• Anonym (orolig)

Har du gått upp i vikt av Sertralin?

Då mitt mående inte är det bästa och det inte riktigt räcker med samtal och liknande så börjar det nu vara aktuellt med medicin. Just nu äter jag bara Atarax vid behov (ganska ofta..) och Propavan. Jag har, för fler aår sedan medicinerat betydligt mer när jag var sjukare i ätstörningar. Då åt jag maxdos Fluoxetin samt Sobril/Oxascand, Propavan och ibland lite Stesolid. Nu har jag klarat mig utan i kanske sex år, har dessutom fått barn under den tiden och slutade med medicin innan jag blev gravid och har sedan varit utan (förutom Propavan).

Nu har det mest varit prat om Sertralin, men eftersom jag har en mångårig bakgrund med ätstörningar så är jag sjukt rädd för att gå upp i vikt, så rädd att jag inte skulle tycka att det var värt att ta medicin för att må bättre om jag går upp i vikt. Det gör att jag tvekar rätt rejält trots att jag inser att jag nog faktiskt skulle behöva medicinera.

Ni som äter/har ätit Sertralin, påverkades er vikt av behandlingen?

• Svar på tråden Har du gått upp i vikt av Sertralin?
  • Anonym

Nä. Jag har ätit det i ca 10 år och har inte gått upp av den medicinen.

• StarStruck

Jag gick upp lite grann av sertralin, men jag åt mirtazapin samtidigt så det är svårt att säga vad som är vad

• Nintendo

Jag tar maxdosen (sen ett år) och har inte gått upp. Men det där är ju väldigt individuellt, vi reagerar olika. Prata med din läkare om din oro för det finns kanske annan medicin där risken för viktuppgång är mindre.

• Anonym (orolig)

Jag är rädd för att jag, om jag tror att jag ska öka i vikt, ska börja dra ner på maten "för säkerhets skull" och så hamna i ätstörningsträsket igen. Jag har dragit ut på det här med medicin alldeles för länge, jag behöver bli mer stabil i mitt mående, både för min egen och för min familjs skull - men jag är som sagt rätt rädd...

• Anonym (orolig)
    Nintendo skrev 2012-01-01 20:58:32 följande:
    Jag tar maxdosen (sen ett år) och har inte gått upp. Men det där är ju väldigt individuellt, vi reagerar olika. Prata med din läkare om din oro för det finns kanske annan medicin där risken för viktuppgång är mindre.
    Ja, men jag har för mig att hon sa att Sertralin var rätt så viktneutralt. Men när jag har kollat runt (dumt, jag borde kanske bara lita på henne) så verkar det inte riktigt så.
  • Anonym (orolig)

Tycker ni att det är en bra medicin förresten?

• madeleinesophie

Jag åt setralin kom upp i maxdosen utan några resultat alls! Har nu bytt till venlafaxin, känner redan förbättring på den. Men de är ju så olika! Setralin gjorde för mig att jag var sugen på ALLT!!! Vart samma för min vän.. Men de är nog olika där med. Venlafaxin vart det raka motsatsen med.. Illamående med den.

• Anonym (orolig)

Tack för era svar!

Någon annan som vill dela med sig av erfarenheter av Sertralin (eller andra liknande mediciner)?

• Anonym

Jag har också ätit medicinen i 10 år och ser likadan ut som jag gjorde innan..känner mig inte hungrig..

Nu har jag bara 75 mg men har även haft maxdos, och doseringen är inget som har inverkat på min vikt iallafall.

Tycker att det är en jättebra medicin

och man känner inte sig "medicinerad"

:) hoppas det löser sig för dig.

• Anonym (orolig)

Tack så mycket! Börjar nästan gråta när jag läser ditt svar, skulle vara skönt att bli lite mer stabil...

Svar på tråden Har du gått upp i vikt av Sertralin?