Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
Jag är med!
Pratade just med min dotter om vilken vidrig röra vi hade när hon var liten och som hennes far med nyfru fortfarande har i vårt gamla hus.( med massor av plats)
Jag har betydligt bättre nu, men det krävs konstant energi för att undvika totalt förfall.
Fast svårt med liten yta, många saker, stor kreativitet och massor på gång hela tiden.
Sen handlar det förstås inte bara om " att vara duktig" utan hur mycket tid och fysisk förmåga man har, hur rörigt man har från början, tillgång till förråd, förvaringsutrymmen.
Jag började med köket. Dels diska flera gånger om dagen. För så fort det blir för mycket disk, blir allt för jobbigt. Jag kan inte heller laga mat om det står en massa i vägen.
Sen började jag sortera ut både porslin, pryttlar och matvaror. Försökte äta upp och köpa mindre mat. Jag bestämde en väldigt bestämd ordning för vad alla saker ska vara. Man kan sätta upp små etiketter också.
Sen har jag slutat ställa saker i hallen för att jag ska gå ut med sopor, tidningar, saker till vinden "sen". Har liksom bestämt mig för att det aldrig ska bli "förstoppat" i hallen.
Men det är en konstant kamp. Skillnaden nu mot förut är att jag insett att just jag mår så oerhört mycket sämre om jag inte har det väldigt rent och strukturerat om kring mig och att jag insett att det kräver en insats varje dag och en större varje vecka. Jag har däremot extremt stor tolerans mot stök hemma hos andra. Jag har också insett att det är väldigt svårt för för mig att hålla ordning och städa, men att jag behöver det mer än andra.
Det är lite lättare när jag är ensam om att stöka till, än när mina barn ( lika kreativa och med samma oförmåga att hålla i ordning) är här .
Jag passar alltid på att städa badrummet samtidigt som jag duschar. Vilket jag inte gör varje dag, eftersom jag tycker det är jobbigt. När jag väl är i duschen njuter jag och vill inte sluta.
När det mesta är ganska rent är jag mycket lycklig över det. Jag är alltid väldigt stolt när jag har röjt nån låda. Eftersom det ÄR svårt för mig. Och försöker att inte deppa när allt är skitigt och rörigt efter nån timme eller dag.