Inlägg från: gröna |Visa alla inlägg
  • gröna

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

vallakra skrev 2017-10-06 08:43:56 följande:

Jag har flera stycken i min byrå där jag har hoprullade leggings, ligger väldigt prydligt.

Det här är OT kanske, men någon som vet var sjutton köper man leggings i bra kvalite som håller sig snygga genom tvättarna? De från hm blir ganska fort slitna och fula tycker jag... och får alltid hål i dem också :(
  • gröna
    Voxen1 skrev 2017-10-08 00:47:58 följande:
    Hur gick det för dig igår? Jag har också problem med papper. Sorterade hela förra sommaren, sedan tog orken slut. Kom väldigt långt, men blev inte klar. Så fylldes det ju på under ett helt år. Det blev inte lika mycket oordning, men långt ifrån bra. Om en vecka tror jag att jag har sorterat och slängt klart. Sedan ska jag sortera pappren när de kommer in i huset. En gång i veckan sätta in det som ska sparas i en pärm.

Imorgon ska jag veckostäda och tvätta. Ska försöka städa klart hyllorna i skåpen. Jag har plockat bort saker där igår och idag, så det ser mycket bättre ut. Ska försöka tänka ut den perfekta platsen för det som är kvar och som jag inte vill ha där. Jag hoppas på att jag kan få två mindre kökslådor tömda, så jag kan ha saker jag vill ha kvar i köket där istället för intryckt på en hylla. Så nu ska jag se om jag kan rensa ut lite!
    Jodå jag tog mig igenom berget på köksbordet till slut!
    Tvätt blev det ingenting med :( Så det känns "pinsamt" haha... på nåt sätt känner jag mig lite jagad när jag har skrivit om det här först, då liksom måste jag göra det annars skäms jag haha...

Heja dig, det där blir nog skönt när det blir klart, låter det som.
  • gröna

Ja, vad ska jag göra då... har varit borta och vet inte vad jag orkar resten av dagen... dra över med dammsugaren som vanligt, plocka in disk, rensa upp ett par papper som hamnat på bordet... så det blir nog mest "underhåll" för min del... har en källare som jag vill städa ur ordentligt, dammsuga och skura ur. Har inte så mycket grejer i alla fall där, det är skönt men ändå går jag och drar jättemycket på det jobbet... sen ska jag få ordning vid tvättmaskin tänkte jag... men hu vad rysligt att sätta igång, kanske någon dag, plötsligt händer det haha.

• gröna

Orkade mer än vad jag trodde!
    Disken är undan, har plockat rätt på bordet.
    Och har dammsugit allting! Brukar dra över golven varje eller varannan dag, men har som mål att på söndagar även ta alla andra ytor, hyllor, tavlor, lister... inte alltid det blir så men idag gick det! Men det gick tungt på slutet, som tur är så hjälper musiken att kämpa vidare, lite som på ett träningspass... och nu är jag klar, damm och djurhår borta, diskbänken blank...  att jag inte fick nån post varken i torsdags eller fredags hjälpte en hel del för att ta hand om papper är en stor börda för mig, men nu flöt allting jättebra!
    och nu sitter jag i soffan med ett välförtjänt glas rött.

• gröna
    hon mot strömmen skrev 2017-10-15 19:19:01 följande:

Trots en helg från helvetet så ser det lika städat ut nu som innan. Imponerad av mig själv.

visst känns det bra, jag är också imponerad av mig själv
  • gröna
    Voxen1 skrev 2017-10-18 18:21:26 följande:
    Ja, på den bara! Det kommer kännas superbra när det är gjort. Rensade köksbänken som jag undvikit länge igår och nu är köket så fint. Nu ska jag fortsätta med pappersarbetet.
    Tack tack, för pepp, jo jag vet ju att det känns så bra när nåt blir klart. Tyvärr blev jag inte helt klar, röjde grejer och dammsög allt utom ett rum, sen tog orken slut. Får se om det blir nåt mer i morgon.

Hur går det med papprena?
  • gröna
    Voxen1 skrev 2017-10-19 17:22:29 följande:
    Härligt! Det som är gjort är ju gjort. Det är ju lättare att ta tag i ett rum än en hel källare!

Det går framåt med papprena. Jag har 10 foldrar kvar som ska gås igenom och rensas och sorteras in i pärmar plus barnens skolpapper för detta läsåret. Jag hoppas att jag är klar med det på söndag.

