• blåbär02

Korfu, Kefalonia eller Naxos i Grekland???

Vill ha lite tips på fina öar i Grekland.
    Har några favoriter som jag är lite extra sugen på; Korfu, Kefalonia, Naxos, Skiathos, Skopelos & Samos bla.

Har ni några tips?
    Sambon har aldrig varit där så jag vill att han ska bli imponerad ;)    

Vill ha fina stränder, en bra stad, god mat och fint vatten !

• Svar på tråden Korfu, Kefalonia eller Naxos i Grekland???
  • smultronflickan88

Jag va på Korfu sommaren 2010 . Jätte fint där o toppen mat. Hörde av en annan familj att det fanns en strand där sanden var vit skulle tydligen vara jätte fint där :)

• Daeminimon

Vi åkte till Korfu på smekmånad 2008, och det var verkligen paradiset på jorden. Undvik Kavos (partydelen). Vi var i Sidari, mycket lugnare! Maten är gudomlig, till och med de halvtaskiga restauranterna var godare än något annat jag ätit! Glad

• blåbär02

Tack för era svar :) Korfu verkar fint!
    Men kanske sambon får vara med å bestämma lite...? ;) 

• smultronflickan88

Absolut. Tycker ni ska bestämma tillsammans :) vi ska till Grekland i sommar :D längtar redan

• blåbär02
    smultronflickan88 skrev 2011-12-31 11:06:49 följande:
    Absolut. Tycker ni ska bestämma tillsammans :) vi ska till Grekland i sommar :D längtar redan

Jo han får väl tycka till lite.. ;) Han har aldrig varit i Grekland och jag vill att han sa bli lia fast som jag..
    Har hittat en mysig resa till Skopelos, har du varit där?

Åh vad kul! Vart ska ni då? =)   
  • evaoregon

Kalimera.se är verkligen ett bra tips.  Där skriver många som åker till Grekland år efter år.  Det finns listor på vilka öar det finns charterflyg och forum där man kan ställa frågor.  De har även listor över de öar som de gillar mest.  

Plats 1-10

Ögrupp

2010

Trend

1

Naxos »

Kykladerna

1

2

Kreta »

Kreta

2

3

Amorgos »

Kykladerna

4

4

Samos »

Östra Egeiska

3

5

Karpathos »

Dodekaneserna

5

6

Rhodos »

Dodekaneserna

9

7

Tilos »

Dodekaneserna

17

8

Skopelos »

Sporaderna

6

9

Kalymnos »

Dodekaneserna

21

10

Sifnos »

Kykladerna

11

Oh my God! Naxos knep förstaplatsen för sjunde året i rad!
    Oh my God! Naxos knep förstaplatsen för sjunde året i rad!

Plats 11-20

Ögrupp

2010

Trend

11

Santorini »

Kykladerna

8

12

Koufonissi »

Kykladerna

25

13

Skiathos »

Sporaderna

7

14

Paros »

Kykladerna

13

15

Milos »

Kykladerna

14

16

Antiparos »

Kykladerna

24

17

Lesbos »

Östra Egeiska

10

18

Thassos »

Norra Egeiska

15

19

Kefalonia »

Joniska

12

20

Fourni »

Östra Egeiska

20

Koufonissi.
    Koufonissi tog ett rejält kliv uppåt.

Plats 21-30

Ögrupp

2010

Trend

21

Schinoussa »

Kykladerna

19

22

Folegandros »

Kykladerna

27

23

Lefkas »

Joniska

29

24

Syros »

Kykladerna

18

25

Ikaria »

Östra Egeiska

28

26

Kos »

Dodekaneserna

30

27

Patmos »

Dodekaneserna

23

28

Ios »

Kykladerna

31

29

Telendos »

Dodekaneserna

46

30

Leros »

Dodekaneserna

43

Leros klättrade många placeringar.
    Leros klättrade många placeringar.

