Inlägg från: Chinx |Visa alla inlägg
  • Chinx

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Det här är precis den tråd jag behöver. Det är kaos hemma hos mig, precis på det sätt som TS beskriver. Vi flyttar om två månader och då vill jag verkligen ha en ordentlig nystart. Innan dess tänkte jag rensa ordentligt bland allt här hemma och försöka skapa en vana innan det är dags för nytt boende. 

    Jag tänker mig att jag ska rensa ut pyssel och sälja, rensa i garderoben och gå igenom en ruta i min Expedithylla varje dag tills allt jag inte längre vill ha är sålt, rensat och nedpackat. I veckan börjar jag med att ta ner flyttkartonger att packa i. Allt som inte används just nu kommer att packas ner vartefter.

    Någon som har tips på saker jag bör tänka på när jag rensar, packar och städar?  

  • Chinx
    Pallas skrev 2012-04-22 19:52:33 följande:
    Välkommen Chinx! Skönt att ha en stundande flytt som en blåslampa i röven, då är man så illa tvungen att rensa nästan. Den här tråden handlar inte bara om att rensa, utan även om beteendena som leder till att vi står där med panik och behöver rensa.

    Det finns jättemånga bra rensningstips, jag spottar ut några så får andra fylla på!

    Ta med en polare som är skoningslös Spara enbart sådant du älskar och det som är absolut nödvändigt Släng/sälj/ge bort dubletter Släng allt som är trasigt  Jobba dig medsols i rummet, uppifrån och ned Man måste inte göra allt på en gång - bättre att ta lite och ofta än stå där nonstop i 18 timmar inför flytten
    För det är sedan, efter rensningen, som det verkliga arbetet börjar: hur fasen ska man hålla det fint?
    Tack, det var fina tips :) Jag tar emot alla tips jag kan få, är faktiskt för en gångs skull riktigt taggad, svårigheten ligger bara i att komma igång för min del :) 
  • Chinx

    Jag sitter fortfarande fast, det finns så mycket att göra. Håller på och rensar bland allt möjligt jag inte vill ta med i flytten om två månader, dessutom ligger det saker över hela golvet. 

    Tänk er att det ligger saker över hela golvet som behöver placeras in någonstans i en Expeditbokhylla (5x5 rutor). Själva bokhyllan är också tokigt oorganiserad. Allt är därmed ett enormt jobb och jag vill bara gråta när jag ser skiten! Har så mycket pyssel och annat smått och gott som jag använder, men det blir ingen ordning för det är ett för stort projekt!

    Hur lyckas ni vara så duktiga? Var skulle ni börja?  

  • Chinx
    Pallas skrev 2012-04-26 11:52:28 följande:
    Bor du i närheten av Uppsala kan jag komma och hjälpa dig!

    Så här gör jag: jag tar tre kartonger/säckar/påsar. En för vardera släng, skänk/sälj och spara. Sen tar jag upp en grej och bestämmer i vilken låda/säck/påse den ska hamna. Och det är nu det gäller att vara skoningslös. Klarar man det inte själv får man ta hjälp av någon som är det. Sätt timern på 15 minuter och kör järnet! Det är först när du bestämt vad som ska vara kvar som du kan börja sortera in i hyllan.

    Själv gör jag avsteg från det här ganska kraftigt ofta, för mitt primära mål är att organisera om all förvaring i hela huset, fixa så att det finns logiska platser för ALLT, sedan decluttrar jag. Jag har skapat ny sopåtervinningssortering, ny verktygsförvaring, organiserat klädförvaring, organiserat om i groventrén och sånt. Det tar jättelång tid! Jag räknar med att  vara någorlunda klar till jul, då har jag hållit på nästan ett år.
    Ja, det är ett rejält jobb att göra allt från grunden. Vi har flyttkartonger på vinden så jag tänkte följa din idé och göra i ordning tre olika kartonger med släng, skänk och spara. Det passar perfekt nu när det är lite helg och allt.

    Tänkte rum för rum men börja med kläder eftersom det av någon anledning är absolut enklast.
    Det är pärlor, tyger, smycken och annat pyssel som kommer bli svårare.
    Jag behöver plats till allt på ett bra sätt.

    Bor inte särskilt nära Uppsala tyvärr, men fortsätter läsa tråden här och hittar tips som får mig inspirerad :)  
  • Chinx
    060810 skrev 2012-05-05 12:40:06 följande:
    Jo just nu är det sjukt mycket. Minstingen med sina bekymmer, sonen på 4 med autism och stora tjejen på 5.5 med astmabekymmer och mjölkallergi och trolig autism.
    Så ja här finns att göra utan att städa. ;)
    Bara minstingen kan kräva 13 timmar aktivt vårdarbete per dygn när hon är sjuk. :(
    Då förstår jag att du har det riktigt tungt emellanåt. Barn med autism behöver mycket rutiner och föräldrar som är starka. Det är ett tungt jobb att ta hand om autistiska barn. 
  • Chinx

    Nu har vi börjat flyttpacka. Vi började med att ta ner de kartonger (3 st) som stått uppe på vinden sen vår förra flytt för att se om det är saker vi saknat eller behöver. Det är mest universitetslitteratur och foton, så det får vara kvar, men ungefär en tredjedel av allt rensades bort, så det var skönt! 

