• Malmötjejer

Du som har mensvärk - hjälp!

Du som har mensvär - är du orolig att du har endometrios? Vad är normal mensvärk?
    Är det onormalt att behöva ta en ipren och värmedyna ett par timmar?

• Svar på tråden Du som har mensvärk - hjälp!
  • sannahyden

När jag har mensvärk så känns det som värkar när man ska föda nästan. Jag blir helt svag i kroppen, kallsvettas och mår illa. Inga tabletter hjälper förutom riktigt starka. Så har jag det i två dagar :( Vet dock inte om det är normalt, har aldrig gått iväg till någon läkare.

• Malmötjejer

Vilka tabletter funkar för dig? Hur länge håller det onda i sig?ö

• roffe

Jag får ont i magen, ont i underlivet, ont i benen. Får även feber. Oftast kan Ipren och kaffe lindra lite, men det går inte över. När jag var yngre kunde jag kräkas av smärta. Tur det blivit bättre =)

Aldrig funderat på att man kan ha nån sjukdom, vet inte ens vad endometrios är faktiskt :/ 

• enavmig

Ipren och värmedyna några timmar är inget att oroa sig över, det behöver jag garanterat. Min väninna med endometrios låg hemma de första dagarna varje mens och har nu receptbelagda smärtstillande så hennes smärta är liksom på en helt annan nivå.

• gbgumman

Jag har ibland kraftig mensvärk. Tar Voltaren funkar super. Myskelavslappnande.

Mamma till Eskil och Sonja
  • Malmötjejer

Tack för era svar! Om jag inte tar värktabltt i tid kan jag ibland behöva lägga mig ner nån timma och vänta på att tabletten ska göra sitt, sen brukar det va ok. Hur många timmar, dagar har ni ont? Nån som känner av värk i ryggen också?

• Neox
    Malmötjejer skrev 2011-12-30 15:45:01 följande:
    Du som har mensvär - är du orolig att du har endometrios? Vad är normal mensvärk?
    Är det onormalt att behöva ta en ipren och värmedyna ett par timmar?
    Jag har varit till läkaren många gånger för att bli kollad för endo. Det är svårt att upptäcka endo genom ett vanligt VUL, så därför föredras en tillhålsoperation för att hitta endometrioshärdar som är för små för ett VUL, eller som kanske sitter på tarmen. Men läkare vill inte gärna skicka iväg en på operation i första taget.. Men det var ju inte det du frågade

Jag har ätit Diklofenak kombinerat med Alvedon och fått Citodon utskrivet, vetekudde på magen är ett måste och värken håller i sig för mig i ca 3-4 dagar. Har hänt att smärtan varit så intensiv att jag har kräkts.

Om du är orolig, så kolla upp det. Men var beredd att kämpa för det är inte alls många läkare som vet vad endometrios är (för det är ju en kvinnosjukdom..)
  • Malmötjejer

Hur funkar du på jobb och socialt om du har ont så många dar? Har de gjort titthål på dig?

Svar på tråden Du som har mensvärk - hjälp!