• Jenny825200

    Har du varit nästan "död" och kommit tillbaka vad hände?

    alltså folk som "prackar" det är ju oseriösa medium t.ex som ger diffusa läsningar och säger uppenbara och generella saker för att övertyga om att de kan ha kontakt med en annan värld och dessutom tar massa pengar för det! Om jag visste att jag kunde se saker och förmedla saker som är riktiga och så pass ovärderliga som bevis för en efterkommande värld som är så underbar att man inte vill återgå till denna så skulle nog saker som pengar, utseende etc inte ha något större värde för mig som person och därmed skulle jag inte ha behov att göra mig förmögen på min kunskap...
    Därför föredrar jag att fråga seriösa medium (det finns de som inte tar betalt, eller ytterst lite enbart för sina egna kostnader som resa, mat, en stund av sin tid etc) och kan ge konkreta detaljer t.ex minnen som enbart avliden anhörig + sittare delar, alltså direkta upplevelser, tonlägen, detaljer, eller till och med saker som direkt stämmer men som den levande anhörige inte känner till vid tillfället, då det omöjligen kan handla om reading! och framförallt detaljrika och direkta påståenden.... inte saker i stil med "Jag ser en blå fågel som du en gång har ägt" eller "ibland kan du uppleva att det blir lite rörigt i ditt liv" utan mer förnamn, efternamn, språk, utseende (som inte har att göra med att man är släkt och samma ursprung som den man sitter framför) utan ärr, födelsemärken, etc etc...

    Vad gäller syrebrist i hjärnan så är det inte en vetenskap eftersom det har inte bevisats.... utan det är en vetenskaplig teori.. stor skillnad. den används inom vetenskapen som en möjlig förklaring eftersom den inte går att motbevisa. Vetenskapen har inte heller lyckast motbevisa tesen om att det möjligen skulle kunna finnas ett sätt att fungera utan sin kropp, eller att människan skulle bestå av ett själsligt väsen. Detta pga denna forskning får otroligt lite stöd. Om man nu vore så säker på att det är helt omöjligt med vidare upplevelser och ett inre som lever oberoende av den fysiska värld vi upplever och uppfattar i våra kroppar så skulle man kunna tycka att det vore bra om det en gång för alla gick att motbevisa med direkta bevis. På samma sätt som jag önskar att det går att hitta direkta bevis för denna värld inte är ensam om sin existens. Det är intressant hur man kan förkasta idén om ytterligare världar etc men tycker absolut inte det är konstigt med att det finns en värld och upplevelse här och nu och har funnits för varelser i många tusen år tidigare som har försvunnit. De som dör och återkommer (vilket redan är bevisat att man kan göra, det var ngn anonym med massa punkter i parantes som hävdade att också det var blaj) har ju med sig upplevelser som de beskriver som mer verkliga än den värld vi lever i just nu, alltså att denna värld och fysiska upplevelse vi bär på här och nu är just lika overklig som en dröm kan kännas efter man vaknat upp då man har avlidit från den - och att det faktiskt är den efterföljande upplevelsen som är den mer verkliga då den inte begränsas av kropp eller fysiska förutsättningar utan är mer en inre upplevelse, en högre upplevelse.

    Om man väljer att inte tro på det är det helt okej för min del MEN att hävda att man håller sig till fakta då man gör det är att faktiskt ljuga - eftersom det finns INGEN källa som direkt kan motbevisa ytterligare världar etc.

    Däremot kan människor återgå med upplevelser som är vetenskapligt svåra att motbevisa, t.ex att de vet om saker som vad deras anhöriga gjort under tiden de varit döda, vilket inte är möjligt vid en hallucination eller träffat anhöriga i vidare värld som de inte vetat om har existerat. jag såg en dokumentär om en pojke som dött då hans blindtarm gått sönder och bland annat sett sin pappa be till gud och kunnat återge exakta orden pappan använde då han bett honom återvända (pappan befann sig i ett annat rum) och träffat sin döda syster som han inte har kunnat känna till då föräldrarna valt att hemlighålla för barnen för de varit för små, samt en morfar som dött långt innan pojken fötts... det är ganska häftigt att en 4åring (som dessutom inte har ett behov att hitta på en sådan historia som en vuxen med erfarenhet och förmågan att ljuga ihop detaljrika berättelser skulle kunna ha) dessutom återvänder och känner till saker som den inte kände till före incidenten, enbart genom att hallucinera pga syrebrist.. då skulle han i så fall ha återvänt och återgett de röda o oranga färgerna som är mer troligt att hjärnan smusslar ihop....

