Inlägg från: Voxen1 |Visa alla inlägg
  • Voxen1

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Så var oktober nästan slut och det ser ut som om jag kommer att bli klar med sovrummet enligt plan. För första gången sedan vi flyttade in så är sovrummet inte fullt med prylar. Nu ser det ut som ett sovrum och inte ett förvaringsrum. Jag behöver rensa lite till i garderoben, men det hinner jag inte klart med. Håller på att gå igenom vad jag använder genom att vända galgarnna och lägga i särskild byrålåda. Det som inte blivit använt till slutet av december åker ut. Ska göra likadant med vår och sommarkläder. Inget nytt får köpas.

    Hur går det för er andra I tråden?

  • Voxen1
    vallakra skrev 2018-10-26 07:29:05 följande:

    Snyggt jobbat!

    Här gäller vindsröjning i sakta mak. Min ena höft är inte riktigt med på noterna så det blir korta pass. Jag tröstar mig med att lite är bättre än inget.


    Hoppas att din höft blir bättre snart Vallakra.

    Jag kör också korta pass över en längre tid. Då får jag det gjort och tröttnar inte.

    I november ska jag gå igenom köket och rensa och städa. Jag har fyra skåp och två lådor att rensa. Om jag får tid över ska jag rensa i barnens pyssel och ett garderobsutrymme på nedervåningen.

    December ägnar jag åt garaget och sedan är jag förhoppningsvis klar med att rensa.

    Nästa år ska jag försöka få till bra städrutiner tillsammans med familjen.
  • Voxen1
    sholof skrev 2018-10-30 10:19:26 följande:

    Så skoj att denna tråden lever igen. 

    Var oxå med här för några år sen, och var väldigt aktiv både här och i rensandet. 

    Men sen kom livet emellan och de sista åren har vi mest hankat oss fram. 

    Nu känns det som att det börjar bli dags igen för att ta tag i rensandet och knäcka den där städkoden :)


    Kul att se dig i tråden igen! Kommer ihåg dig, men på den tiden läste jag bara och skrev inte. Då slet jag med mina hotspots och försökte förtvivlat hänga med i zonstädningen. Jag organiserade som en galning men kom fram till att jag inte skulle få någon framgång om jag inte rensade ordentligt. Hoppas på att knäcka stadkoden under nästa år :)
  • Voxen1
    nytt eller gammalt skrev 2018-11-01 21:05:53 följande:

    Jag har varit frånvarande länge härifrån men på sistone har jag mer och mer känt hur oredan hemma hänger över mig som en blöt filt. Har peppat mig själv med att läsa olika minimalistbloggar och sånt och har försiktigt börjat rensa bland kläder... Nu har min pappa varit på besök och hjälpt mig rensa endel i källaren och uteförrådet. Det blev en full släpkärra till återvinningen och några kartonger till välgörenhet! Hurra!!!

    Jag tror att när nu jag börjar se ljuset i tunneln med all rensning så kommer städningen gå lättare (eller, jag hoppas det i varje fall). För mitt problem med städningen är främst att det jämt ligger saker på fel ställen. Jag tänkte först på att köpa mer förvaring osv men efter stt ha läst rätt mycket på nätet bestämde jag mig för att rensa innan jag försöker organisera. Annars kommer jag troligen organisera och spara sånt som jag egentligen borde göra mig av med.

    Varje gång jag rensat ut och kört till återvinning eller second hand känner jag en så positiv energi! Älskar det!

    Det är också så inspirerande att läsa om alla andra som rensar och städar tycker jag. För mig som fäster mig vid nästan varenda grej är detta en lång process...


    Rensa ut ordentligt istället för att organisera. Jag rensade inte tillräckligt utan började organisera för tidigt och då blev det stökigt igen. Nu när jag har gjort en rejäl rensning går det mycket fortare att plocka iordning när det blivit stökigt. Har man färre prylar tar det mindre tid att få dem på rätt plats igen och alla prylar har en bestämd plats. Nu är det inte ett välorganiserat plockepinn i mina skåp längre. Det är luftigt och det är lätt att ställa in saker.
  • Voxen1
    Chianti skrev 2018-11-02 12:46:39 följande:

    Hej alla, trådstartaren här, vad kul om tråden tar fart igen!

    Apropå att städa respektive rensa, jag har flyttat till större sen jag startade tråden och det gör stor skillnad för röran. Har man plats att lägga prylarna på blir det mindre stökigt. Därför tror jag att rensa, och att göra plats gör väldigt mycket mer långsiktigt än att bara lära sig hålla efter hotspots.

    Dessutom har jag lärt mig att fast man rensar kan man alltid rensa mer! Jag är stammis på Myrornas avlämning. Större saker lägger jag ut på bortskänkes.se, det kommer alltid någon och hämtar prylen redan samma dag. Magiskt!


