Anonym (been there) skrev 2012-01-09 20:58:01 följande:
TS,
jag är själv beroende och missbrukare av zolpidem (verksamma ämnet i Stilnoct).
I mitt fall handlade det också om psykisk ohälsa o jag sökte tröst i tabletter. Det tog ett par år innan jag var i samma doser som du är uppe i nu, men jag kan säga att efter dom mängderna var det tusen gånger lättare att ta ännu mera.
Till slut var jag uppe i 10 tabletter (100 mg) om dygnet. Jag tog tre-fyra så fort jag vaknade och samma mängd på eftermiddagen, och ett par på kvällen. För mig handlade det inte längre om att somna, jag hade fått något helt annat av dom. Jag hade hittat en fin vän, bra tröst, utmärkt sällskap. Jag behövde inget annat.
I somras var det som värst. Veckan innan midsommaren tog jag regelbundet 100 mg om dagen och mådde skit. Det är ju grejen med den här sortens mediciner, att man börjar få alldeles motsatt effekt än vad man fick i början och inom rimliga doser. Jag trodde jag skulle dö, jag hallucinerade och var helt borta. Och jag kände att nej, nu får det vara nog. Det var inte längre JAG som använde medicinen, det var tvärtom. Jag hade ingen kontroll och det var så läskigt. Jag VILLE INTE ta tabletter, ändå så var jag så illa tvungen att göra det - var för rädd för abstinens. När en är för mycket, och tusen räcker inte till. Så efter många om o men jag la in mig på rehab.
Vägen tillbaka har varit jävligt lång, och ännu är jag inte framme - nedtrappningen tar månader, kan ta upp till ett år.
Varför jag skriver till dig är väl för att jag läser mellan raderna att du är på väg att glida in i ett fruktansvärt missbruk. När man oroar sig för att tabletterna börjar ta slut, när man springer hos olika läkare för att få det utskrivet, när det enda man kan tänka på är hur man ska få tag på mera tabletter.. De är alla tecken på både beroende o missbruk.
Samtidigt vet jag att man kan inte ta emot hjälp eller ens erkänna att man är beroende / missbrukare förrän man är redo för det. Jag hoppas du kommer inse det snart.
Kram på dig, och hojta till om du vill prata. Ska försöka då att inte vara anonym

Dock tåls det att påpeka att utsättningen fungerar olika från person till person.
Jag åt 150mg varje kväll i ett halvår och slutade sedan tvärt med det utan några som helst problem.