Inlägg från: maijo |Visa alla inlägg
  • maijo

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

sholof skrev 2018-11-07 15:04:47 följande:

Ja det var ju inte meningen att spamma...och jag vet ärligt talat inte om eller hur man tar bort inlägg :) 

Har varit bortrest över höstlovet men nu är det full fart igen. 
    Jag känner lite att jag inte vet i vilken ände jag ska börja så blir lite här o där än så länge. 

Så länge det är trevlig meddelanden är det ingen fara med spam Glad.

Här hemma har det inte hänt mycket de senaste dagarna, men ikväll får det bi in liten stund av röjande någonstans.
  • maijo

Hoppas få lite energi till att fortsätta benom att skriva här. Håller undan hyfsat på de två största hotspots, och det känns bra. Däremot kommer jag ingenstans med resten. Sk försöka att åtminstone få undan någon kasse grejer från sovrummet under helgen.

• maijo
    vallakra skrev 2018-11-10 11:28:23 följande:
    Ibland känns det motigt, försök att vara nöjd med det du klarar av. Snart kanske det kommer en period när du plötsligt får massor gjort!
    Tack för pepp1
  • maijo
    Ms H skrev 2018-11-10 12:10:59 följande:
    Tänk i ännu mindre steg, der brukar göra det enklare att komma igång. När du läst det här, gå direkt in i sovrummet och plocka på dig 7 saker som ska lämna rummet och så går du ut igen. Ta sakerna till sina rätta platser (några kanske tom ska slängas) och när det är klart, känn dig NÖJD över att vara ett steg på väg!
    Gjorde som du skrev. Tack för tipset!  Glad
  • maijo
    nytt eller gammalt skrev 2018-11-10 16:41:23 följande:

[quote=79203695][quote-nick]Ms H skrev 2018-11-10 12:10:59 följande:[/quote-nick]Tänk i ännu mindre steg, der brukar göra det enklare att komma igång. När du läst det här, gå direkt in i sovrummet och plocka på dig 7 saker som ska lämna rummet och så går du ut igen. Ta sakerna till sina rätta platser (några kanske tom ska slängas) och när det är klart, känn dig NÖJD över att vara ett steg på väg![/

Jaa det här är bra! Idag samlar jag ihop saker som ska tillbaka till farmor och farfar innan vi ska dit, det kommer kännas bra. Jag har alltid så mycket saker som ska någonannanstans av oklara anledningar.

Det där med saker som ska någon annanstans känner jag igen. Ett tag hade jag en särskild hylla för det, men nu är den fylld med andra saker.
  • maijo

[quote=79203695][quote-nick]Ms H skrev 2018-11-10 12:10:59 följande:[/quote-nick]Tänk i ännu mindre steg, der brukar göra det enklare att komma igång. När du läst det här, gå direkt in i sovrummet och plocka på dig 7 saker som ska lämna rummet och så går du ut igen. Ta sakerna till sina rätta platser (några kanske tom ska slängas) och när det är klart, känn dig NÖJD över att vara ett steg på väg![/

Jaa det här är bra! Idag samlar jag ihop saker som ska tillbaka till farmor och farfar innan vi ska dit, det kommer kännas bra. Jag har alltid så mycket saker som ska någonannanstans av oklara anledningar.

Det där med saker som ska någon annanstans känner jag igen. Ett tag hade jag en särskild hylla för det, men nu är den fylld med andra saker.
  • maijo

• maijo
    Ms H skrev 2018-11-10 19:47:53 följande:
    Kul att det gick bra :)
    Fortsatte idag. Först med 7 saker till (väldigt små saker). Försökte sedan analysera varför det har varit så svårt att komma igång och kom fram till:

