Inlägg från: Luktärten |Visa alla inlägg
  • Luktärten

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Chianti skrev 2014-01-01 12:30:11 följande:
    Tvåårsjubileum för tråden, några av oss har hängt med sen 2012, några har kommit till under resans gång. Så himla kul, och överraskande, att förstå att detta fenomen med permanent stök är ganska vanligt.

Kan inte ni andra, precis som MrsIce berätta hur ni utvecklats sen ni började följa tråden?

Gott nytt år alla!.

Jag har varit med i tråden från starten för 2 år sedan. Hela första året gick åt till att decluttra hela huset och det senaste året har jag följt zonstädningarna. Har även lyckats bli av med några Hot Spots under resans gång.

Jag har även blivit duktigare på att inte spara på "bra att ha" saker utan skänker bort, säljer eller kastar när vi inte har någon användning av det längre. Även uttrycket DING (Do it now girl) som myntats här i tråden hjälper mig i vardan. Senast när jag stod inför handdisk av ca 30 finglas vid nyår.

Sen har jag liksom många andra här mina ups and downs då man faller tillbaka i gammalt mönster. Som tur är tar det inte lång tid innan man är på banan igen.

Målet för 2014 är att få med alla rum i zonstädningen, dvs även de som inte har en egen vecka. En annan sak jag skulle behöva träna på är veckoplanering.
  • Luktärten
    MTLL skrev 2014-01-03 23:29:27 följande:
    SockerStinn: vad är det för app?
    FlyHelper som finns för Android. Numera en gratisapp. Kan rekommendera den!
  • Luktärten
    SockerStinn skrev 2014-01-03 22:29:55 följande:
    Puh, nu har jag varit duktig. Eller inte; jag har gått ut för hårt så där som inte ska.

Blev lite tokigt när jag började mitt i veckan med en ny ordning på när man ska göra vad, så det viktigaste (planera veckan inkl skriva meny och inköpslista) samt handlat redan borde vara gjort. Så idag har jag haft en kombinerad planerings-dag, WHB samt kört zonstädning.

Under tiden testade jag appen och döpte om punkterna och flyttade om dem. Först efter att jag städat massa i matsalen som jag kom på att det bättre hör hemma i vardagsrummet eftersom det inte är ett separat rum. Nu är jag nöjd med zonindelningen. Eller nja, tycker att badrum plus ett extra rum är lite väl många rum att välja på; två barnrum, ett extra badrum, ett allrum och tvättstugan. Blir långt mellan städen då!

Så jag får nog slå ihop två badrum som ett och ta barnrummen ihop. Tvättstugan är inte lika illa om det går längre emellan gissar jag.
    Får testa det så, annars får jag ta ett ett extra rum när det är sovrummet och kanske när det är vardagsrum. Eller växla mellan vardagsrum och allrum. Gah, finns för mycket att välja mellan. Velar jag blir det inget bra! Hur har andra med liknande storlek/antal rum gjort (140 kvm)

I vilket fall är det roligt att se hur fort man kommer in i gammal vana fast jag legat av så länge. Känner mig riktigt nöjd med att jag gått ner 2 timmar i tid och slutat med tant Rut. Hoppas det håller sig!
    Antar att du hade ledig dag igår när du hann med så mycket. Bra jobbat!

Laddade också hem appen, synd bara att den inte finns för Iphone, fick lägga den på jobbmobilen... Ska bli spännande att börja använda den mer, men hittills tycker jag den verkar lovande. Ska också anpassa den bättre efter vårt hem.

Så här har jag kört hittills men då saknas en del rum och utrymmen och det är målet för 2014 att även få in dem.

Zone 1: Entrance, Front Porch, and Dining Room: Entré, hall och grovkök/tvättstuga
    Zone 2: The Kitchen: Kök
    Zone 3: Bathroom and an Extra Room: Badrum och gästtoalett
    Zone 4: The Master Bedroom: Sovrum
    Zone 5: The Living Room: Vardagsrum och allrum

Dessa rum saknas: Barnrum1, Barnrum2, Klädkammare1, Klädkammare2, Kontor. Dessutom har vi en vind och ett garage som jag på sikt skulle vilja få med, mål för 2015 kanske .

