• Kastrull

Snart 35 år, känner mig utdömd.

Jobbar på mitt tredje barn, längtar väldigt mycket och hoppas att det även ska bli en fyra framöver. Men i varenda artikel om fertilitet så står det att efter 35 blir det mycket svårare att bli gravid. Fyller snart 35 och blir så deppig av detta. Men det händer väl inte på dagen man fyller att PANG så minskar chanserna drastiskt. Flört

Det är val bara att jobba vidare och hoppas. 

Nu som blivit gravida "senare", hur lång tid har det tagit?

Kramar 

• Svar på tråden Snart 35 år, känner mig utdömd.
  • Humhum

Det är ju väldigt individuellt hur snabbt eller ens om man blir gravid!
    När jag var 35 var jag på gyn och läkaren sa mycket otrevligt, att om vi skulle ha fler barn fick vi nog snabba på för antagligen var jag för gammal.
    Blev gravid, planerat, när jag var 37. Gick på en gång, men slutade med missfall.
    Blev gravid, oplanerat och trots preventivmedel när jag var 38. Fick tvillingar.
    Som sagt är det individuellt, men för mig var det få inte för sent efter 35!

• Milletti

Jag fick mitt första när jag var 39, tog ca ett halvår och väntar nu nr 2 som anländer när jag är 42, tog ca 9 månader att bli gravid..

• Ninnis75

Hej

Visst är det väl så att vi alla vet att fertiliteten sjunker med åren men det betyder ju inte att det är omöjligt. Det kanske bara tar mer tid att bli gravid t.ex.

Jag fyller 37år nu till sommaren och jag vill ha fler barn. Nu har vi två underbara barn som vi älskar och blir det inte fler barn så är jag lycklig ändå men livet berikas med barn och dom har roligt av varann som syskon.

Kul att läsa era tankar & erfarenheter.

/ Ninni

• Hoppaspåfler

Här är en till Jag är 37, 38 till sommaren. Har försökt ordna syskon till de vi har men det går trögt.. dock träffade jag en överläkare för ett tag sedan som sa -ja åldern är det inget fel på ia llafall  
    Är nu inne på 9e  försöket med min man. Försökte i 6 år med min förra man.
    Just denna månade är lite speciell då jag plusat svagt men blött o fortfarande terstar svagt.

Jag tycker vi skall följas åt vi här i tråden som inte är 20 längre

http://blogg.alltforforaldrar.se/uddevallamamman/

• Lallii

Hej. Här är en till som lämnat 20nånting bakom mig. Jag och min man har flera barn ihop, vi har blivit gravida snabbt de gångerna. I höstas fyllde jag 35 och jag känner mer och mer att jag väldigt gärna skulle vilja ha ännu en liten. Vi har haft ett tidigt missfall men annars finns det egentligen inget som pekar på några "svårigheter". Däremot oroar jag mig ändå, det känns precis som ni säger att gränsen går vid vår ålder -även om jag logiskt vet att det inte stämmer. Lycka till iaf, hoppas detta blir året då ni alla blir gravida!

• Charlie12

Jag är 37 snart 38 och har inga barn sedan tidigare. Är i ett ganska nytt förhållande också där min kille är 5 år yngre men vill gärna ha barn, men kanske inte riktigt än.
    Känner mig kluven här.. blev gravid för 10 år sedan av misstag men gjorde abort, så har hela tiden efter det varit ganska försiktig, men nu vill jag "slarva" med flit känns det som för jag känner rädsla för att det inte kommer bli något.
    Är dock lite glad för vi "slarvade" igår och killen vet att jag har ÄL så han vet att det finns en risk/chans för att jag blir gravid, även om det inte är något vi aktivt planerar. Så han verkar vilja på ett vis också

Men ja, känner mig verkligen utdömnd också, som "hon väntar för länge" etc. och att jag är konstig som är "så gammal" och inte har familj.

Hoppas på ett gudomligt litet "misstag" . Får väl se om ett par veckor.. spännande.

• Minnie7

34 år med första- tog 4 månader
    36 år med andra- tog 5 månader

Använde ÄL- tester, tempmetod, slutade med koffein, åt vitaminer vid båda gångerna.

Lycka till!

• Kastrull

Fler att det är flera som fått/vill ha barn efter 35. Har precis passerat ÄL så vi får väl se om det gick vägen den här gången. 

Svar på tråden Snart 35 år, känner mig utdömd.