Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
Hej hej,
Hoppas det är OK att bara hoppa in i tråden såhär utan vidare!
Vi har precis flyttat till hus och kan därmed inte längre skylla på att det är pga trångboddhet som vi har det stökigt hemma, samt att en flytt är en omställning och därför ett lämpligt tillfälle att börja med nya rutiner, till exempel att göra det enkelt att hålla rent och snyggt hemma med tre barn och två arbetande föräldrar.
Nu är i alla fall jullov/semester slut och rutinerna åter. Projektet just nu är att packa upp efter flytten precis innan jul och få upp saker som inte ska användas just nu på vinden, och att samtidigt försöka hålla ordning på den dagliga driften. Jobbigt men det går, nästan i alla fall..
Har åtminstone lyckats göra ett funktionellt system för förvaring på vinden med numrerade lådor och en lista (elektronisk sådan) med innehåll så man inte ska behöva leta ihjäl sig när det blir varmare och barnen vill ha vattenkrig och frågar efter sina vattenpistoler exempelvis... Nackdelen blir så klart att det tar längre tid att få upp sakerna på vinden eftersom varje låda ska gås igenom och antecknas i listan men jag räknar med att det är värt det.
Just nu är det mest "svåra" flyttlådor kvar att packa upp.
Gången där är ofta att man (i alla fall jag) utser en ouppackad flyttlåda att fokusera på för stunden, jag öppnar den, undrar vad i herrans namn det är som ligger där och vem som använder det, funderar på om det är något man behöver (oftast är det inte det), funderar därefter på om det är något man kan slänga utan vidare (svaret är oftast nej), funderar sedan på om vad-det-nu-är har någon självklar förvaringsplats i det nya hemmet (nej där med, oftast), för att därefter ge upp, stänga lådan igen och hoppas att någon slags hustomte eller liknande varelse ska ta hand om innehållet under natten....