Zon4 och zon5 är de zoner som går helt klart fortast nu så där borde jag kunna lägga till ett varsit barnrum. Klädkammrarna kommer det att vara mycket jobb med just nu,  då de verkligen behöver Decluttras men sen borde de gå snabbt. Kontoret skulle behöva ha en egen zon för där samlas allt, och då menar jag verkligen allt... På sikt får det nog gå med i köksveckan.

• Luktärten
    MTLL skrev 2014-01-04 12:19:36 följande:
    Några frågor: jag och min man hakade på FlyLady igår med Babysteps 1-31. Vi ska alltså inte göra veckans uppdrag förrän vi är klara med Babysteps? Sen läser man på olika bloggar att man inte ska börja med veckans uppdrag förrän man har decluttrat hela den zonen? Alltså ingen stor/städning eller uppdrag. Ska man bara decluttra i 15/dag hur länge som helst, tills man är klar med alla zoner? Eller man är i den zonen som gäller men man decluttrar varje dag tills man känner sig klar? Gäller det decluttret även i skåp, lådor? Eller bara det man ser? Isåfall går det ju mycket fortare, men man fortfarande ha massa skräp i lådor/skåp. Hur gör ni?
    Kul att ni hängt på, och grattis till att du fått med mannen på tåget!

Mitt bästa tips är att skynda långsamt, dvs Babysteppa innan ni hakar på resten. Det gäller att få in en rutin innan man börjar med nästa, annars blir det lätt att man ger upp och hamnar i gamla vanor.

Man Decluttrar i alla utrymmen, dvs även i lådor och skåp och 15 min per dag. Jag lovar man hinner mer än man tror och eftersom ni är 2 så på en vecka har ni 3 timmar effektivt Decluttrande! FlyLady säger att man ska gå från ett håll i rummet  tills man når dörren igen, men jag tog i den turordning som jag kände för.

För mig tog det knappt 1 år att Babysteppa och Decluttra hela huset men då hade jag inget stöd av övriga familjen och jag har mina downperioder då jag inte får ändan ur och gör någonting.

Lycka till!
  • Luktärten
    Ms H skrev 2014-01-05 13:43:27 följande:
    Oh, tömma frysen... jag sprang på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning! häromdagen. Jobbig som jag är gick jag genast och inventerade frys/kyl/skafferi, så nu har jag listor på vad alla mina skåp innehåller. Försöker hitta på okej måltider utifrån det som finns, framför allt i frysen. Jag har en förmåga att lägga in saker där men inte ta ut dem igen... men nu ska det bli lite färre påsar =)

Projekt tömma frys och skafferi skulle behövas här med. Vi har vanligtvis matkasse varannan vecka men jag tror jag ska boka av den under januari så ska vi äta av skåpmat istället. Nu blev jag riktigt inspirerad!
  • Luktärten

Det är väl kökszonen vi går in i imorgon, så det passar bra med lite skåpinventering och skriva matsedel för veckan.

Misstänker att vi måste ha mycket fikagäster också för stor del av frysen är full med bakverk.

• Luktärten
    sholof skrev 2014-01-05 19:36:56 följande:

Vilken zon är vi i egentligen?

Jag kollar på flylady o där så menar dom att vi är i zon 1, entren, verandan o matsalen. Trodde vi skulle till zon 2 nu, köket...men jag kanske är lite fel på det. :)
    Det måste länkas fel på FLyLadys hemsida. Så här ser januari ut iaf.
    Zone 1: Entrance, Front Porch & Dining Room (Jan 1 – 4) Zone 2: The Kitchen (Jan 5 – 11) Zone 3: The Bathroom and One Extra Room (Jan 12- 18) Zone 4: The Master Bedroom (Jan 19 – 25) Zone 5: The Living Room (Dec 26 – 31)
  • Luktärten
    Ms H skrev 2014-01-05 19:57:26 följande:
    Å, fika! Hur långt måste jag åka?

Inte så långt...Har vi ju konstaterat tidigare.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!