Igår blev jag blev så trött på två hyllor i skafferiet med baksaker och godis så jag rensade och organiserade där. Nu ser jag äntligen vad jag har och allt rasar inte när jag försöker ta ut något.

Dagens projekt är pappren såklart och städa i sovrummet. Behöver nog tvätta också.
    Ja jag får försöka tänka så, var ju lättare att gå ner idag när det inte var så mycket kvar! Dammsög resten idag och i morgon ska jag förhoppningsvis skura. En tvätt har jag kört också.

Tycker du är så duktig som kör på med papperen. Det kan vara bra att tänka så, att man tror man är klar på söndag och sen jobba efter det. Då vet man att på måndagen är det borta och se fram emot det. Och jag får se fram emot att om bara några dagar så ska jag vara klar med källaren. Nu har jag skrivit det här också så nu måste jag göra jobbet.
  • gröna
    Voxen1 skrev 2017-10-21 22:49:59 följande:
    Bra jobbat med källaren!

Ja, det hjälper mig mycket att dela upp projekt i mindre delar. Då blir det inte lika svårt att ta tag i det och jag behöver inte ha en hel dag för att bli klar. Jag ledsnar inte heller mitt i. Det jag har gjort är ju bättre än inget. Har jag ett flow gör jag fler av de mindre projekten och går det tungt blir det färre, men jag känner mig klar med något. Det ser oftast bättre och bättre ut också, då blir jag motiverad att fortsätta. Som du säger ser man slutet och det är mycket lättare att beräkna när det kan bli klart på ett ungefär. Min hjärna blir mer samarbetsvillig och orken större!
    Superstrategi. Kan man ju tillämpa även på andra projekt än städning. Den här texten ska jag komma ihåg och gå tillbaka till.

Har inte kommit något längre med källaren, har haft fullt upp med annat de senaste dagarna tyvärr, så har fått prioritera den vanliga städningen. Fått mycket undantvättat i alla fall. I morgon ska jag ta nya tag.
  • gröna
    vallakra skrev 2017-10-26 08:57:10 följande:

Nu behöver jag lite tröst och pepp! Maken opererades för tio dagar sen, operationen gick bra men sedan drabbades han av en bakterieinfektion så han är fortfarande kvar på sjukhuset. Jag har varit så orolig men nu är han på bättringsvägen och vi hoppas att han får komma hem i helgen.

Och just när man är som tröttast, oroligast och mest ledsen vad händer då?
    Jo, då svämmar golvbrunnen i tvättstugan svämmar över och det visar sig vara stopp i avloppet någonstans under källargolvet!!!!! Har inte en aning om hur jag ska hantera detta...

Att huset dessutom ser ut som ett bombnedslag får man väl ta som en bonus antar jag.

Oj... finns det i ditt hus möjligtvis såna där långa plåtremmar (gah, jag vet ju inte vad det heter.. ) som man drar genom avloppet. Vet att min mamma har såna i sin källare och kör med när det blir stopp. Skulle ju kunna prova propplösare annars men vet inte om det hjälper... kanske värt att prova. Jag har inte så mycket erfarenhet av detta.

Jag skulle i alla fall ha provat ovanstående och fungerar inget så måste man ringa rörmokare.

Försök tänka på en sak i taget nu.
  • gröna
    vallakra skrev 2017-10-26 08:57:10 följande:

Nu behöver jag lite tröst och pepp! Maken opererades för tio dagar sen, operationen gick bra men sedan drabbades han av en bakterieinfektion så han är fortfarande kvar på sjukhuset. Jag har varit så orolig men nu är han på bättringsvägen och vi hoppas att han får komma hem i helgen.

Och just när man är som tröttast, oroligast och mest ledsen vad händer då?
    Jo, då svämmar golvbrunnen i tvättstugan svämmar över och det visar sig vara stopp i avloppet någonstans under källargolvet!!!!! Har inte en aning om hur jag ska hantera detta...

Att huset dessutom ser ut som ett bombnedslag får man väl ta som en bonus antar jag.

Kan du inte göra något åt avloppet just nu så försök ta tag i något annat i huset för att få ordning istället. Bättre att göra någonting än att bli helt uppgiven.
  • gröna
    Voxen1 skrev 2017-11-01 22:03:33 följande:

Gröna, hur går det för dig?