Plats 31-40

Ögrupp

2010

Trend

31

Donoussa »

Kykladerna

43

32

Korfu »

Joniska

16

33

Zakynthos »

Joniska

26

34

Poros »

Saroniska

22

35

Andros »

Kykladerna

37

36

Agistri »

Saroniska

58

37

Symi »

Dodekaneserna

40

38

Hydra »

Saroniska

41

39

Lipsi »

Dodekaneserna

47

40

Serifos »

Kykladerna

35

Donoussa klättrar uppåt i år igen.
    Donoussa klättrar uppåt i år igen.

Plats 41-50

Ögrupp

2010

Trend

41

Egina »

Saroniska

39

42

Agathonissi »

Dodekaneserna

50

43

Ithaka »

Joniska

51

44

Tinos »

Kykladerna

45

45

Sikinos »

Kykladerna

32

46

Alonissos »

Sporaderna

54

47

Chios »

Östra Egeiska

52

48

Mykonos »

Kykladerna

33

49

Anafi »

Kykladerna

42

50

Evia »

Evia

34

Vathy på Ithaka.
    Ithaka klättrar åtta placeringar.

Plats 51-63

Ögrupp

2010

Trend

51

Chalki »

Dodekaneserna

56

52

Iraklia »

Kykladerna

48

53

Kithera »

Joniska

60

54

Astypalea »

Dodekaneserna

38

55

Kimolos »

Kykladerna

-

56

Nisyros »

Dodekaneserna

-

57

Kithnos »

Kykladerna

53

58

Paxos »

Joniska

44

59

Elafonissos »

Joniska

-

60

Limnos »

Norra Egeiska

49

61

Meganisi »

Joniska

-

62

Kassos »

Dodekaneserna

-

63

Spetses »

Saroniska

-

• evaoregon

Jag ber verkligen om ursäkt för att det inlägget tog så stor plats, men jag hoppas du får nytta av den infon!

• MiLLa80

har bara varit på kefalonia, och de ön kan jag verkligen rekommendera om ni vill ha lugn och ro och äta god mat!

• Ia Monroe

Jag har varit på Korfu, Kefalonia, Naxos, Skiathos, Kreta, Rhodos,Athen.

Korfu. Lovely om man hyr bil el båge. Ett måste att åka runt på ön. Att bara vara på samma lilla turisort är supertråkigt där. En vacker ö att åka runt på massa fina stränder och Korfu stad mysigt att besöka.

Kefalonia. Se ovan åk runt jättemysigt.

Naxos. Har min förkärlek för Naxos då man slipper hyra bil och har strand med mysig stad och gränder i ett. Inte så mkt att se utanför Naxos stad är min åsikt. Hit återvänder jag ofta.

Skiathos, jättefint och blått! Hyr bil för bästa stranden ligger inte vid staden man måsta nästan åka iväg till lite lite stränder även om den närmast staden funkar. Mysig stad och restauranger. Lite svenskar och mkt Italienare.

• blåbär02
    Ia Monroe skrev 2012-02-09 15:36:15 följande:
    Jag har varit på Korfu, Kefalonia, Naxos, Skiathos, Kreta, Rhodos,Athen.

Korfu. Lovely om man hyr bil el båge. Ett måste att åka runt på ön. Att bara vara på samma lilla turisort är supertråkigt där. En vacker ö att åka runt på massa fina stränder och Korfu stad mysigt att besöka.

Kefalonia. Se ovan åk runt jättemysigt.

Naxos. Har min förkärlek för Naxos då man slipper hyra bil och har strand med mysig stad och gränder i ett. Inte så mkt att se utanför Naxos stad är min åsikt. Hit återvänder jag ofta.

Skiathos, jättefint och blått! Hyr bil för bästa stranden ligger inte vid staden man måsta nästan åka iväg till lite lite stränder även om den närmast staden funkar. Mysig stad och restauranger. Lite svenskar och mkt Italienare.

