• xxx01

När dansar ni julen ut?

Jag håller på att plocka bort mitt julpynt, granen ska dansas runt. Är ni redan klara eller när ska ni göra det?

• Svar på tråden När dansar ni julen ut?
  • VildVittra

20de a knut, den 13 de jan tar vi bort allt utom utebelysningarna..de får sitta och lysa jan ut

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Alexander 22 augusti -11
  • Hallonmumsan

Nicholasmamma- är det 20 dag knut? Haha vilken koll jag har har då. Men jag lyckas ändå pricka in rätt dag genom almenackan. Nu åker granen tidigare för den barrar så otroligt.

• lövet2

Tjugondag Knut rensar vi ut julen här hemma. Tills dess har vi julfint värre!

• Amber1975

Idag! Ut med skiten, nu är det vår!

• 3bm

Tjugondag Knut är det som gäller här. Då det i år är en fredag funderarbvi på att ha julgransplundringen på lördagen istället. Lättare att bjuda in barnfamiljer då.

• Mael

Vår dotter fyller år 9e jan och vi vill att hennes dag ska vara julfri så numera har vi julgransplundring på trettondagen (dvs 6 jan) istället för på Knut.

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • 3bm
    älskarlivet81 skrev 2012-01-02 17:47:16 följande:
    Julgransplundring? Det har vi aldrig haft, varför har man det?

Julgransplundring är ju för barnens skull. Då dansas det ringlekar kring granen (ungefär som vid midsommar, men med inslag av mer julbetonade låtar). Vi brukar även lite senare ha fiskdamm. Vid julgransplundringen går alla som vill även ta sig en bil av pepparkakshuset. Brukar uppskattas av barnen.
  • VildVittra
    älskarlivet81 skrev 2012-01-02 17:47:16 följande:
    Julgransplundring? Det har vi aldrig haft, varför har man det?
    för att förr hade man äpplen, pepparkakor och annat godis i granen...och då hade man julgransplundring...då barnen fick äta upp allt godis...från smällkaramellerna och annat gottigt.
    Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Alexander 22 augusti -11
  • ZZeebra

Idag har vi tagit bort allt utom julgardiner och utebelysning.
    tar nog gardinerna imorgon, orkade inte ställa mig och stryka de nya idag Glad

Älskar julen och tycker det är tråkigt att den är över..

• älskarlivet81
    3bm skrev 2012-01-02 18:22:25 följande:
    Julgransplundring är ju för barnens skull. Då dansas det ringlekar kring granen (ungefär som vid midsommar, men med inslag av mer julbetonade låtar). Vi brukar även lite senare ha fiskdamm. Vid julgransplundringen går alla som vill även ta sig en bil av pepparkakshuset. Brukar uppskattas av barnen.
    För barnens skull? Jag har aldrig varit med om det och är 30 år.. Vår dotter är 1,5 år och vi kommer inte ha julgransplundring, har ju inte ens gjort pepparkakshus och lär nog aldrig göra det heller :) 

Dansar ringlekar kring julgranen gör vi på julafton inne i stan där vi bor..
    VildVittra skrev 2012-01-02 18:23:58 följande:
    för att förr hade man äpplen, pepparkakor och annat godis i granen...och då hade man julgransplundring...då barnen fick äta upp allt godis...från smällkaramellerna och annat gottigt.
    Ok, vi lär aldrig ha ätbara saker i vår gran :)

• Brünnhilde

Vi har inte julgransplundring eller dans runt granen hemma av utrymmesskäl. Men barnen och jag (eller dottern och jag numera, sonen har varit för gammal ett par år nu) brukar gå på två allmänna julgransplundringar varje år: en i vår församlingskyrka och en på ett museum.

Svar på tråden När dansar ni julen ut?