Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Lärdom från det experimentet: Det funkar fan =P

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    FuckGoggleAskMe skrev 2017-10-03 20:00:30 följande:

Va, ketchup? Måste jag pröva sen, när röjningshysterin här hemma lagt sig. Måste säga att det skar i hjärtat när jag gjorde mig av med mitt uppslagsverk, men har släpat med dom på ett antal flytter, och inte använt det mer än tre gånger de senaste 10 åren. Tungt och tar mycket plats! Någon mer som har skelett i garderoben, nej jag menar 28 stora uppslagsböcker i hyllan, som ni inte använder? Förstår er, jag var en av er tills nyligen. Fast nu efteråt känns det bra, separationsångesten varade inte så länge. Har också gjort mig av med några stora, tunga böcker med underbart vackra foton på djur, natur och konst. Som jag aldrig hade tid att titta i.

Jag ska försöka få till före- och efterbilder =P
  • Aniiee
    FuckGoggleAskMe skrev 2017-10-04 21:50:34 följande:

Tror jag svimmar snart, men nu har jag organiserat hela huset! Fast nu ljög jag lite, skenbar organisation råder överallt, men har fortfarande ställen att röja och organisera på riktigt (inte bara så att det ser prydligt ut). Kvar är: arbetsrum (böcker och papper till förbannelse samt sygrejor och lite jox, kanske tar hela nästa helg plus antagligen mer), trädgårdsskjul (två timmar nästa solig helg), foton (skulle kunna ta en vecka heltid, får köra med etapper), sladdar och diverse elektronik (det mesta är gjort, men av överblivna sladdar kan jag antagligen varken identifiera eller använda typ 75 %, slängningsdags!). Sen borde jag ju fixa lite med laptop också samt göra lite höstfix i trädgården. Men, är ganska nöjd med husröjning ändå, nu öppnar jag lådor och skåp och ser lätt vad jag har, och halvdana grejor eller dubletter är borta. Målet är att ta kommando över mitt hus och mina saker, i stället för att dom överväldigar och styr mig. Känns redan mycket bättre.

Bra jobbat.

Mitt nästa lite större projekt är att ta itu med alla skåp i köket. Särslilt städskåpet ser ut som ett smärre katastrofområde.
  • Aniiee
    FuckGoggleAskMe skrev 2017-10-04 23:27:04 följande:

Ah, men köksskåp är ju tacksamt att organisera, det är så skönt att använda saker sen, för man hittar allt. Likadant med städskåp. I en del köksskåp lägger jag aluminiumfolie på botten, funkar bra, ser ok ut och kan lätt bytas vid behov. I köket tyckte jag det funkade bra att ta ut allt ur ett skåp och sen granska varje pryl som skulle in i skåpet igen (what justifies your existence?).
    Vi har JÄTTEDUMMA framför allt kökslådor. Bara tre stycken, varav 2 är jättedjupa på höjden, och inga slags organisationslådor eller avgränsningar passar i dem.så allt ligger verkligen huller om buller.  suck.....
  • Aniiee

det blev lite akut-plock i städskåpet i köket, på jakt efter en klotång. 2 MILJARDER plastpåsar ligger nu framför bokhyllan i köket istället.

Jaja, får ta resten i morgon.

• Aniiee

Jag behöver städa skrivbordet. Ligger godispapper, pillerburkar, mortlar, drakar och trasiga väckarklockpr överallt. plus massa papper.... igen.....

• Aniiee

Jag slänger ut en lina här också....

Hur tänker ni när ni "städar" datorn och andra "medier"? Rensar i filmhyllan och sånt.

Jag behöver kapa ner bland mina youtube-prenumerationer, men jag är urusel på att rensa....

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee

Dags att börja ta itu med julstäd och sånt. Det är det värsta med julen.....

Några tips?

I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Chianti skrev 2018-11-18 10:15:25 följande:
    Usch ja. Jag har inga tips, jag bara konstaterar att fönstertvätt ingår i julstädningen och det får mig att skjuta problemet framför mig. Jag avskyr att tvätta fönster när det är kallt.
    Jag tänker uppfinna självrengörande fönster =/
  • Aniiee
    Voxen1 skrev 2018-11-20 20:00:05 följande:
    Jag tar lite i taget. Denna veckan försöker jag få köket klart. Just nu väntar jag på att ugnsrengöringen ska verka. Sedan har jag två skåp och kökslampan kvar.

