Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

God fortsättning till er!

Jag tänker att jag ska haka på fly lady igen nu efter nyår....få rutin på städandet och att försöka rensa ur ännu mer. Vilket inte borde vara så svårt för vi har saker som vi aldrig använder :)

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof
    Pallas skrev 2013-12-29 09:11:25 följande:
    Jag är på! Hela mitt fina hem är nu fullt av crap, när vi ännu inte hittat hem åt allting, inte har några anpassade förvaringar och alla kläder, skor, papper, böcker och sånt ligger i lådor över hela huset. Min bästis kommer idag och räddar mig, men mycket av vår tid kommer gå åt till att iordningställa och städa det gamla huset.

När lämnar ni det gamla huset helt?
    Fast jag tycker det är bättre att sakerna ligger i lådor tills ni vet var ni ska förvara det, eller behålla det än att bara packa upp allt.
    Jag har nog hellre ett ställe där jag ställer flyttlådorna så länge än att stressa.

Men det känns helt rätt att börja ett nytt år med nya rutiner, och få fart på de gamla rutinerna.

En annan sak vi ska försöka med är att ha matsedel...o få mer ruljans på maten i frysen osv.
  • sholof

Igår städade vi våra sovrum, lekrum och badrum. Alla de rummen hänger ihop i ena halvan av vårt hus. Så imorgon blir det till att ta resten  sen ligger vi i fas efter julen.

Fast julgranarna får stanna  tills helgen, även om de barrar lite grann

• sholof

Gott Nytt År till er alla!

Här börjar jag året lite halvkrassligt, vilket jag inte alls har tid med.

Men jag är iaf glad att vi inte var hemma igår, så jag slapp att ta hand om all disk o dyl efteråt :)
    Idag blir det lite tvätt  o lite plock. Men mest av allt blir det nog bara att gå runt o mys.

• sholof

Jag har varit med i tråden sen 1 mars 2013.
    Vi har fått mer rutiner när det gäller disk och tvätt. Även städningen är inte lika betungande längre. Innan så storstädade jag under flera timmar  en dag var-varannan vecka.

Nu kan jag nöja mig med att bara städa ett rum i taget, och ändå känns inte resten av huset stökigt o skitigt.
    Jag är i det stora rätt nöjd med Fly-Lady rutinerna som vi använder oss av.

I år ska vi ägna oss åt att rensa på djupet i hela huset och verkligen göra oss av med sånt som vi inte använder eller tycker om.

• sholof
    mrsIce skrev 2014-01-02 07:26:29 följande:
    Jag försöker använda home routine appen, men jag tycker den saknar funktioner för att göra livet mkt lättare (som att kunna skriva veckomatsedel så att dagens middag kommer med under dagens överblick). Jag hatar att behöva greja på två ställen samtidigt... Har ni ngra tips på andra appar?

Jag har faktiskt inte hittat någon app som jag riktigt tycker funkar, så jag mottar gärna tips jag med. Jag har en android telefon...

Den enda app som fungerar hos oss är en to-do app som är kopplad till vår mail, så appen uppdateras på båda våras mobiler när man skriver in något. Så den delar jag o sambon för att få påminnelse om saker som ska göras.
  • sholof

Jag laddade också ner flyhelper....o när jag bara kollade igenom den snabbt så kändes det som att den skulle funka hos oss.
    Men vi få ändra lite på zonerna m.m.

Vårt hus är 120 kvm, 3 sovrum, ett lekrum o ett kontot/pysselrum. Vår tvättstuga är i badrummet, så vår indelning kommer nog se ut såhär.

Zone 1:  Entré, hall och lekrum när det behövs
    Zone 2:  Kök
    Zone 3: Badrum och gästtoalett (tvättstugsdelen följer med då)
    Zone 4: Sovrum,+ 2 barnsovrum (tas kanske inte bägge varje månad)
    Zone 5: Vardagsrum och kontor

• sholof

Nej nästa zon borde vara köket!

Här har vi tagit ner julgranen som vi hade i barnens lekrum, så nu har dom lite mer plats där iaf. Granen i vardagsrummet får  vara kvar ett tag till för att den är så fin.

Denna månadens utmaning för oss blir till att försöka göra veckoplanering med mat o inköp. Även att tömma frysen, så att vi kan ha mer koll där framöver.

• sholof
    Ms H skrev 2014-01-05 13:43:27 följande:
    Oh, tömma frysen... jag sprang på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning! häromdagen. Jobbig som jag är gick jag genast och inventerade frys/kyl/skafferi, så nu har jag listor på vad alla mina skåp innehåller. Försöker hitta på okej måltider utifrån det som finns, framför allt i frysen. Jag har en förmåga att lägga in saker där men inte ta ut dem igen... men nu ska det bli lite färre påsar =)

Har just varit nere i källaren en liten stund och plockat lite. Låtit saker hitta hem, hittat nya platser åt sånt som inte riktigt hörde hemma nånstans och slängt några få grejer. Vilken skillnad det blev! Nu är det vila i soffan som gäller ett bra tag framöver.

Ska genast kolla in den tråden. Får bli morgondagens projekt att kolla igenom kyl o frys vad vi har. Även skafferiet känns fullt, så vi har nog mat för några veckor framöver. :)
  • sholof

härligt om det kan vara fler som kommer försöka rensa frys/skafferi denna månaden....känns lättare att försöka hitta på något nytt av det man har om man kan få lite inspiration

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!