    Min mormor dog för 2 mån sedan pga sjukdom och berättade vid tillfällen att hon kände det som att hon ville kliva ur sin kropp och att anhöriga stod och försökte locka henne med, hon ville gärna göra det men visste inte hur hon skulle besegra sina fysiska mänskliga begränsningar, men det kändes på något sätt varmare att få vara med dem istället för att stanna kvar.. detta var saker hon berättade då hon var mer medveten och fysiskt välmående och alltså inte vid tillfällen då hjärnan kunde varit påverkad av hallucination eller liknande ...

    Om det är någon som vill skriva och berätta sina upplevelser så hjälper jag gärna till med skriftspråk (om ni tycker att jag har ett ok sådant) då skriva är just en av mina intressen i livet - men jag har inga egna upplevelser att dela med mig av!

  • Jenny825200

    Är det någon här som är bildad ? Hänvisar man till fakta borde man också känna till att det inom forskning finns flera olika sätt att komma fram till det man refererar som just vetenskap, en källa är att sammanställa upplevelser och vittnesmål och beräkna hur pass troligt det är att resultatet är detsamma efter en viss tid. Även i matematikens värld (inte mitt område) använder man trolighetsteser för att komma fram till resultat, därför att man beprövat en teori tillräckligt många gånger och fått fram samma resultat är sannolikheten att det i slutändan faktiskt är så tillräckligt stor. Dock endast tills en teori motbevisats.

    Mig veterligen har man aldrig lyckats motbevisa teorin om att man fortsätter att existera efter den fysiska kliniska döden.
    Och att använda wiki som faktakälla... Går ni på högstadiet eller?

  • Jenny825200
    xXxFrejaxXx skrev 2012-01-04 07:39:45 följande:
    Jag ramlade från en brygga när jag va 5 år och kunde inte simma så jag drunknade faktiskt. Men min storebror skrek på hjälp och då kom en tysk man och räddade mig med HLR Mitt minne med det hela va att jag låg blickstill och kollade upp på den blå himlen. Har inget minne av att jag dog?

    fast om du hade drunknat hade det inneburit att du inte blev räddad, då drunkna är när man sjunker och dör?
  • Jenny825200
    Omorfia skrev 2012-01-04 11:12:30 följande:
    Detta forskas inte på eftersom det inte går att få etiskt godkännande för en studie där du "dödar" människor för att undersöka vad som händer sen.. Det har inget med bristande intresse att göra.