Tack för ditt svar =)
    Är mycket intresserad av alla dessa faktiskt ! Svårt att välja bara ;)

• Ann Nelly

Jag har varit på Kreta, Korfu, Santorini, Naxos, Paros, Antiparos, Amorgos. Korfu är en väldigt grön, frodig och mycket vacker ö med mer dramatiska kustlinjer. Håller med om att man måste åka runt ön för att inte bli uttråkad dock (men tycker förstås att det egentligen gäller alla öar faktiskt eftersom jag är lite rastlös av mig). Nu var det länge sen jag var där men skulle absolut kunna tänka mig att åka tillbaka. Tyckte att stränderna inte var de bästa dock. Men maten tyckte jag var mycket bra överlag minns jag. Naxos har jag varit på ett par gånger. Där däremot finns massor med UNDERBARA sandstränder, kilometervis överallt känns det som när man åker runt ön. Tycker att det var ganska mycket att se och göra på Naxos faktiskt, man ska absolut hyra bil och åka runt. Gillar Naxos stad som är vacker och mysig men skulle absolut inte vilja bo där, mycket liv och rörelse/trafik. Blir mycket trevligare stränder och miljö om man åker mot Agia Anna-hållet istället (går jättebra bussförbindelser in till Naxos stad). Såååå, vill man ha fina stränder och mer av det "genuina" grekiska så ska man åka till Naxos. Vill man ha en mer romantisk semester så åker man till Korfu. Men det är bara mina åsikter förstås, smaken är som...

• Skrutt 83

Var två veckor på Kefalonia och älskade den ön! Helt underbart vacker ö med jättefina stränder och grönska! Missa inte att besöka den pittoreska och häliga lilla byn Fiscardo.

ÄNTLIGEN är älskade lilla Melvin här!
  • Ia Monroe

Blåbär hur går det?

Som ovan skrev mysigt att åka till Agia Anna och bada en dag kanske.  Men smaken är olika ;). Skulle bli uttråkad och rastlös om jag bodde utanför Naxos stad. Det är inga bilar i själva staden bara mysiga gränder, butiker och restauranger. Bilarna kör runt om. Ja det är fint att åka runt med bil på Naxos men inget måste som de andra öarna tycker jag. För andra stränder gör man på några timmar sen finns det inte så mkt mer. Naxos stad är supermysigt.

Skiathos påminner lite om Naxos men jag kunde nästan sakna lite svenskar där ha ha. Så vill du slippa dom åk dit. Men sagolikt blått vatten och vackra utsiktsplatser och jättefina vägar.

Korfu kan man göra olika saker hela dagarna så även Kefalonia mer byar och så, större öar.
    Gröna vackra. Svårt att välja va.

• blåbär02
    Ia Monroe skrev 2012-02-29 14:31:36 följande:
    Blåbär hur går det?

Som ovan skrev mysigt att åka till Agia Anna och bada en dag kanske.  Men smaken är olika ;). Skulle bli uttråkad och rastlös om jag bodde utanför Naxos stad. Det är inga bilar i själva staden bara mysiga gränder, butiker och restauranger. Bilarna kör runt om. Ja det är fint att åka runt med bil på Naxos men inget måste som de andra öarna tycker jag. För andra stränder gör man på några timmar sen finns det inte så mkt mer. Naxos stad är supermysigt.

Skiathos påminner lite om Naxos men jag kunde nästan sakna lite svenskar där ha ha. Så vill du slippa dom åk dit. Men sagolikt blått vatten och vackra utsiktsplatser och jättefina vägar.

Korfu kan man göra olika saker hela dagarna så även Kefalonia mer byar och så, större öar.
    Gröna vackra. Svårt att välja va.

Vi har faktiskt lagt resan på is. Grekland har ju såna ekonomiska problem just nu, så vi avvaktar, förhoppningsvis till nästa sommar om det har blivit bättre :)

Det är supersvårt att välja ö ;)  
Svar på tråden Korfu, Kefalonia eller Naxos i Grekland???