan vill förbjuda istället
    Precis min mening. =)
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    120126 B skrev 2012-01-06 19:33:13 följande:
    Nu har jag läst mångas inlägg och jag är ganska ensam, om att tycka som jag gör...
    Jag är 30 år och det jag kommer ihåg att man pratade om hur en kille var söt vid 7 års ålder...10 års ålder fortfarande söööt
    När vi var 14 år, då kunde man säga att ngn var snygg

Men tror det beror mycket på, hur ens föräldrar uppfostrar en.
    Inte så konstigt att det är då mkt pedofili i vårt land, när man har börjat praktisera sjuka saker vid 10 års ålder..
    Mår fortfarande illa....
    Så onani är sjuka saker? Skärp dig människa!
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    MoaElis skrev 2012-01-07 13:05:00 följande:
    Ja, för små barn så är det sjuka saker att hålla på med.
    Du är medveten om att två åringar kan onanera också? 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    MoaElis skrev 2012-01-07 13:40:16 följande:
    Nu var det ju inte riktigt det jag syfta på, med sjuka saker så syfta h*n förmodligen på det ts berätta om.,.
    Fast du skrev ju det ordagrant. Jag frågade är onani sjukt och du sa ja. 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Umeåtjej22 skrev 2012-01-07 14:27:27 följande:
    Tycker väl inte att det låter helt normalt.. MEN när jag tänker tillbaka så lekte vi ganska sjuka lekar redan på dagis. våldtäktslekar som gick ut på att en var mannen som våldtog kvinnan... Vi tyckte att det var otroligt spännande då men skulle jag höra det nu skulle jag tycka att det var sjukt. Hade några killkompisar också och vi undersökte varandra, hur det såg ut, luktade osv. då var vi yngre än 10... En annan kompis hittade porrfilm hemma hos sig.. det slutade med att vi var typ 10 ungar som satt hemma hos henne och kollade efter skolan. Vi la även kritor i våra slidor. Detta är även med väldigt många olika barndomskompisar och alla kan väl inte vara fel på?

När jag tänker efter så kommer jag på mycket sådana saker som vi gjorde.. Så jag antar att det varken är ovanligt eller sjukt. Har dom sett en avsugning på datorn så kanske dom vill testa...

.. prata om det men döm dom inte.
    Nej det är inget fel på dig eller dina kompisar. Lekte samma lekar själv. Och jag tror nästan alla har sådana minnen. 

Håller med dig man ska definitivt prata om det och inte dömma.  
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    120126 B skrev 2012-01-07 22:09:22 följande:
    Lufsan 89: bara för att DU och vissa andra, gjorde det, betyder inte det, att det är en normal handling. Frågar du din mamma, om de gjorde det på deras tid, så får du säkert ett nej. TYVÄRR tvingas barn idag, att växa upp snabbare.

Hade man kommit på sitt eget barn, ja då är det en annan sak, men ett gäng 10 åringar som utför sexuella handlingar på varran, låter HEMSKT och att ni finner detta normslt, låter sjukt!!

Hur vet man, att de gör det med vilja och inte p g a grupptryck. fyyyy
    Dessa barn som gör detta, måste ha sett antingen sina föräldrar eller sett det på TV EL DYLIKT. Istället för att ta sitt ansvar dom vuxen, skyller man på att det är normalt...
    Snart får 10 åringar barn och om 30 år kommer vi kalla detta normalt.

Barn ska vara barn, inget annat.
    Haha till och med läkare säger att det är vanligt. Och min mamma har faktiskt berättat för mig att hon brukade göra detsamma. Så där gick den teorin i alla fall. =P

Det är inte sjukt utan helt normalt. Men om du vill tro att ts barn, jag och massor av de andra som gjort samma saker när vi var i den åldern är sjuka så får du det. Du får även tro att barn tvingar varandra till sexuella handligar. Om du mår bättre utav detta så tycker jag att du ska forstätta så.
    Det är klart man ska ta sitt ansvar och ha en diskussion med sitt barn om detta men vad mer kan man göra? Förbjuda barnet och på så sätt visa för barnet att sex och njutning är fel, sjukt och onormalt?

Barn är barn, men de har också kroppar som de utforskar. Inget konstigt med det.  
    En dag i sänder.
  • Lufsan

Tror för övrigt att vuxna är rädda för de som de inte kan kontrollera. Och det är väl obehagligt att barnen blir äldre. Men att säga att de är sjuka, hemska och äckliga är väl ingen lösning? Man vill väl att ens barn ska ha ett sunt förhållande till sex och dessutom kunna prata med en om det? 

En dag i sänder.
  • Lufsan
    120126 B skrev 2012-01-08 11:43:48 följande:
    Ok, har läst lite mer om detta och psykologer menar på att barn ska utforska sin sexualutet genom dessa lekar. Så du har rätt...
    MEN ALDRIG ATT JAG KOMMER TYCKA DET ÄR OKEJ
    Okej, om det känns bättre så för dig. 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    120126 B skrev 2012-01-08 16:09:41 följande:
    Nu känns det bättre för mig, när jag har hittat bevis, på att det finns även psykologer som tycker detta låter allvarligt....

Detta kan läsas, fråga barnpsykologen här på familjeliv och jag tror att, det är ts som ligger bakom den fråga också

jag klistrar in svar:  

Hej! Jag förstår att ni blir fundersamma över er 10-årings beteende och tycker definitivt att ni ska ta detta på allvar. Det är absolut inte ett vare sig vanligt eller önskat beteende som tydligen startat redan i 7-årsåldern. Det låter som om det är en grupp pojkar som du känner till och det bästa är att ta hjälp av personal i skolan så de kan hjälpa er och övriga föräldrar att stötta pojkarna i deras utveckling. Det kan finnas risk att någon av pojkarna själva varit utsatta för övergrepp från vuxna och nu hanterar det på detta sätt. Så undersök och agera utan att skuldbelägga. Med vänlig hälsning. Margit Ekenbark
    Det finns olika åsikter överallt. Men håller med den psykologen också det skulle ju kunna vara så med. Har sagt hela tiden att man måste ha en dialog med barnen utan att dömma eller skuldbelägga dom. 
    En dag i sänder.
Svar på tråden 10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!