• Mamma med fem

Vilka namn kopplar man inte till en viss ålder?

Jag är gravid (tvillingar) och letar namn som passar på alla åldrar. 

Exempel på sådana namn är till exempel; Oscar, Hugo, Oliver, Adam samt Kevin fast det inte är någon höjdare. Bland tjejnamnen finns Sofie, Linnéa, Hanna, Sara och Emelie.

Namn som verkligen inte hör till listan är bland annat "nykomna namn" som: Tindra, Emmy, Juni och Novalie. Vincent, Melvin och Viggo. Men även namn som fortfarande är vanligast bland gamlingar: Sigrid, Tyra, Afred, Josef och Theodor.

Jag tycker inte att det är passande att heta Melker när man är 4 år eftersom jag kopplar det till en gammal gubbe. Jag tycker inte heller att Novalie passar på en 70 årig tant. Däremot tycker jag att bl.a Oskar är ett namn man kan heta både som 1 åring, 30 åring och 60 åring. 

Vilka namn tycker du är "ålderslös" ?

★ ☆ ✰ Alex, Sam, Charlie ✰ ☆ ★
  • Svar på tråden Vilka namn kopplar man inte till en viss ålder?
  • Momalicious

Jag tycker Hugo verkligen är ett småbarnsnamn. Såntdär ändras ju med tiden. Alla generationer har ju olika namn de anser vara tantiga och gubbiga.

Min son heter Elliot, det passar kanske inte på en nutida gammal gubbe men det kommer ju passa honom när han är gammal för det är hans namn.

• Mamma med fem
    Momalicious skrev 2012-01-01 01:14:47 följande:
    Jag tycker Hugo verkligen är ett småbarnsnamn. Såntdär ändras ju med tiden. Alla generationer har ju olika namn de anser vara tantiga och gubbiga.

Min son heter Elliot, det passar kanske inte på en nutida gammal gubbe men det kommer ju passa honom när han är gammal för det är hans namn.
    Ja, det kommer passa i hans årsgrupp men jag letar efter ett namn som kommer passa i alla åldersgrupper. 

Hugo är för mig ett bland namn. Jag känner till ca 4 män över 50 år med namnet men vet endast om 2 stycken som är under 7 år och heter så. 

Mina barn jag har nu heter Alex, Sam och Charlie. Av de namnen tycker jag bara att Sam stämmer in på mina krav inför nästa namnval.
  • Mamma med fem
    GrönaDruvan skrev 2012-01-01 01:17:48 följande:
    Erik..David..
    David är för mig bara en 40 åring. Har aldrig hört någon yngre eller äldre med namnet men jag VET att det existerar i alla generationer ;)
    goatess82 skrev 2012-01-01 01:19:53 följande:
    Mikael, mattias, johan!
    Mikael heter min man så det skulle bli lite problem Cool
    Johan gillar jag inte alls men Mattias är fint
  • Mamma med fem
    goatess82 skrev 2012-01-01 01:21:12 följande:
    Sandra, isabella, sara, therese, emelie!
    Sara och Emelie nämnde jag redan i TS
    Sandra och Isabella är inte någon favorit men Therese gillar jag Känns dock som ett namn som passar en 10-åring eller äldre Drömmer
  • goatess82
    Mamma med fem skrev 2012-01-01 01:24:48 följande:
    David är för mig bara en 40 åring. Har aldrig hört någon yngre eller äldre med namnet men jag VET att det existerar i alla generationer ;)
    goatess82 skrev 2012-01-01 01:19:53 följande:
    Mikael, mattias, johan!
    Mikael heter min man så det skulle bli lite problem Cool
    Johan gillar jag inte alls men Mattias är fint
    Emil, Mattias och Martin heter min sambo och hans bröder, gillar alla=)
    Patrik, Niklas, Joakim och Peter sådant hette många i min klass på 90-talet varken unga eller gamla=)

Matilda, Malin, Elvira och Cecilia är också hyfast neutrala namn!
  • qouix

Om det blir två pojkar Petter o Niklas, kul å ropa det sen "Petter-Niklas!!"

Hehe, skämt å sido...
    Namn som jag hört i ålder mellan 1 o typ 80 som jag gillat o tyckt passat är:

Elin, Linnea, Gabriella, Lilly, Siw, Maria på flickor å tanter o på pojkar o gubbar Eric, Andre, Emil, Jonas, Carl

Typiska bebisnamn idag som Hugo, Saga, Theo osv är ju kanske inte så kul att heta som vuxen IDAG men om 70 år är det ju vanliga gubb/tant namn de också ju :)

Svar på tråden Vilka namn kopplar man inte till en viss ålder?