• Kalaskul

Han grönögd och tjockt hår brunhårig, hon grönögd och tunnt hår blond, vad blir barnet?

Klart omöjligt att säga, fast med hög sannolikhet, hur blir barnet?

Han är alltså grönögd och har tjock brunt hår (och i övrigt ganska mycket hårväxt, en del obekvämt på rygg, stora tjocka ögonbryn).

Hon är också grönögd men har tunt blont och generellt lite hår.

• Svar på tråden Han grönögd och tjockt hår brunhårig, hon grönögd och tunnt hår blond, vad blir barnet?
  • MHM

Ganska omöjligt att säga. Min man har kolsvart tjockt krulligt hår och jag har ljust tunt rakt. Jag har ljusblå ögon han har mörkt melerade. Alla våra barn är olika. Dottern har brunt hår och pappas ögon. Ena sonen är blond och ljusblå ögon. Den andra verkar bli lite mitt emellan :)

• MHM

Min man är en hårig arab med hår exakt överallt kan jag tillägga ;) dottern är jättehårig på ryggen fast hon bara är 4 :P

• And3RZsoN

Rödhårig, eller blont (kan va mörkt först sen bli blont) så var det med vår son. Men det är svårt att säga.

• Kalaskul
    MHM skrev 2011-12-31 19:14:13 följande:
    Min man är en hårig arab med hår exakt överallt kan jag tillägga ;) dottern är jättehårig på ryggen fast hon bara är 4 :P
    Herregud. Nu är dock inte han en arab, utan europé med kraftig hårväxt. Men det är just det du beskriver (inget illa menat) som jag vill bespara vårt barn... Ingen trivs med att vara hårig i dagens samhälle.
  • Saheell

Logiskt sett borde barnet bli brunhårigt då brun är dominant över blond. MEN det stämmer mkt sällan och verkar bli lite som det vill. Min son har samma färg som jag på hår (röd blond) och pappas ögon (blå). Pappan är brunhårig och jag har gröna ögon.

• Mariaaa

Exakt så har min dotters pappa och även jag.
    Vår dotter på 1 år nu har grönblåa ögon och blont tjockt hår.

• Mariaaa

Alltså att jag är blond med gröna ögon och han brunt hår och gröna ögon.
    Mitt hår är tunt och hans tjockt.

• MHM
    Kalaskul skrev 2011-12-31 19:16:04 följande:
    Herregud. Nu är dock inte han en arab, utan europé med kraftig hårväxt. Men det är just det du beskriver (inget illa menat) som jag vill bespara vårt barn... Ingen trivs med att vara hårig i dagens samhälle.
    Haha, jag håller med dig! Och jag hoppas att det inte blir värre på min lilla flicka...
  • AaronElina

Jag är ljus o blåögd. Pappa till
    Min barn är mörk m svart hår mörka ögon ( från Turkiet) min son har som ljusgröna ögon råttfärgat hår min dotter st grön bruna ögon o blont hår.

• Novallie

Dels har din man alltid varit brunhårig vissa blir det med tiden, dvs. är blonda som barn. Hur ser det ut med hans föräldrar?

Min son är blond med lätta inslag av röd ton och blåögd. Hans pappa rött hår som barn och mer grönblå ögon. Jag har brunt hår och bruna ögon. Min mamma var blond som barn och har blåa ögon så det är därifrån min son fick sina ljusare anlag.

Hårets tjocklek kan jag inget om men kruligt eller lockigt hår är mer dominant än rakt hår. Brunt mer dominant än blont. Ditt barn lär få gröna ögon, men även det kan skifta i nyans eller bli mer blått beroende på vilka gener ni har.

H född 091017
Svar på tråden Han grönögd och tjockt hår brunhårig, hon grönögd och tunnt hår blond, vad blir barnet?