• Alvi

Smal 6,5-månaders bebis vägrar äta mat. Vad göra?

En vän till mig har en dotter på 6,5 månader. Hon är lång för sin ålder men ligger under på viktkurvan, är alltså ganska smal, bvc har även påpekat detta.

Hon ammas, ligger ofta vid bröstet, och nu när föräldrarna har börjat introducera mat VÄGRAR hon äta någonting. De har testat välling (i flaska, ska testa på sked och drickkopp), gröt, potatis och till och med marmelad, hon kniper ihop munnen. Får hon i sig någonting, vägrar hon ta nästkommande tugga.

Får hon brödbitar att plocka i sig av, äter hon en, sedan sopar hon medvetet ner de andra på golvet.

Eftersom hon redan är så smal är mamman orolig, och jag tänkte bara höra om ni här har något tips?

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Smal 6,5-månaders bebis vägrar äta mat. Vad göra?
  • Natulcien

Hur smal är smal i sammanhanget då? Och hur är hennes allmäntillsånd? Mår hon bra och är pigg och sover bra så är det väl ingen fara..?

Annars är det väl bara att ta det lugnt och inte stressa eller truga. Kanske prova att ge henne saker att äta själv, med händerna. Vissa bebisar föredrar ju det.

• Alvi

Hon är ungefär 70 cm och väger kanske 7 kg. Dessvärre alltid varit gnällig, skrikig och sovit dåligt, enda som tröstar är mammas tutte.

• Tygtiiger

Det är bara att öva. Bröstmjölk ska vara huvudföda hela första året, om man tänker på det så har man lite tid på sig (jag har en 7,5 månaders här hemma som nu äntligen, efter sex veckors trugande, testande och lockande faktiskt äter några skedar gröt på fm och några skedar på em och ibland en dl välling på kvällen. Idag åt han, halleluja, motsvarande en hel matsked riktig mat till middag och sedan nästan två matskedar fruktpuré efteråt. Så mycket har han inte ätit någonsin. Storebror började äta vid fyra månaders ålder och mofflade bara in, så jag var lite oförberedd på en mer tveksam ätare.).

Erbjud mat flera gånger om dagen och fortsätt amma. Hon kommer att äta hon också. För vår unge funkade det bra med mat som smakade något så vi tummar lite på det där med saltet, om det är buljongtärning el dyl i eller om han vill smaka på vår mat efter att vi har saltat så får han.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Alexi

Min långsmale son åt i princip bara bröstmjölk fram till nio månader, inga problem med det, han mådde bra ändå.

• Alvi

TygTiger: Tack, men eftersom hon redan är så smal, är mamman lite orolig över att mjölken inte ska räcka, annars är hon all in för amning.

(Och jag fick klartecken från bvc så sent som igår att Dena Hårda Saltregeln har mjukats upp lite! Underlättar ju en del!)

• Tygtiiger
    Alvi skrev 2011-12-30 21:22:09 följande:
    TygTiger: Tack, men eftersom hon redan är så smal, är mamman lite orolig över att mjölken inte ska räcka, annars är hon all in för amning.

(Och jag fick klartecken från bvc så sent som igår att Dena Hårda Saltregeln har mjukats upp lite! Underlättar ju en del!)

Det förstår jag, smala barn som inte vill äta är ju ett elände - men bara för föräldrarna. Ungarna verkar klara sig bra. Det leder ju aldrig till något bra att tvångsmata, så det är bara att bita ihop, le och fortsätta erbjuda. För oss var det bättre när mormor matade, hon är inte så finkänslig som jag utan log glatt och stoppade i den förvånade bebisen gröt med viss kraft. Men potatis är fortfarande fruktansvärt äckligt.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Alvi

Okej,då får vi hoppas att hon snart fattar galoppen...!

Svar på tråden Smal 6,5-månaders bebis vägrar äta mat. Vad göra?