Jag vet inte riktigt om jag har några råd, men kanske lite hopp? Har en snart femåring som har varit väldigt svår att potträna. Han totalvägrade också i början, försökte med mycket. Mutor, tvång, uppmuntran, tjat allt! Sen backade jag ett tag, tänkte att vad katten, han kommer inte ha blöjor när han är 15. Och funderade lite över varför jag ville att han skulle bli blöjfri just då. Var det för att "alla andra" var blöjfria? Passade det oss bättre? Var det för att minska kostnaderna? Var det "rätt tid" just då för att det råkade vara sommar och "alla säger" att det är bättre att potträna då? Vad vet jag, kommer knappt ihåg när det släppte till slut. Men han har varit fortsatt knepig med bajsandet, det är först nu det börjar vända. Totalvägrade bajsa på toaletten, sa aldrig ifrån (annars kunde han fått en blöja) utan man fick kommendera honom till toaletten till slut. Bajsade väldigt länge endast i badkaret (utan propp med vattnet rinnande) vilket ju är ganska hindrande i vardagen. Nu börjar det som sagt rätta till sig. Fortfarande kan det hända olyckor, fortfarande får man hålla lite koll för han säger inte ifrån själv. Och han bajsar numera i toaletten.
Enligt förskolan var han inte mogen, när jag tog upp det där. Och kanske är det så för ditt barn med. Men det blir säkert bättre. Du kanske ska backa ett tag, och sen försöka igen om några veckor?