    Håller med dig! Hotspots är ju där för en anledning. De flesta av mina var där för att jag inte hade någon plats för sakerna eller för att det var för besvärligt att ställa in dem i redan överfulla skåp. Det hjälpte liksom inte att försöka organisera bort mina hotspots. Att rensa var det enda sättet att få dem att inte komma tillbaka. Jag känner att jag börjat hitta rätt antal prylar för mitt hem, nu ska jag bara se till att inte bära hem massa onödiga saker igen! Ska något in måste något ut!
  • Voxen1

    Kul att tråden blivit mer aktiv! I helgen blev det inte så mycket gjort hemma. Vi har varit iväg på aktiviteter hela helgen. Ibland behöver man göra roliga saker med familjen och inte bara städa och rensa :). Jag hann ett varv med dammsugaren samt lite disk och tvätt.

    Denna veckan ska jag rensa i två köksskåp och veckostäda. Behöver nog köra ett par tvättmaskiner också.

  • Voxen1
    maijo skrev 2018-11-11 13:31:32 följande:

    Fortsatte idag. Först med 7 saker till (väldigt små saker). Försökte sedan analysera varför det har varit så svårt att komma igång och kom fram till:

    1) Så mycket grejer att det inte märks om jag rensar undan ett antal

    2) Så mycket grejer att om jag verkligen skulle sortera upp det skulle jag behöva dra fram en massa och skapa ännu större oreda först.

    3) Går att snygga till högarna och lägga en du på bordet så att det inte ser alltför illa ut...

    (har en byrå och ett ganska stort bord i sovrummet. Övanpå nu fullt med papper och gamla tidningar. Här går det att ta ett papper i taget, men märks kanppt. Under bordet full med kassar och lådor med blandade leksaker, urvuxna kläder och diverse andra barngrejer + allt möjligt som inte riktigt har en plats någonstans. )

    Blev inspirerad att ta tag i det hela på riktigt. Jättebra, men är nu mitt i den större oredan och har en vecka väldigt fullspäckad med jobb och andra aktiviteter framför mig. Har därför bestämt mig för en grovsortering först. Sedan kan jag förhandla med storebror om vad som får slängas / ges bort av leksaker han inte använder, kolla med gravid svägerska vad hon ev vill ha, fundera över vad som kan lagas o s v os v -  en låda / kasse i taget. Hoppas detta kan funka så att jag inte bara slänger tillbaka allt i en enda oreda igen...


    1) I början kommer det inte synas så mycket om man har många saker. Det gäller att inte ge upp utan fortsätta. Det kommer att synas tillslut!

    2) Skapa inte mer oreda än du orkar plocka undan. Dela upp i mindre delar. Tex ett skåp, en hylla eller en del av en hylla. Försök att samla liknande saker på samma ställe om möjligt. När hela huset/lägenheten är genomgången är saker som hör ihop/av samma sort förhoppningsvis på samma ställe och då får man en överblick och kan rensa ut mer om det behövs.

    3) Ta ett par papper varje dag, några fler då och då om du har tid och orkar. Släng det som ska slängas, det andra in i pärm. Släng tidningar du inte vill spara, hitta en bra plats för det som sparas.

    Ska du spara allt under bordet? Annars donera, skänk eller sälj. Försök att få det som inte ska sparas ut ur huset så fort som möjligt.

    Det som hjälpt mig mycket är att se över hur mycket plats jag har. Sedan sparar jag bara det som får plats på det utrymmet. Det som inte ska sparas forsöker jag få ut ur huset så fort jag kan.

    Vad du än gör, släng inte tillbaka allt i en enda oreda. Lova att du inte gör det :)
  • Voxen1
    sholof skrev 2018-11-16 07:44:48 följande:

    Här var det tyst. :)

    Vad har ni för planer för hemmet i helgen? 

    Vi ska ha lite kalas imorgon, så planen är att röja och städa det viktigaste i eftermiddag. 

    På söndag hade barnen önskemål om att få julpynta lite, och det kändes som en bra plan så att vi inte behöver stressa med det. Så deras rum och fönster få bli helgens projekt. :)

    Sen måste jag komma på en lösning för sakerna som ska till loppis. Som det är nu så ställer jag det i ett hörn, men har väldigt svårt att få iväg det sen. Därför blir det ofta att vi bara förvarar saker som egentligen borde ut direkt.. Vet inte hur vi ska komma runt det. 


    Denna veckan har varit jättestressig så jag har inte fått gjort det jag tänkt. Veckostädning, tvätt och ett skåp har jag hunnit med. Så I helgen ska jag rensa klart i köket och flytta om lite i skåpen. Tänkte även torka av lister, taklampa, kyl, frys, diskmaskinen samt skåpsluckorna.

    Nästa vecka ska jag försöka damma ordentligt i hela huset, för nästa lördag tänkte jag julpynta.

    För kläder som ska atervinnnas/doneras har jag en kasse i garderoben. När den är full måste den iväg! Det får absolut inte tillkomma fler kassar :) Kanske något liknande kan funka för dig. Eller är det stora saker?
  • Voxen1

    Ja inte blev det som jag tänkt i helgen. Vi gjorde ett projekt på huset som tog mer tid än tänkt så det blev noll gjort på det jag planerat. Men idag tog jag tag i det! Jag rensade klart i skåpen, torkade av alla luckor och utsidan på kyl, frys, diskmaskin och spis. Imorgon ska jag försöka torka av kökslampan, lister samt ändra om i två skåp. Ska byta plats på sakerna.

    Därefter står rengöring av insidan av ugnen samt micron.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!