• Anonym (ajjjjjjjjjj)

Kan nästan inte röra benen alls pga foglossning, vad fan gör jag nu?!

Är gravid i vecka 27 och har haft foglossning rätt länge (andra barnet). Senaste veckan har det blivit mycket värre men jag har inte kunnat ringa sjukgymnast eller MVC för de har ju haft stängt under jul och nyår. Var på närakuten för några dagar sen och blev jätteilla bemött. Jag låg vaken halva natten inatt pga smärtan, vaknar nu på morgonen och kan nästan inte röra mig :( Har krupit från sängen till soffan där jag nu ligger. Kan inte gå på toa, kan inte ta på mig byxorna.. är dessutom jätteillamående (hyperemesis) men klarar inte av att gå till köket för att hämta en bunke att spy i. Bäckenet gör så ont att benen inte håller mig uppe :( Min mamma är på väg hit nu för att hjälpa till med barnet som är hemma. Har ringt MVC men de var jätteotrevliga i receptionen och sa typ att "jaha, det finns inte något man kan göra för foglossning, men jag kan väl din barnmorska ringa dig någon gång idag eller imorgon om du vill" :( Vad ska jag göra nu?? Kommer det bli bättre? :( Jag står inte ut av smärta! Finns det någon hjälp man kan få? Jag vet ju inte ens vad jag ska be barnmorskan om för jag vet inte vad de (eller någon annnan) kan göra :( Men jag överdriver inte när jag säger att jag knappt kunnat röra mig alls under natten och morgonen :(

• Svar på tråden Kan nästan inte röra benen alls pga foglossning, vad fan gör jag nu?!
  • Cicek

Ingen som vet vad man gör när det gått så här långt? :(

• principessan

Hjälper kanske mess tens eller akupunktur? Tycker du ska ringa igen!!

• Anonym (ajjjjjjjjjj)
    principessan skrev 2012-01-02 11:01:52 följande:
    Hjälper kanske mess tens eller akupunktur? Tycker du ska ringa igen!!
    Min barnmorska skulle ju ringa upp, men tänkte att det vore bra att veta vad jag ska be om så hon inte säger att det inte finns något man kan göra och så vet jag inte vad jag ska säga :( Jag har fått akupunktur och det har hjälpt lite förut i alla fall.. Lämnade ett meddelande hos min sjukgymnast i mellandagarna så hoppas jag får tag på henne snart. Men jag kan ju inte ens åka till henne för att få akupunktur för jag kan knappt stå på benen :( Vet inte vad jag ska göra rent praktiskt.. som det är nu kan jag inte röra mig i vår lilla lägenhet ens en gång, kan inte ens gå till toaletten :(
  • Kontra

Har du varit till sjukgymnast? Nu verkar det ha gått väldigt långt för dig så jag vet inte hur mycket de kan hjälpa, men det skadar ju inte att fråga. Hoppas att du får hjälp snart!

• norrlandsflicka

Jag har haft svåra foglossningar. Kunde knappt gå med andra barnet. Blev sjukskriven från vecka 29 tror jag det var. Då var jag i princip sängliggande hela dagarna. Hade behandling av sjukgymnast 1 gång i veckan och gick på vattengymnastik för gravida en gång i veckan. Det var typ min enda motion förutom att stapla mig till nedervåningen för att äta mat.
    Är ju inte mvc du ska ringa om foglossning. Snarare vårdcentralen. Jag gick till läkare som sjukskrev mig helt från min föräldraledighet med storebror. Då hade jag kämpat på rätt länge och bitit ihop men det blev bara värre och värre i mina smärtor.
    Hos sjukgymnasten kan man få bäckenbälte som håller ihop lite. Vet väl inte om man får så mkt mindre ont, men känns som bäckenet blir mer stabilt iaf.
    Sen så är värme bra, ta ett varmt bad eller lägg en värmedyna över smärtområdet. Jag använde också TENS en del. Det lindrade tillfälligt. Alvedon kan man ju ta. Jag fick citodon utskrivet men hämtade aldrig ut tabletterna. Känns som så starka tabletter att ta och jag försökte lindra smärtan på andra sätt.

