• LaFontaine

Berlin, var ska man bo och vad ska man göra? Hjälp en Berlin-novis!

Till våren ska maken och jag besöka Berlin för första gången. Berlin ter sig rätt stort och jag undrar så klart, var tusan ska man bo? Vårt enda krav är att vi bor centralt.

Vidare undrar vi också vad vi inte får missa? Nåt museum, en suberb restaurang eller kanske nåt trivsamt shoppingstråk (det sista kanske är mer mitt önskemål än makens som fått resan i 30-årspresent, men ändå )?

Jag är urdålig på Tyskland. Jag har bilat igenom ett par gånger och bott på söta hotell men det är också allt jag sett och kan om landet. Hjälp en Berlinnybörjare nu! 

• Svar på tråden Berlin, var ska man bo och vad ska man göra? Hjälp en Berlin-novis!
  • Brittan
    LaFontaine skrev 2012-01-01 12:54:06 följande:
    Till våren ska maken och jag besöka Berlin för första gången. Berlin ter sig rätt stort och jag undrar så klart, var tusan ska man bo? Vårt enda krav är att vi bor centralt.

Vidare undrar vi också vad vi inte får missa? Nåt museum, en suberb restaurang eller kanske nåt trivsamt shoppingstråk (det sista kanske är mer mitt önskemål än makens som fått resan i 30-årspresent, men ändå )?

Jag är urdålig på Tyskland. Jag har bilat igenom ett par gånger och bott på söta hotell men det är också allt jag sett och kan om landet. Hjälp en Berlinnybörjare nu! 

Fundera först och främst på om ni vill bo i Öst- eller Västberlin. Vi bodde i Västberlin men tillbringade mest tidi Östberlin eftersom vi tyckte att det är en mysigare del av Berlin. Västberlin upplevde vi som ett finare och stramare område än Östberlin. Vi var mycke runt Alexanderplats och där finns det några shoppingscentran.

Det finns ett stort shoppingcentra i Västberlin som heter Kadewee och där är det roligt att gå. Sen finns det många små affärer i Berlin.  
  • Dixie

vi var i Berlin för några år sedan och bodde på Swissotel - mycket trevligt hotel som ligger centralt (i Västberlin)

• Piri

Hoppar in här lite. Vi ska oxå till Berlin för första gången i maj.

Vi ska bo på Hotell Augusta på Fasanenstrasse. Det ligger nära Gedächniskirche (hoppas jag stavar rätt nu) och även nära Kurfürstendamm (som är en shoppinggata). Kyrkan blev sönderbombad under 2:a världskriget har har inte renoverats eftersom man vill påminna människor om hur mycket krig förstör...

Jag har hittat en jättebra sida som heter www.iberlin.se Jättebra tips!

Även den här sidan gillade jag http://res.se/cityguide/berlin/    

• LaFontaine

Tack för många bra tips och ett jättetack för länktipsen. Jag ska kika tillsammans med maken och se vad vi kommer överrens om.

Finns det nåt speciellt som vi verkligen inte får missa i Berlin?  

• Krake

Vad är ni intresserade av? Vilken typ av område skulle ni vilja bo i och utforska? Här finns allt från bedagad överklass till multikulti till bohemiska studenter till hipstermedelklass. Lyxshopping, husockupantestetik, techno, eller falafel? Dreadlocks, knähund eller Bugaboo-tvillingvagn?

Berlin är väldigt stort till ytan och uppdelat i olika områden med egen karaktär. Genom detta och stadens historia finns inte ett centrum, utan många. Precis i mitten är det snarast ödsligt och sterilt, då staden blev så hårt bombad att all gammal bebyggelse är borta.

Moster, inte monster.
  • Kalasbraigt

Jag älskar Berlin och varit där 5 gånger! Jag skriver från telefonen nu, jag kan återkomma med siter med vad ni kan göra i Berlin. Allt finns. Återkommer imorgon :)

• mariatjejen77
    LaFontaine skrev 2012-01-01 22:02:58 följande:
    Tack för många bra tips och ett jättetack för länktipsen. Jag ska kika tillsammans med maken och se vad vi kommer överrens om.

Finns det nåt speciellt som vi verkligen inte får missa i Berlin?  
    Oj, det är mycket man inte får missa i Berlin.
    Brandenburger Tor är ju något du inte får missa.
    Sedan finns Europas och kanske världens största modelljärnväg Loxx i ett shoppingcentra vid Alexanderplatz. Väldigt intressant att se även om man är vuxen och kvinna

Sen är det ju svårt att komma ifrån den prägel som ju andra världskriget satte på stan. Checkpoint Charlie och kvarteret däromkring är intressant och lärorikt.

Och Fernseheturn vid Alexanderplatz, tv-tornet är också en sevärdhet.

När jag var i Berlin i somras bodde jag på All seasons hotel Mitte.
    www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g187323-d1942810-Reviews-All_Seasons_Hotel_Berlin_Mitte-Berlin.html

Ett hotell som jag verkligen kan rekommendera.

Rätt läcker dusch där med bara glas så man ser rakt in i duschen från sängen och sovrummet
Svar på tråden Berlin, var ska man bo och vad ska man göra? Hjälp en Berlin-novis!