Hej! Inspirerande att läsa några nya inlägg här.
    Har städat en hel del nu ikväll, men bara den "vanliga" städningen. Dammsugit över golven och städat badrummet. Vikt tvätt.
    Ang. källaren så har jag skurningen kvar. Hade planerat vara klar vid det här laget, men "livet" har kommit emellan. Så gissa om jag är avundsjuk på "hon mot strömmen"...men i morgon ska det bli av, nu har jag inget annat som distraherar.

Avundsjuk på dig också för din garderob. Har en riktig röra därinne...men jag kommer förhoppningsvis dit så småningom

:)

• gröna
    Voxen1 skrev 2017-11-01 22:03:33 följande:

Gröna, hur går det för dig?

Hej! Inspirerande att läsa några nya inlägg här.
    Har städat en hel del nu ikväll, men bara den "vanliga" städningen. Dammsugit över golven och städat badrummet. Vikt tvätt.
    Ang. källaren så har jag skurningen kvar. Hade planerat vara klar vid det här laget, men "livet" har kommit emellan. Så gissa om jag är avundsjuk på "hon mot strömmen"...men i morgon ska det bli av, nu har jag inget annat som distraherar.

Avundsjuk på dig också för din garderob. Har en riktig röra därinne...men jag kommer förhoppningsvis dit så småningom

• gröna
    hon mot strömmen skrev 2017-11-02 12:09:47 följande:

[quote=78154417][quote-nick]gröna skrev 2017-11-01 22:51:24

[/quote]

Blir generad över att du blir avundsjuk på mig. Det är jag inte van med...

Klart man blir avundsjuk när du har lyckats med något jag vill men inte lyckats få gjort! Och 3 timmars jobb var det skrev du...  Men det är i vilket fall ingen "dålig avundsjuka" (eller hur jag nu ska beskriva det) utan mer en peppande avundsjuka.

Nu ska jag gå ut en stund och trötta ut hunden, sen traskar jag ner och möter helvetets käftar....
  • gröna
    Ms H skrev 2017-12-03 18:32:52 följande:

Hallå där! Har alla gått i ide?

Ne...men jag önskar jag kunde göra det, har känt en sån fruktansvärd trötthet sista tiden och städningen har blivit lidande.

Idag har jag iallafall dammsugit alla golv, torkat hall och köksgolv, städat badrum. I omgångar med vila emellan. På söndagar brukar jag ta alla ytor, hyllor och lister, men orken räckte inte helt :( Fortsätter i morgon.

Vad har du för dig?
  • gröna
    Ggrodan skrev 2017-12-29 13:25:20 följande:

går in en härlig rytm och trivs med egentid, dunka musik, känna doften av skurmedel, se dammet sugas upp, det är terapeutiskt.

Där känner jag igen mig totalt, och nu blev jag verkligen sugen så jag kör en stund nu.
  • gröna
    Chianti skrev 2018-01-05 19:30:13 följande:

Vilka är era bästa städsaker? Jag tvättade fönster idag och insåg hur mycket jag gillar min fönstertvättare! Egentligen är det inte tvättaren utan torkfunktionen som är det finurliga, men wow vad bra den är!

Menar du en gummiskrapa som suger upp vattnet i behållare? Sån har jag, mycket bra, använder till glasdörrar i dusch och speglar, jättesmidig.

Bästa städsaker, jag gillar mikrofiber, såpa, svinto. Och min dammsugare, den är oumbärlig, använder varje dag, men så har jag också pälsdjur.
  • gröna

Dammsugaren ja, måste försöka köpa nytt filter till den, för det ska man visst göra ibland, har jag nyligen lärt mig.

• gröna
    Chianti skrev 2018-02-16 13:54:14 följande:

Någon i tråden som rensat enigt Kon Marie-metoden?

Inte rensat, men har börjat vika kläderna som hon. Blir överskådligt och bra ordning. Funkar väldigt bra hittills att hålla det så.

Idag ska jag ha en lite mer omfattande städning än den dagliga, kör igång direkt hoppas jag blir klar på förmiddagen.
  • gröna
    vallakra skrev 2018-06-08 10:05:20 följande:

Jaha, nu var det dags! Elva ljuvliga små dunbollar blev det och det piper så gulligt från ankhuset. Om jag tänker efter ordentligt så har jag nog väääldigt mycket att göra i den hörnan av trädgården.

Får ni nya varje år? Har ni kvar de från förra året?
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!