kan klamydia smitta på andra sätt än sex?
Undrar om klamydia kan smitta på annat sätt än sex, tex via kläder, handdukar, toalett etc.
Undrar om klamydia kan smitta på annat sätt än sex, tex via kläder, handdukar, toalett etc.
Jag undrar jag med...
Nej, det gör det inte
Petting är ju sex, och jag vet en tjej som blev smittad via petting. Killen tog på sig själv och därefter på henne. Så rent teoretiskt borde väl klamydia kunna smitta via föremål om tiden mellan bakterie-föremål-könsorgan är tillräckligt kort? En tanke bara...
Klamydia är en bakterie som främst sätter sig i slemhinnorna i slidan, urinröret och analen och överförs mellan personer när slemhinnorna kommer i kontakt med varandra. Klamydia överförs också via sperma och slidsekret. Klamydia sprids framförallt genom samlag, antingen slidsamlag eller analsamlag.
Det är ovanligt att man får klamydia i halsen. Forskarna vet ännu inte om klamydia kan överföras från munnen till könsorganet eller tvärtom om man har munsex. Men vill man vara säker på att inte få det ska man skydda sig även om man har munsex.
Klamydia smittar inte via kläder, handdukar eller på toaletter, eftersom bakterien inte överlever ute i fria luften.
från
http://www.umo.se/Sex/Konssjukdomar/Klamydia/
Så er pojkvän/flickvän/sambon/man el fru har varit otrogen om han/hon helt plötsligt har det. De försöker med undanflykter helt enkelt. Precis som kvinnan som hävdade att hon blev gravid av att se en 3D porrfilm... Var smartare än hennes man och berätta att ni vet hur naturen fungerar och att dörren är i hallen och att de skall se upp så de inte får den i röven när de går......
Ok, för när jag googlat så såg jag att det kan smitta på annat sätt...
Ok, för när jag googlat så såg jag att det kan smitta på annat sätt...
Fast frågan är ju hur snabbt bakterien dör ute i fria luften? I samma sekund som den lämnar kroppen? Skulle va intressant att veta. Överlever den typ en halv minut i fria luften skulle man ju teoretiskt sett kunna bli smittad utan sexuell kontakt.
Hallå där trådstartaren dags för dig att vakna och sluta drömma!!
Att du säger att klamydia smittar på annat sätt än genom sexuell kontakt skulle vara en världssensation!!!
Det gör INTE det.
Se länkarna ovan eller prata med någon som jobbar på en mottagning för såna sjukdomar.
Slut på den diskussionen.
Visst det står överallt att klamydiabakterierna dör i luften, men att det smittar via tex dildo. Hur kan det då komma sig?
sv.wikipedia.org/wiki/Klamydiainfektion
Finns en bra länk till 29 frågor och svar längre ner på wiki sidan.