Ser suddigt på långt håll
Jag undrar om det är någon som vet vad jag kan ha för problem med min syn? Jag har nu under en längre tid börjat se suddigt på långt håll, till exempel om jag sitter ganska långt från TV:n (4-5 meter) så kan jag inte läsa texten eller se ansikten på människor på TV:n. Även skyltar när jag går på stan är svåra att läsa. Jag är 37 år och är inte gravid.
Jag bad häromdagen min man testa om han kan se texten på TV:n från samma avstånd och det kan han. Han är 7 år äldre än mig och har däremot fått problem med att se på nära håll, men det är ju normalt.
Jag har inga som helst problem med att läsa text på nära håll. Om jag sitter och läser och samtidigt tittar på TV har mina ögon svårt att "ställa om" till att titta på TV:n, det blir alltså suddigt på TV:n, men om jag lägger ner boken och bara tittar på TV så blir det bättre efter ett tag. Men det är aldrig problem med texten i boken utan den ser jag bra hela tiden.
Likaså om jag sitter och tittar på min son när han tränar i sporthallen, då har jag väldigt svårt för att se ansikten på långt håll. Det är nästan värst där i sporthallen, för lysrörsbelysningen gör att det blir så jobbigt för ögonen.
Är det någon som kan hjälpa mig med vad detta kan vara? Det har alltså varit så i något år, men blivit lite sämre på sista tiden. Jag har inte glasögon och har inget fel på synen vad jag vet (har inte haft innan i alla fall).