1) Så mycket grejer att det inte märks om jag rensar undan ett antal
    2) Så mycket grejer att om jag verkligen skulle sortera upp det skulle jag behöva dra fram en massa och skapa ännu större oreda först.
    3) Går att snygga till högarna och lägga en du på bordet så att det inte ser alltför illa ut...
    (har en byrå och ett ganska stort bord i sovrummet. Övanpå nu fullt med papper och gamla tidningar. Här går det att ta ett papper i taget, men märks kanppt. Under bordet full med kassar och lådor med blandade leksaker, urvuxna kläder och diverse andra barngrejer + allt möjligt som inte riktigt har en plats någonstans. )

Blev inspirerad att ta tag i det hela på riktigt. Jättebra, men är nu mitt i den större oredan och har en vecka väldigt fullspäckad med jobb och andra aktiviteter framför mig. Har därför bestämt mig för en grovsortering först. Sedan kan jag förhandla med storebror om vad som får slängas / ges bort av leksaker han inte använder, kolla med gravid svägerska vad hon ev vill ha, fundera över vad som kan lagas o s v os v -  en låda / kasse i taget. Hoppas detta kan funka så att jag inte bara slänger tillbaka allt i en enda oreda igen...
  • maijo
    Voxen1 skrev 2018-11-13 01:52:32 följande:
    1) I början kommer det inte synas så mycket om man har många saker. Det gäller att inte ge upp utan fortsätta. Det kommer att synas tillslut!

2) Skapa inte mer oreda än du orkar plocka undan. Dela upp i mindre delar. Tex ett skåp, en hylla eller en del av en hylla. Försök att samla liknande saker på samma ställe om möjligt. När hela huset/lägenheten är genomgången är saker som hör ihop/av samma sort förhoppningsvis på samma ställe och då får man en överblick och kan rensa ut mer om det behövs.

3) Ta ett par papper varje dag, några fler då och då om du har tid och orkar. Släng det som ska slängas, det andra in i pärm. Släng tidningar du inte vill spara, hitta en bra plats för det som sparas.

Ska du spara allt under bordet? Annars donera, skänk eller sälj. Försök att få det som inte ska sparas ut ur huset så fort som möjligt.

Det som hjälpt mig mycket är att se över hur mycket plats jag har. Sedan sparar jag bara det som får plats på det utrymmet. Det som inte ska sparas forsöker jag få ut ur huset så fort jag kan.

Vad du än gör, släng inte tillbaka allt i en enda oreda. Lova att du inte gör det :)
    Jag lovar :)!  Och självklart har du rätt i att det är bättre att ta en del i taget än att skapa mer oreda genom att dra fram allt, men just här gick det inte att få någon ordning utan att få en överblick.
  • maijo

Kul att läsa att ni fortsatt och fått fått ordning på en massa saker! Här har vi haft alldeles för mycket med jobb och vab och annat under en lång period, så att rensa har hamnat på en plats på listan dit jag aldrig hunnit. Men nu är det dag igen!

Följande skulle jag vilja komma igång med:

Rensa 2 hotspots där det ligger saker som lätt undanplockade
    Få undan från hotspot där saker som inte har någon plats hamnar
    Städa och göra i ordning altanen
    Plocka undan vinterkläder
    Plocka undan urvuxna kläder
    Rensa kylskåpet
    Rensa i garaget för att kunna ställa in sådan vi inte använder under sommaren

Först:
    2 lätta hotspots
    Något från svår hotspot
    Fixa något på altanen

• maijo

Verkar inte vara så mycket aktivitet i tråden längre, men jag forsätter ändå, eftersom det är till hjälp Glad

Har rensat på de två hotspotsen jag beskrev, och grovstädat på altanen.

För veckan som kommer:
    Håll undan på de två hotspotsen varje dag.
    Plocka undan varje kväll
    Få undan / släng något som ligger i den mer permanenta hotspoten (som är stor)

Övriga punkter kvarstår, men inte säker på om jag komma att hinna få det gjort

• maijo

Hej!

Vad skönt att bli av med papper och elektronik! Det skulle jag också behöva. Men här är det småsteg som gäller. 

- Hålla undan hotspots
    - Fixa lite med krukväxterna
    - Se över någon del av barnens kläder

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!