    Vi tar det i små steg eftersom det är mer än en månad kvar innan vi flyttar. Imorrn tar vi nåt mer.  

  • Chinx
    angio101 skrev 2012-05-05 17:41:14 följande:
    Chinx: Börja med vinterkläderna som du ändå inte kommer använda nu :)
    Ja, det blir nog faktiskt en del av morgondagens projekt. Men med tanke på att det precis har snöat vågar man inte packa undan vinterkläder än :/
  • Chinx

    Jag blir alltid väldigt peppad att städa sent på kvällen. Tänkte ladda med ett glas iskallt vatten och ett knäckebröd för att städa ordentligt i tjugo minuter. Mycket blir gjort under kort tid när man är laddad. Funderar på om jag ska ta kläder eller arbetsrum bara...

  • Chinx
    Luktärten skrev 2012-05-06 22:59:05 följande:
    060810: heja, heja du imponerar på
    mig
    Alemonia: härligt att bli av med lite skrot. En form av befrielse infinner sig när man gör det
    Kul också att det kommit ytterligare några i tråden. Mitt råd till er är att läsa Chiantis utomordentliga sida och sen hålla er till baby steppandet tills ni fått in rutinen.
    Kanske en dum fråga, men vad är Chiantis utomordentliga sida?
  • Chinx
    3tjejer skrev 2012-05-07 18:19:27 följande:

    Vet inte om jag vågar säga det men det verkar verkligen som om jag fått in swish and swipandet som rutin. Ser mycket snyggare ut i badrummen här nu. Inte tar det jättelång tid heller. Idag har jag dessutom sorterat garderoban i 15min. Det är nästa svåra Flylady rutin att få till. Jag vet inte hur jag inte lyckas få till 15min /dag men svårt är det. Det ska, MÅSTE, bli ändring om vi (jag) ska hinna gå igenom det mesta innan flytten.


    Låter som vi är i exakt samma situation :) 
  • Chinx

    Här hemma går helgerna åt till att packa inför kommande flytt och veckorna till att rensa lite smått när vi har tid. Det står en flyttlåda i varje rum så att vi enkelt ska kunna packa även i veckorna "när lusten faller på". Det finns ju som ni förstår mycket att packa ner och i och med att det står kartonger framme kan man bara packa ner när man orkar. Dessutom står det en slängsopsäck i varje rum också, samt en kasse med ge bort/sälj i varje rum. På så vis behöver man aldrig leta efter något att slänga i. 

    Någon som har tips på hur man får rent ugnen? Vi har använt såpa nu och körde två gånger på rad utan att det knappt hände något alls. Ingrott? Yes! Så tips mottages tacksamt! 

  • Chinx

    Är man lite av en svikare om man bestämt sig för att ta flyttstäd istället för att städa själv när man flyttar? 

  • Chinx
    Pallas skrev 2012-06-07 11:58:37 följande:
    Absolut inte. Jag vet inget mer utmattande än flyttstädning. Själv har jag aldrig haft råd att leja bort det, men jag skulle inte tveka om jag hade råd.
    Vi har råd tack vare ROT-avdraget på 50% :) Annars hade vi nog aldrig valt det faktiskt! Tacka vet jag ROT! 
  • Chinx

    Idag har vi packat tre lådor inför flytten nästa vecka! Det börjar äntligen hända lite grejer och det börjar sakta men säkert bli allt mer tomt här hemma. Så för oss handlar det inte särskilt mycket om städning just nu, snarare röjning. 
    Däremot läser jag här och inspireras inför kommande rutiner i nya lägenheten, som jag såklart hoppas ska hållas skinande blank :) 

  • Chinx
    Ms H skrev 2012-09-01 12:40:03 följande:
    Nu är jag trött på kaoset i min strumplåda! Det är inte särskilt mycket oordning, men fullt, vilket gör att det är svårt att hitta. Största boven känns som det är strumpbyxor/stayups/tights. Nån som bra förslag på hur man får bra ordning på sånt? Övrigt som bor i lådan är strumpor, sockor för innebruk, benvärmare och långkalsonger.
    Såna här har jag i min underklädes/strumplåda. Jag har fyra stycken i en låda i vår Malmbyrå. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60193374/

    En av insatserna innehåller trosor, en strumpor, en bh:ar och bikinis och den sista innehåller bälten och strumpbyxor/tights. 
    thebigreveal.blogg.se/ BF 17 januari 2013
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!