    Nu finns det ju fler sätt att bedriva en studie än att döda en människa, t.ex har det bedrivits studier på intensivvårdsavdelningar där det är vanligt förekommande att människor dör naturligt och man lyckas återuppliva dem utan att man själv behöver ta död på dem ;)
  • Jenny825200
    Omorfia skrev 2012-01-04 11:12:30 följande:
    Detta forskas inte på eftersom det inte går att få etiskt godkännande för en studie där du "dödar" människor för att undersöka vad som händer sen.. Det har inget med bristande intresse att göra.
    Menar du på samma sätt att när man bedriver t.ex forskning av hiv så gör man det på frivilliga som avsiktligt smittas av viruset för att forska på dem... det råkar inte vara så att man forskar på de som redan bär på viruset :D
  • Jenny825200
    Anonym (..) skrev 2012-01-04 11:59:25 följande:
    Vad du lyckats vrida på allt.. Grattis. Det är så roligt för ni gillar verkligen att älta & haka upp er, spelar liksom ingen roll hur många gånger man förklarat vad man menar.. Jag har för övrigt aldrig hoppat på någon, jag håller mig alltid sakligt, till skillnad från många andra. Men det är klart, har man en annan åsikt får man ju ta det. Förstår inte hur motsattsen är bättre, att försöka få fram att det inte är så, det är precis lika fel. Som sagt ingen vet vad dom händer. Så himla löjligt detta :)
    hehe, att hålla sig sakligt och faktamässigt, är det att referera till wiki artiklar och hävda att det är ren och skär fakta och att man själv sitter inne på svaret, att det är omöjligt att upplevelser inte kan vara något annat än hallucintation, bara för att wiki säger så ? :)
  • Jenny825200
    Anonym (..) skrev 2012-01-04 15:16:28 följande:
    Det var ett jävla tjat.. Har förklarat flera gånger hur jag menar, bara att gå tillbaka att läsa. För intressant verkar det ju vara, vad jag tycker. Annars hade ni ju bara ignorerat istället för att hetsa upp er över inget. Ni verkar vilja bråka med mig -.- Var några dagar sen jag slutade diskutera det här, nu har jag bara kommenterat. Sluta var så otroligt otrevliga, det gillas inte!
    Den enda som tjatar i den här tråden är du! Du har suttit här hela dagen och manglat in din poäng..sida efter sida.. tror du på fullaste allvar att någon ORKAR läsa tillbaka på det du skriver, för du har sedan trådstart suttit o hyvlat människors upplevelser på ett elakt och ignorant sätt och dessutom använt faktakällor ala mellanstadiet. Varför fortsätter du? Varför har du svårt att släppa tråden och gå vidare om ämnet inte berör dig? Det är ingen som tycker det är intressant att läsa en monolog av dig där du sitter och avfärdar och inte ens kan uppge några tillförlitliga källor till dina åsikter och gång på gång skriver att man ska komma med FAKTA, när du inte ens har någon faktaenlig kritik att komma med själv. Förstår du inte att du bara framstår som otroligt okunnig, ignorant och inte särskilt begåvad, när du inte ens kan läsa trådstart ordentligt där det står klart och tydligt att man efterfrågar och är intresserad av människors upplevelser och inte  wikihänvisade åsikter!
  • Jenny825200
    Anonym (..) skrev 2012-01-04 15:32:30 följande:
    Eller så gör du det själv, så svårt är det ju inte som sagt :)
    Tydligen, eftersom du har huserat här hela dagen medan vi andra har varit iväg o levt våra liv däremellan ;)
  • Jenny825200
    Omorfia skrev 2012-01-04 12:20:03 följande:
    Hur har dessa studier gått till då? Vad har man tittat på?
    De jag har följt har man bland annat i återupplivningsrummen på intensivvårdsavdelningarna i taket osv fäst små bilder som inte går att se från vanlig höjd och hållt intervjuer med de som man lyckats återuppliva om deras upplevelser, vad de har sett, upplevt etc och sammanställt. Då vissa hävdar att de upplevt att de har svävat upp från sin kropp etc har syftet alltså varit att se om de då har lagt märke till saker i rummet, taket, som t.ex dessa bilder. Jag vet inte vad resultatet blev, men går kanske att googla fram på något sätt?
  • Jenny825200
    Anonym (..) skrev 2012-01-04 16:32:50 följande:
    Vad gärna du vill bråka med mig men vet du, jag har ingen lust med det.
    Nej jag vill inte bråka med dig, därför att jag tycker att alla människor har rätt till sina åsikter oavsett hur lite jag håller med om dem, men jag anser att man ska vara tydlig med att det är just påståenden och ens egna övertygelse/tro och inte felaktigt hävda att man själv besitter sanning/fakta och dessutom trycka ner människor i sitt ordval. Dessutom tycker jag att tråden förlorar sitt syfte och poäng när man måste bläddra genom 20 sidor av dina åsikter när de inte ens efterfrågas, varken i trådstart eller av de som diskuterar i den. Så jag har en önskan att du antingen väljer att diskutera på saklig nivå, alltså med respekt för att andra kommer att använda tråden till att prata om saker du inte tror på, eller att du skapar en ny, egen tråd där du kan diskutera din övertygelse med andra likasinnade och sluta "ta över" någon annans tråd och bete dig respektlöst mot de som håller sig till ämnet.
  • Jenny825200
    EnFisPåTvären skrev 2012-01-04 16:44:36 följande:
    Någon nämnde det tidigare, att dessa inte sett bilderna. Men det är ju inte så konstigt då inredningsdetaljer kanske inte är det primära när man är på väg över (om det nu är så det går till).
    Okej, jag har inte följt denna tråd sen c:a sid 20 då den innehöll mycket inlägg som var irrelevanta för ämnet, dvs felaktiga källhänvisningar till oseriösa sidor och irrelevanta påståenden, så jag kan ha missat att det tidigare har nämnts.

