• emmita81

Moderkaksprov eller fostervattensprov?

Ja som rubriken lyder: Vilket skulle ni välja och varför? Ni som inte skulle göra någotdera behöver inte svara i den här tråden.

Fördelen med moderkaksprov är att det kan göras tidigare men nackdelen att risken eventuellt är lite högre. Vad har ni andra hört?

• Svar på tråden Moderkaksprov eller fostervattensprov?
  • Jamtlandstaus

Jag skulle om jag kunde välja MKP just för att det går att göra tidigare. Tyvärr erbjuder inte mitt landsting det utan jag får vänta på FVP.
    Missfallsrisken är något större med MKP men ändå låg. Vad jag förstått så kan man få reda på samma saker förutom ryggmärgsbråck, som inte kan ses vid MKP.
    Står du inför att göra något av det?

• vivexa

Jag valde mkp eftersom man gör det tidigt.
    Jag tog reda på massor av information innan jag bestämde mig för mkp, och speciellt i utländska artiklar (medicinska tidskrifter, INTE några internetforum eller liknande) framkom det att den högre risken med mkp var mer förr i tiden, eftersom det är ett nyare prov. I början jämförde man alltså mkp som var nytt,som utfördes med mindre rutin hos läkarna, jämfört med fvp som funnits länge och som hade utvecklats och förfinats, och det var därför missfallen blev fler med mkp. Nu har tekniken för mkp också förbättrats, läkarna har rutin på det och skillnaderna är inte stora idag.

• Alisa

Jag valde MKP vid de två senaste graviditeterna, skulle aldrig klara att välja att få svaret senare vilket det automatiskt blir vid FVP. Hade dessutom en superbra läkare båda gångerna, senast gång klarade hon ta provet 11+0. Perfekt! Och om ca två månader kommer våran lille son Hjärta

• Alisa

Jag har också hört att skillnaden inte är så stor mellan de två testerna. 

• emmita81

Det blev moderkaksprov för att slippa vänta, gjordes v 12+6. Läkaren sa att om det var en erfaren person som tog provet skulle det inte vara någon skillnad i risk. Nu är det bara att vänta in svaret.

Svar på tråden Moderkaksprov eller fostervattensprov?