Inlägg från: PikkuMyy |Visa alla inlägg
  • PikkuMyy

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åå, vilken bra tråd! Favoritar!!!!!

• PikkuMyy
    Ms H skrev 2012-01-23 12:05:46 följande:
    Vad är weekly homeblessing hour, nån som kan sammanfatta?
    Jag är inte riktigt hundra men nånting med 10min/syssla, dammsugning, torka golv, damma, nånting nånting. Dammsugning är det enda jag är helt 100 på, andra 99 =) Jag har VÄLDIGT svårt att se att det skulle räcka med en timme hemma hos oss, 150kvm....Bara dammsugning,kanske=)
  • PikkuMyy

Har inte läst allt på den där sidan, bara kollat igenom en del lite snabbt...Men den verkar jättebra! Gav mig verkligen en spark där bak! Har bäddat, vädrat, tagit reda på disk, plockat undan en massa leksaker o har tvätt nr 2 på g. Så nu slappar jag med en kopp kaffe o känner mig nöjd.

• PikkuMyy

Orkar inte leta i tråden men nån som vet om det är sant att ättika ska funka på kalk i toaletten? Eller skulle man ha nåt mer än bara ättika? O det här med bikarbonat...? Hur, med vad och funkar det verkligen....?

• PikkuMyy
    Fantasia78 skrev 2012-02-19 23:22:21 följande:
    här finns bra tips (från följande länk: web.comhem.se/humof/mtips.html):

Kalkborttagning/avkalkning

Till kalkborttagning kan du använda ättikssprit eller vinäger för att få bort kalken. Ättika eller vinäger finns troligtvis redan hemma i ditt skafferi och då slipper du köpa/använda kalkborttagare som inte är så miljövänliga.

När du ska kalka av din kaffebryggare eller vattenkokare: häll i 1 msk ättika eller 2 msk vinäger per halvliter vatten i bryggaren eller vattenkokaren och låt blandningen brygga igenom/koka upp. Därefter brygger/kokar du med enbart vatten några gånger eller tills ättikslukten har försvunnit.

Det funkar även att ta bort kalk från kranar, handfat, badkar och toalettstol med ättiksblandningen (enligt recept ovan). Till toalettstolen kan du dock behöva dubbla mängden ättika och låta det verka ett tag innan du skurar rent.

Jag brukar ta citronsyra till kaffebryggare o vattenkokare, tycker det blir bättre resultat. Tack för tipset, ändå!
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!