Pallas skrev 2012-04-26 11:52:28 följande:
Bor du i närheten av Uppsala kan jag komma och hjälpa dig!
Så här gör jag: jag tar tre kartonger/säckar/påsar. En för vardera släng, skänk/sälj och spara. Sen tar jag upp en grej och bestämmer i vilken låda/säck/påse den ska hamna. Och det är nu det gäller att vara skoningslös. Klarar man det inte själv får man ta hjälp av någon som är det. Sätt timern på 15 minuter och kör järnet! Det är först när du bestämt vad som ska vara kvar som du kan börja sortera in i hyllan.
Själv gör jag avsteg från det här ganska kraftigt ofta, för mitt primära mål är att organisera om all förvaring i hela huset, fixa så att det finns logiska platser för ALLT, sedan decluttrar jag. Jag har skapat ny sopåtervinningssortering, ny verktygsförvaring, organiserat klädförvaring, organiserat om i groventrén och sånt. Det tar jättelång tid! Jag räknar med att vara någorlunda klar till jul, då har jag hållit på nästan ett år.
Ja, det är ett rejält jobb att göra allt från grunden. Vi har flyttkartonger på vinden så jag tänkte följa din idé och göra i ordning tre olika kartonger med släng, skänk och spara. Det passar perfekt nu när det är lite helg och allt.
Tänkte rum för rum men börja med kläder eftersom det av någon anledning är absolut enklast.
Det är pärlor, tyger, smycken och annat pyssel som kommer bli svårare.
Jag behöver plats till allt på ett bra sätt.
Bor inte särskilt nära Uppsala tyvärr, men fortsätter läsa tråden här och hittar tips som får mig inspirerad :)