Inlägg från: Ascendere |Visa alla inlägg
  • Ascendere

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Hej hej,
    Hoppas det är OK att bara hoppa in i tråden såhär utan vidare!

Vi har precis flyttat till hus och kan därmed inte längre skylla på att det är pga trångboddhet som vi har det stökigt hemma, samt att en flytt är en omställning och därför ett lämpligt tillfälle att börja med nya rutiner, till exempel att göra det enkelt att hålla rent och snyggt hemma med tre barn och två arbetande föräldrar. 

Nu är i alla fall jullov/semester slut och rutinerna åter. Projektet just nu är att packa upp efter flytten precis innan jul och få upp saker som inte ska användas just nu på vinden, och att samtidigt försöka hålla ordning på den dagliga driften. Jobbigt men det går, nästan i alla fall..
    Har åtminstone lyckats göra ett funktionellt system för förvaring på vinden med numrerade lådor och en lista (elektronisk sådan) med innehåll så man inte ska behöva leta ihjäl sig när det blir varmare och barnen vill ha vattenkrig och frågar efter sina vattenpistoler exempelvis... Nackdelen blir så klart att det tar längre tid att få upp sakerna på vinden eftersom varje låda ska gås igenom och antecknas i listan men jag räknar med att det är värt det.

Just nu är det mest "svåra" flyttlådor kvar att packa upp.
    Gången där är ofta att man (i alla fall jag) utser en ouppackad flyttlåda att fokusera på för stunden, jag öppnar den, undrar vad i herrans namn det är som ligger där och vem som använder det, funderar på om det är något man behöver (oftast är det inte det), funderar därefter på om det är något man kan slänga utan vidare (svaret är oftast nej), funderar sedan på om vad-det-nu-är har någon självklar förvaringsplats i det nya hemmet (nej där med, oftast), för att därefter ge upp, stänga lådan igen och hoppas att någon slags hustomte eller liknande varelse ska ta hand om innehållet under natten....

• Ascendere
    Ms H skrev 2015-01-14 18:26:34 följande:

Välkommen till FLs trevligaste tråd! Vi blir gärna fler :)

Å, ge mig fler flyttips! Jag (ensamboende) flyttar inom kort från jättestort till ganska mycket mindre, så fram med alla dina erfarenheter och "do and don't"s nu!

Tack! :)

Så gärna, har flyttat en del och provat på lite olika strategier.

Tips 1: börja packa i god tid, tex böcker, kläder som är "ur säsong" (alltså vinterkläder om man flyttar på våren/sommaren och vice versa) och allt annat man inte behöver varje dag så slipper man stå natten innan och panikpacka, har provat den varianten också och även om det funkar det med är det rätt jobbigt :)

Tips 2: rensa ut ev. förråd i god tid, och släng släng släng, lönar sig att vara hård i gallringen...

Tips 3: har man budget för att leja ut en del av jobbet är det flyttstädningen som lönar sig bäst. Städningen tar ofta minst lika lång tid som själva flytten och brukar inte vara lika populärt att be kompisar om hjälp med :)

Tips 4: om du gör det själv: underskatta inte flyttstädningen. Famous last words: "det går snabbt att bara torka ur allt sen när det är tomt". Mistaaaaake!

Tips 5: om du flyttar själv är täckta släpvagnar din bästa vän, släp utan tak må vara jättebra till grus och virke men som hjälpmedel vid flytt är de tämligen värdelösa

Tips 6: pirra, pirra, pirra! Även om du har flytthjälp, köp en billig pirra från Jula eller Biltema! Kostar ca 2-300 kr, så värt! Allt blir så mycket enklare när man kan rulla grejerna istället för att kånka!
  • Ascendere
    Sagolina skrev 2015-01-15 07:30:26 följande:

Igår tvättade jag två maskiner och när den andra skulle hängas upp var alla kläder fulla med vitt luder. Ser ut som om jag tvättat en massa bomull med kläderna... Suck... Blir att gå ut o

Hmmm, det låter precis som ett kvarglömt kvitto eller papperslapp i någon byxficka.
    Alltid lika roligt när det händer :)
  • Ascendere
    Baby Lei skrev 2015-02-13 01:04:38 följande:

Superskönt Mrs H!
    Själv har jag blivit servad med hemlagad mat, samt barnpassning. Mina föräldrar kom förbi med en stor gryta kalops. Mmm..
    Min kille fixade en jättetvätt nere i tvättstugan (bor i lägenhet), och vi har precis vikt och lagt in den sista högen. Så skönt att göra det helt klart innan vi går och lägger oss. Jag avskyr att flytta runt en massa blåa ikeakassar med ren tvätt tills man tillslut börjar att använda rena kläder direkt från kassarna istället för att lägga in dem i skåp och lådor? sunk sunk..

Att lägga in den rena och vikta tvätten är den tråkigaste delen av hela tvättbiten tycker jag. Konstigt egentligen! Sen är man ju klar!

Samma sak med diskmaskinen eller när man har handdiskat - det tråkigaste är att ställa in den rena disken i köksskåpen. Men att diska är helt ok.

Är det bara jag som är så knäpp?

Håller med angående tvätt, har inga problem med att tvätta och hänga men att få in allt på rätt ställe känns sjukt drygt. Nu är jag på gång och ska prova ett system där man separerar tvätten när man hänger den, dvs varje persons tvätt hängs på ett visst ställe eller t.o.m. en egen torkställning. Sedan kan man lägga all tvätt som ska till ett visst skåp i samma korg och bära iväg den. 
    Jag har som sagt inte provat än men jag tror det blir lättare än att ta med sig en jättehög tvätt med plagg som ska till en massa olika garderober...
  • Ascendere

Ett tips för er som kör FlyLady:
    Hon säger att när man kör "decluttering" i en zon så samlar man ihop allt i en korg som man sedan springer runt huset med och lägger undan allt på rätt ställe.
    Jag använder kundkorgar från Bauhaus för detta, de är skitbra för uppgiften! Man kan köpa dem på Bauhaus för 40 kr och de går att fälla ihop och blir helt platta när de inte används.
    Har dem ofta även för att bära omkring verktyg när jag ska fixa något men inte behöver hela verktygslådan utan exempelvis bara skruvdragare, borr och plugg.

• Ascendere
    FuckGoggleAskMe skrev 2017-11-08 23:23:52 följande:

Jag inser att vad jag bestämt mig för att göra, funkar inte. Men, då får jag en massa annat gjort. Helgen jag skulle sortera och fixa papper, rörde jag inte ett enda papper, men sålde huset, köpte ett nytt, slängde lite böcker och fick sonens cykel reparerad, samt sålde lite dataspel. Kanske ska jag nu planera in källarrensning, så jag äntligen tar itu med papperen. Vad som helst, bara jag slipper det jag planerat, verkar det som. Oklart varför...

Du hade planerat för storstädning men sålde huset och köpte ett nytt istället? 

• Ascendere

Nån mer än jag som städar bäst på fastande mage?
    Går bäst när jag skjuter upp lunchen och bara kör på, gör jag avbrott för att äta blir det otroligt trögt att komma igång efteråt!

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!