    Dock har jag varit intresserad av detta fenomen baserat på att det är intressant att människors vittnesmål har så mycket gemensamt och det faktum att trots att människor i historien vittnat om liknande, oförklarliga upplevelser (och alltmer nu när det är fler som lyckas komma tillbaka ) så långt bak man kan se. Jag tycker också att det är intressant att man avfärdar det så lätt just för att det inte skulle vara troligt med en ickefysisk värld där medvetandet kan överleva sin kliniska död, när man kunnat lägga så otroligt mycket resurs på forskning om t.ex paralella universum och kommit fram till mycket nytt som man också tidigare avfärdat som osannolikt, bland annat att det skulle kunna vara möjligt med flera universum som ligger paralellt med varandra likt en massa rum, som man inte kan ta sig mellan.. tidigare tänkte man att det bara finns ett som hela tiden ser ut att vara större och oändligt, men ny forskning visar alltså att det finns en ände c:a 10% från den plats man lyckats finna hittills och att det där i så fall skulle finnas ett nytt universum som vi inte kan ta oss till...

    Världen, vår existens och uppkomst är förunderlig, många frågor är oförklarliga och där kan vi alltså bara förlita oss på upplevelser, teorier, tro etc. Men att tro att man själv som enskild individ kan besitta en enda sanning och avfärda allt annat på snäsigt vis, det är att lida av någon slags hybris tänker jag!

    Vidare medvetande, efterkommande liv, människans inre existens, förmågan att bibehålla medvetande trots det kroppsliga försvinnandet etc är saker som än inte har motbevisats trots att det vittnats om den ungefär lika länge som människan själv! Om det är någon som funnit bevis mot detta skulle jag gärna vilja se just denna forskning och slutsats - och alltså inga wikikällor utan mer tillförlitliga och seriösa sådana ;)
  • Jenny825200
    Anonym (..) skrev 2012-01-04 17:02:50 följande:
    Nej, synd om mig är det inte men jag är faktiskt bara människa, tål mycket men fan vad less man blir på att få skit ibland & jag har inte skrivit något som är mot reglerna, tillskillnad mot dom som gått mot mig som person. Det är inte att hålla det sakligt precis. Ni verkar ärligt talat vilja bråka, kan inte hitta någon annan anledning.
    Bredvid citatknappen finns en röd symbol med en hand i, denna leder till moderatoranmälan, ett tips om du känner att någon bryter mot Fl:s regler genom att använda ovårdat/kränkande språk eller direkta påhopp mot dig är att klicka på just den, så hamnar inlägget i inkorgen till familjelivs moderatorer.. så slipper du försvara dig mot "elaka" människor, utan kan anmäla dem direkt, så att de stängs av från forumet. Men ska jag vara helt ärlig så är det snarare så att du skulle behöva en varning på vissa av dina inlägg bakåt i tråden då de överskrider diskussionsvett. Jag kan dock ge dig att jag sett något inlägg här tidigare från en anonym som var direkt kränkande mot dig, i övrigt har folk bara bett dig att tona ner och att tänka på vad du skriver, samt påpekat att du har dåliga källhänvisningar och inte håller dig till sak och skriver samma saker i ett tjatigt flöde sida ut och sida in... Och vet du vad: Det får man!
  • Jenny825200
    Omorfia skrev 2012-01-04 17:09:26 följande:
    Ok, det var inte riktigt den typen av forskning jag syftade på. Jag menade detta som jag citerade:
    Karolina86 skrev 2012-01-04 10:08:19 följande:
    Vad gäller syrebrist i hjärnan så är det inte en vetenskap eftersom det har inte bevisats.... utan det är en vetenskaplig teori.. stor skillnad. den används inom vetenskapen som en möjlig förklaring eftersom den inte går att motbevisa. Vetenskapen har inte heller lyckast motbevisa tesen om att det möjligen skulle kunna finnas ett sätt att fungera utan sin kropp, eller att människan skulle bestå av ett själsligt väsen. Detta pga denna forskning får otroligt lite stöd. 
    Om man ska vara sån, så för att den forskning du hänvisar till ska vara legitim, så måste man ha som grundläggande premiss att folk som dör först lämnar sin kropp och ser den och hela rummet (och dessutom tar in hela rummet) som en del av dödsupplevelsen. Och så är det väl inte? Oavsett vad för svar man får genom att intervjua folk efteråt kan man ju inte bevisa att människan kan existera utan sin kropp.
    Möjligen inte, men man skulle kanske 1) kunna göra det om man hade resurs och ett allmänintresse till att bedriva mer seriös forskning på det, just nu bedrivs den med mycket små medel då många inom forskningsvärlden, trots intresse, inte vågar forska på just dessa områden eftersom man anser att det är så pass osannolikt att man inte har tillräckliga medel för att bedriva stor forskning på heltid för detta. Den finns dock i små mängder

    2) Möjligheten att det skulle fungera har inte heller motbevisats än, så att argumentera med att det inte finns tillräckliga bevis är detsamma som att argumentera med att det inte finns några motbevis. Att upplevelser skulle orsakas av just syrebrist i hjärnan är fortfarande en betrodd teori till det, ingen bevisad vetenskap.

