Inlägg från: BringJes |Visa alla inlägg
  • BringJes

10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!

Prata med en sexolog. Barn är sexuella redan från födseln och har ett behov av att få utforska sina egna kroppar, ibland görs säkerligen detta i relation till andra. 

:) 

• BringJes
    120126 B skrev 2012-01-08 22:08:51 följande:
    Loftbring: men, gränser då?? Vi vuxna kan känna begär ofta, är det okej att vi är otrogna VARJE GÅNG vi känner av dessa behov?

Gränser måste man såklart får lära sig. Men inte på ett skamm fyllt sätt :)
  • BringJes
    supersemlan skrev 2012-01-08 22:36:41 följande:
    Gränserna för sin sexualitet borde väl barnen själva sätta? Jag tänker att man ska prata med dem om att gränsen går där de själva inte vill vara med i leken, eller där andra inte vill vara med. Och att det är fullständigt nödvändigt att respektera den gränsen. 

Utöver det tycker jag att barn ska få ha sin sexualitet i fred - dvs vuxna ska varken skambelägga den eller utnyttja den, eller lägga sig i i onödan. 

Och att barn utforskar sin sexualitet tillsammans kan väl inte jämföras med otrohet mellan vuxna? 
    Håller med.
  • BringJes

Jag anser inte att det är onormalt, men absolut det skulle kunna tyda på att något barn varit med om en händelse som denne inte har kunnat bearbeta på egen hand.

Att barn är sexuella är dock inget onormalt. Barn måste få utforska sina snoppar och snippor. Det knyter an till hur väl de känner och respekterar sin egen kropp även i framtiden. Sen vad gäller gränser så håller jag med ovanstående om att den viktigaste gränsen är den som barnet själv drar. Men för att barn själva ska kunna sätta ner foten så måste de fått med sig den styrkan från någon och här har såklart vuxna i deras omgivning stor betydelse.

• BringJes
    munterlitensak skrev 2012-01-09 11:48:07 följande:
    Som lärare drar jag gränsen vid att barnen vistas ensamma i stängda rum. Finns ingen anledning till varför de ska vara ensamma så de "hinner" utföra sådana handlingar på varandra.

Som bonus-morsa hade jag dragit gränsen vid nakenhet. När man har gäster hemma så har man sina kläder på. Där med basta.
    Jag förstår inte vad rollen som bonus-morsa har med saken att göra?
  • BringJes

Aha, då förstår jag bättre. Jag är också bonusmamma, men ser på det föräldraskapet som vilket föräldraskap som helst. Så därav att jag inte förstod vad du lade i begreppet :)

Svar på tråden 10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!