Fönsterputsning är inte min starka sida, men får nog tvinga mig att göra det i helgen. Hur har det gått för dig?

Ska julpynta på lördag och då kommer jag att damma av lite lätt. Har inte så mycket att damma.

Jag har säkert glömt bort något ställe att städa för i år känns det ovanligt lätt :) (Kan ju avslöja att jag helt glömde bort fönsterputsningen, haha)
    Jag har i alla fall städat på balkongen. Det var intressant. En gammal sur trasmatta och en påse blomjord som det växte något i samt ett par aluminiumburkar som förmodligen kommer från balkongen ovanför...... Aja, gjort i alla fall... Nu går det att hänga dit lite belysning eller något. Imorgon ska jag städa i hallen.
  • Aniiee
    Voxen1 skrev 2018-11-21 04:45:20 följande:
    Bra jobbat! Jag skulle behöva röja lite på uteplatsen. Får bli till helgen. Hann inte kökslampan idag, så det får jag ta imorgon. Ändrade i skåpen och det blev mer runtflyttat än vad jag tänkt. Men slutresultatet blev riktigt bra. Sitter och funderar på om jag ska dyka in och röja i garderoben på nedervåningen. Jag får sova på saken.....
    Gah! Bara ordet "garderob" ger mig ångest........ Lycka til lmed den.
  • Aniiee

Omorganisation bland rummen pågår. Jag har insett att jag antingen: 1 behöver fler bokhyllor, eller 2 har fö mycket böcker och papper. Vad tror ni?

Nu har jag gigantiska högar med papper och böcker i vardagsrummet.

• Aniiee
    nytt eller gammalt skrev 2019-03-01 22:17:44 följande:

Jag funderar jättemycket på Capsule wardrobe och har tittat en hel del på youtube om det. Men känner att det är en hög tröskel dit för mig. Funderar över om man kan testa det bara för arbetet t ex. Jag tror det är en på mitt jobb som har nåt liknande, för hon har samma gamla kläder på sig varenda dag nu plötsligt. Det är några tröjor som återkommer ständigt och hon har samma kavaj hela tiden. Så var det inte förut...

Jag funderar över att försöka rensa ut lite kläder igen men jag skulle vilja försöka sälja endel. Det är ganska dyra kläder som är använda ett fåtal gånger bara. Jag har provat olika sätt men det verkar jättesvårt. Har provat Tradera, klädbytardag, loppis. Hittar ingen grupp på FB som det verkar vara fart i. Är det så att det bara går att sälja kända märken eller 10-kr plagg...det som jag rensat ut tidigare skänkte jag bort efter att ha provat att sälja.

Sååååå skönt med en kapselgarderob. Vettigaste jag gjort när jag anlade den.
  • Aniiee
    nytt eller gammalt skrev 2019-03-01 22:40:05 följande:

Jag skulle gärna höra mer om hur du tänkte och gjorde!

Jag följde Project 333 till att börja med, som en slags grund. Gjorde några anpassningar för mig. Enligt mig kanske p333 är lite väl minimalistiskt, min garderob är uppe i 50 plagg nu. (I p333 är underkläder, träningskläder och hemma-mys-pyjamas-kläder undantagna, men jag stoppade in tränings/uteslitkläder i min kapselgarderob)

Jag gick väl mest igenom mig själv från topp till tå och verkligen resonerade mig fram till vad jag behövde. Jag valde med flit att grunden skulle vara lite tråkig/proper. Enkla, rena snitt och färger, det antal jag behöver mellan jag kan tvätta (gemensam tvättstuga). Sedan tillät jag mig att köpa 5 "roliga" plagg utöver det. Dessa "roliga" plagg uppdaterar jag en gång per säsong om jag behöver och vill. 

Jag är själv inte så mycket för smycken och scarfs och sånt, men jag tror att det skulle vara en stor fördel att ha lite sånt och liva upp med. Dessa saker ingår dock i kapselgarderoben så det gäller att se upp.

Jag satsar på kvalitet, plagg som håller, även om de är dyrare. Filosofin jag håller mig till är 1 plagg = 3 vanliga prislappar (om det är nödvändigt) för att jag vill och räknar med att plagget jag köper ska hålla 3 gånger så länge och att jag inte heller köper de där två andra plaggen. En skjorta i min garderob = 3 i många andras, så att säga.

Vet inte riktigt vad jag ska skriva, men fråga gärna om det är något.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!