• Anonym (ajjjjjjjjjj)
    Kontra skrev 2012-01-02 11:06:47 följande:
    Har du varit till sjukgymnast? Nu verkar det ha gått väldigt långt för dig så jag vet inte hur mycket de kan hjälpa, men det skadar ju inte att fråga. Hoppas att du får hjälp snart!
    Jag gick och fick akupunktur 2 ggr i veckan och det hjälpte lite, men jag har haft andra komplikationer och blev sängliggande så då kunde jag inte fortsätta få akupunktur för jag kunde inte ta mig till kliniken :( Men det har varit ok sedan dess, inte jättebra men ok. Men nu senaste veckan har det blivit sämre och sämre men jag har inte kunnat få tag i någon pga ledigheterna, och idag kan jag nästan inte röra mig :( Är orolig för att det är "kört" nu :( Men hur gör man rent praktiskt när man inte kan gå..?
  • Anonym (ajjjjjjjjjj)
    norrlandsflicka skrev 2012-01-02 11:07:56 följande:
    Jag har haft svåra foglossningar. Kunde knappt gå med andra barnet. Blev sjukskriven från vecka 29 tror jag det var. Då var jag i princip sängliggande hela dagarna. Hade behandling av sjukgymnast 1 gång i veckan och gick på vattengymnastik för gravida en gång i veckan. Det var typ min enda motion förutom att stapla mig till nedervåningen för att äta mat.
    Är ju inte mvc du ska ringa om foglossning. Snarare vårdcentralen. Jag gick till läkare som sjukskrev mig helt från min föräldraledighet med storebror. Då hade jag kämpat på rätt länge och bitit ihop men det blev bara värre och värre i mina smärtor.
    Hos sjukgymnasten kan man få bäckenbälte som håller ihop lite. Vet väl inte om man får så mkt mindre ont, men känns som bäckenet blir mer stabilt iaf.
    Sen så är värme bra, ta ett varmt bad eller lägg en värmedyna över smärtområdet. Jag använde också TENS en del. Det lindrade tillfälligt. Alvedon kan man ju ta. Jag fick citodon utskrivet men hämtade aldrig ut tabletterna. Känns som så starka tabletter att ta och jag försökte lindra smärtan på andra sätt.
    Usch :( Jag var ju på närakuten häromdan för att få kryckor eller något, och då sa de bara att om man är gravid är det MVC man ska till, inte vårdcentral eller närakut. Jag har haft kontakt med sjukgymnast som jag skrev ovan. Har stödbälte men det hjälper inte nu när det gör så här ont :( Hur gjorde du allt det praktiska hemma, kunde du t ex gå till köket och värma mat, gå på toa osv? Jag vill ta ett varmt bad men måste vänta tills mamma eller min sambo kommer hem för jag kan inte ta mig till badrummet själv.. Hur tog du dig till sjukgymnasten? Kan man få hjälp med sånt? Vi har ingen bil :( Ang tabletter så har jag citodon pga väldigt smärtsamma sammandragningar.. försöker också undvika att ta det men läkaren och barnmorskan tyckte jag skulle ta maxdos, dvs 2 tabletter 4 gånger om dagen. Men när jag tagit det för foglossningen de senaste dagarna så har det inte hjälpt :(
  • Nilam

Jag hade svår foglossning med första barnet och de sista veckorna blev jag helt handikappad, klarade inte att stå och gå själv. Jag blev inlagd, kunde stapla fram försiktigt med hjälp av gåstol och åkte rullstol. Men detta var 25 år sen, så det var kanske annorlunda då? Har inte fått lika svår foglossning senare graviditeter trots att de varnade för det. Hoppas verkligen du blir bättre bemött av vården!

• Anonym (ajjjjjjjjjj)
    Nilam skrev 2012-01-02 11:14:04 följande:
    Jag hade svår foglossning med första barnet och de sista veckorna blev jag helt handikappad, klarade inte att stå och gå själv. Jag blev inlagd, kunde stapla fram försiktigt med hjälp av gåstol och åkte rullstol. Men detta var 25 år sen, så det var kanske annorlunda då? Har inte fått lika svår foglossning senare graviditeter trots att de varnade för det. Hoppas verkligen du blir bättre bemött av vården!
    Oj :( Ja, jag vet ju att man inte kan få det att försvinna med magi, men det är lite krångligt när sambon jobbar och jag är ensam hemma. Vi har hjälp att hämta och lämna sonen på dagis men jag är ensam hemma när sambon jobbar och kan som det är nu inte gå på toa, inte gå till köket och värma mat i micron... kan inte ta mig till de läkarbesök jag och sonen har (han har t ex ett i övermorgon som jag nu måste avboka..) :( Det är det praktiska jag håller på att få panik över! Kommer behöva krypa in till badrummet när jag ska på toa ju.. :(
  • Triple Trouble

Du kan få sjukresor till bm och dyl. Det fick jag när jag var gravid, kunde inte gå mer än ett par meter. De kan även skriva ut en rullstol till dig om du behöver. Kontakta din läkare eller läkaren på mvc.

Svar på tråden Kan nästan inte röra benen alls pga foglossning, vad fan gör jag nu?!