• Anonym (suddigt)

Ser suddigt på långt håll

Jag undrar om det är någon som vet vad jag kan ha för problem med min syn? Jag har nu under en längre tid  börjat se suddigt på långt håll, till exempel om jag sitter ganska långt från TV:n (4-5 meter) så kan jag inte läsa texten eller se ansikten på människor på TV:n. Även skyltar när jag går på stan är svåra att läsa. Jag är 37 år och är inte gravid.

Jag bad häromdagen min man testa om han kan se texten på TV:n från samma avstånd och det kan han. Han är 7 år äldre än mig och har däremot fått problem med att se på nära håll, men det är ju normalt.

Jag har inga som helst problem med att läsa text på nära håll. Om jag sitter och läser och samtidigt tittar på TV har mina ögon svårt att "ställa om" till att titta på TV:n, det blir alltså suddigt på TV:n, men om jag lägger ner boken och bara tittar på TV så blir det bättre efter ett tag. Men det är aldrig problem med texten i boken utan den ser jag bra hela tiden.
    Likaså om jag sitter och tittar på min son när han tränar i sporthallen, då har jag väldigt svårt för att se ansikten på långt håll. Det är nästan värst där i sporthallen, för lysrörsbelysningen gör att det blir så jobbigt för ögonen.

Är det någon som kan hjälpa mig med vad detta kan vara? Det har alltså varit så i något år, men blivit lite sämre på sista tiden. Jag har inte glasögon och har inget fel på synen vad jag vet (har inte haft innan i alla fall).

• Svar på tråden Ser suddigt på långt håll
  • Philippa

Dags att boka en tid hos optikern....

• Veritas18

Men gå och kolla synen då.... Kan vara astigmatism tillsammans med ett annat synfel.

• Fia 28

Det är nog inget värre än att du gått och blivit närsynt. Iväg till optikern bara!

• Anonym (grr)

Ser man dåligt på långt håll brukar det vara närsynthet, det har jag. ser dåligt på långt håll och bra på nära håll. Att du är 37 år och börjar se dåligt nu är inget konstigt, synen ändras med åren. Ta kontakt med en optiker så du får göra en synundersökning.

• sextiotalist

Du har troligen haft det synfelet länge, men nu när du börjar närma dig 40 så märker man av det. Jag har ett brytningsfel som jag inte märkte av förrän jag närmade mig 40. Ögonen klarade inte av att kompensera det längre, så jag fick börja använda glasögon.
    Det är inte alls säkert att du är närsynt, även om det beter sig så, du kan ha ett annat brytningsfel. Jag har problem numera (trots att jag inte är närsynt) att se på långt håll.

• Anonym (suddigt)
    sextiotalist skrev 2012-01-02 14:42:21 följande:
    Du har troligen haft det synfelet länge, men nu när du börjar närma dig 40 så märker man av det. Jag har ett brytningsfel som jag inte märkte av förrän jag närmade mig 40. Ögonen klarade inte av att kompensera det längre, så jag fick börja använda glasögon.
    Det är inte alls säkert att du är närsynt, även om det beter sig så, du kan ha ett annat brytningsfel. Jag har problem numera (trots att jag inte är närsynt) att se på långt håll.
    Tack för svaret, det var intressant!

Usch, jag känner inte för att gå till optikern. Det får nog vara ett litet tag. Ville egentligen bara kolla om det kunde vara någon sjukdom. Men det är ju fruktansvärt irriterande när man inte kan läsa ordentligt på skyltar och annat.
  • Khaleesi
    Anonym (suddigt) skrev 2012-01-02 14:46:19 följande:

Usch, jag känner inte för att gå till optikern. Det får nog vara ett litet tag. Ville egentligen bara kolla om det kunde vara någon sjukdom. Men det är ju fruktansvärt irriterande när man inte kan läsa ordentligt på skyltar och annat.
    Vad tjänar du på att skjuta upp besöket hos optikern till ett senare tillfälle? Det är underbart befriande att ha sett dåligt och sedan få glasögon som gör att man ser ordentligt igen.

Jag hoppas att du inte kör bil och är ute i trafiken med din nedsatta syn!
  • sextiotalist
    Anonym (suddigt) skrev 2012-01-02 14:46:19 följande:

Det är inte till tandläkaren du skall gå, utan till en optiker, det är rätt tröttande när man inte kan se ordentligt. Så nu damen, så ringer du till en optiker, kolla om de har ett bra erbjudande.
  • Vila

Iväg til optiker bara! Jag ska dit någon dag jag med eftersom jag har svårt att få i tråden i nålen och liknande sen någon månad tillbaka.

Svar på tråden Ser suddigt på långt håll