• Anonym (ensam?)

Kontaktfamilj ensam som sambo?!

Jag vill så gärna vara kontaktfamilj, men sambon är inte så pigg på det ansvaret även om han tycker det är ok att vi har något barn här ibland men han kanske inte följer med på aktiviteter och sånt och skjutsar runt på barnet om det har någon aktivitet det måste till eller så. Tror ni det funkar eller måste man vara aktiv båda två?

• Svar på tråden Kontaktfamilj ensam som sambo?!
  • Anonym (soc.)

Nej, man behöver inte vara två som har huvudansvaret, men han får ju inte vara negativt inställd och måste vara med på noterna. Annars blir det ju inte bra för barnet som kommer.

• Anonym (ensam?)
    Anonym (soc.) skrev 2011-12-30 21:46:52 följande:
    Nej, man behöver inte vara två som har huvudansvaret, men han får ju inte vara negativt inställd och måste vara med på noterna. Annars blir det ju inte bra för barnet som kommer.
    Just den biten är inga problem, det funkar jättebra när jag är barnvakt åt tex min väninnas barn. Men då ska jag ta och kontakta kommunen och se om de är intresserade. Tack för hjälpen!
  • Anonym
    Anonym (ensam?) skrev 2011-12-30 21:49:49 följande:
    Just den biten är inga problem, det funkar jättebra när jag är barnvakt åt tex min väninnas barn. Men då ska jag ta och kontakta kommunen och se om de är intresserade. Tack för hjälpen!
    Jag anser att man ska vara helt överen om att ta emot barn i sitt hem och det oavsett uppdrags variant ( kontaktfamilj,gamiljehem el jourhem)

Att båda två inte är lika aktiva är inte att jämnställa med att inte vara överens om uppdraget!
    Du kan visst vara den enda aktiva men din sambo måste vara på samma nivå som, tycka och tänka som du vad det beträffar barnet/barnen!
    Sen tycker jag inte heller att det går att jämföra din vänninas barn med dessa barn som är i behov av kontaktfamilj!
    Att vara barnvakt åt ett barn som är ens kompis är inte samma sak som att vara kontaktfamilj åt ett barn via Soc!
    Dessa barn har oftast och så gott som alla ett bagage medsig som påverkat dom och påverkar dom....
    Att ens bli beviljad kontaktfamilj idag är svårt och väntetuden på kontaktfamilj brukar vara långa, prioritering görs!
    Tycker det är underbart att du vill öppna din dörr för barn i behov, för barnb som farit illa och för barn som behöver "komma bort" men du måste veta att det inte är att som att vara barnvakt till någon kompis barn!
    Finns massor av sidor på nätet att läsa med info ang just att vara kontaktfamilj! Soc har oxå mycket info och vet vad dom pratar om.Ring dom och kolla, ta reda på så mycket fakta du bara kan! Ta sen upp det med din sambo igen, det optimala är om båda är på "samma våglängd" annars kan det bli tufft!

• Anonym (ensam?)

Jag har tidigare jobbat med Barn med funktionshinder och mina föräldrar var fosterföräldrar förr, så lite koll har jag på den biten. Men visst, optimalt är det inte när sambon har fullt upp med annat. Har aldrig sagt att kompisens barn är några änglar. Bokstavsdiagnos på båda och riktiga "busungar" som man måste passa på hela tiden. Men helt underbara för det!

Svar på tråden Kontaktfamilj ensam som sambo?!