Inlägg från: Jeliqa |Visa alla inlägg
  • Jeliqa

Hur länge behöver man vara hemma med en valp?

Ni bör se till att någon är hemma med hunden tills den är minst 6 månader, därefter kan man om man ensamtränat ordentligt och det gått bra börja lämna hunden lite längre stunder själv om det är nödvändigt. 

Det är olagligt att lämna en valp under 4 månader ensam mer än i korta stunder (en kort stund är cirka 20 minuter, inte någon timme) och efter det behöver hunden tid på sig att ensamtränas, vilket skall göra successivt för att inte riskera att hunden får några men av att plötsligt bli lämnad flera timmar i streck. 

• Jeliqa
    morriis skrev 2011-12-30 19:03:18 följande:
    Efter vad jag har förstått så ska man undvika "all form" av träning tills valpen är iaf 6 månader och uppåt, förutom enkla saker, just för att det kan göra mer skada än nytta. Jag är ju hemma med barnen och planerar att vara ett bra tag till så vi har ingen brådska med att kunna ha den ensam. Vill bara kunna se på ett ungefär "in i framtiden" så att min arbetsdag täcks och de är beredda på det.
    Det låter som att ni har löst det väldigt bra med valpen och har tänkt långt framåt, vad roligt att läsa. Tyvärr skaffar ju många djur och tror att det skall gå att lämna dem ensamma från dag 1.
    Förövrigt håller jag med Dezibel om att man bör träna vissa saker från början men det skall inte göras på ett sådant sätt att man kräver någonting av hunden utan mer som en lek/övning. På det sättet får man även en hund som i framtiden förhoppningsvis tycker att det är roligt att träna. Ensamträning tycker jag man bör börja med så fort valpen har blivit trygg i det nya hemmet. Men givetvis lämnar man den då inte ensam hemma utan mer att man stänger ut den från ett visst rum någon minut och släpper in den väldigt snart igen, eller placerar den i valphagen i rummet någon enstaka minut (ifall man har en valphage). Hoppas du förstår hur jag menar :)
Svar på tråden Hur länge behöver man vara hemma med en valp?