    3) Utöver just dessa upplevelser med ljusfenomen och adrenalinliknande känslor och upplevelser som kan vara just hjärnans spratt för att orka med den påfrestning det innebär att dö finns även vidare vittnesmål från människor utan förklaring, t.ex att den som befunnit sig i ett stadie av klinisk dödsförklaring återkommit och kunnat återge var anhöriga har befunnit sig och vad de har gjort under stunden man har varit död, vilket mig veterligen inte går att koka ihop i sin egen fantasi...

    Just därför intresserar ämnet mig, jag påstår dock inte att jag sitter inne med sanningen, jag menar bara på att det är oerhört intressant med hur stora områden som är oförklarade och varför intresset inte är större från allmänheten, jag menar det borde ju vara intressant att veta vad som ligger i allas våran framtid då det är ett faktum att vi alla kommer att dö i vår framtid :)
    Ändå bedrivs mer forskning och allmänintresse på sjukdomar som hiv och cancer - fastän det är något vi alla inte kommer att drabbas av...
  • Jenny825200
    PeeGee skrev 2012-01-04 17:09:46 följande:
    Jahopp, så blir jag tvungen att logga in och lägga mig i.

    Jag ser också det som .. ser. Att ett par av de respondenter som sagt sig ha upplevelser skriver rakt ut att de _vet_ vad som händer. De till och med juxtaposerar det med att påpeka att .. kan tro vad h*n vill och de själva vet vad som händer. Det är inget blaj från ..s sida, det står uttryckligen så. När sedan dessa som säger sig veta vad som händer får höra att andra inte haft samma upplevelse så antyder de på ett passivt aggressivt sätt att det är för att dessa andra inte är lika speciella som de själva.

    Det finns inget sådant som "min sanning" och "din sanning". Sanningen är sanningen. Det finns din upplevelse  och min  upplevelse.  De som säger sig haft specifika upplevelser accepterar bara sin egen medan .. säger sig varken veta bu eller bä.

    Upplevelser är inte sanningar. Om så var fallet skulle inte optiska synvillor fungera - 3D-bio skulle vara helt värdelöst. (Det kan ju argumenteras att det är värdelöst ändå, men vi kan ju säga att 3D bio skulle vara omöjligt att skilja från 2D om inte människan hade förmågan att lura sina egna sinnen.)

    Några vill ha det till att ingen som inte tror att nära döden-upplevelser är sanningen om livet efter döden får skriva i tråden för att TS säger så. Ts lyder såhär, för den som missat det: "[...]alltså räknats som kliniskt död men sen återvänt till livet vad hände minns du något?"

    Det är en öppen fråga som inte, såvitt jag kan se, har svaret inbyggt i frågeställningen. Några har också vittnat om att de inte haft någon änglakör eller starkt vitt ljus. Somliga minns det som bara "svart" andra minns det inte alls. Om inte TS på något vis hymlar med sin trådstart så är deras svar lika mycket värda som de vars respondenter haft en "upplevelse".

    Det blir lite udda när man gång på gång gör påståenden som att .. är den enda som försöker påstå sig sitta inne med sanningen när det är precis tvärt om när man läser efter. Ännu mer udda blir det när vederbörande visar sig inte ha klarat av att tolka en en mening lång trådstart annat än utifrån sina egna önskemål. Det antyder ju att det är den personen - och inte .. - som har problem med läsförståelsen.

    Ni har missat där det görs påståenden att ndu-personen ligger inne med sanningen, ni har missat där .. gång på gång påpekar att det är detta .. vänder sig mot och ni har missat att trådstarten inte kräver enbart änglakörer. Därefter hånas .. för sin förmenta ungdom. Sist jag kollade fanns det gott om stofiler i min ålder som är rent otroligt dumma i huvet och å andra sidan likaledes gott om ungdomar som tänker ett varv till. Patetiska härskartekniker som att komma dragandes med ålder blir bara för töntigt.

    Det här kunde ha blivit en intressant tråd, helt och hållet utifrån de enskilda upplevelserna. Både de dramatiska och de kolsvarta. Det kunde ha resonerats över olika möjliga förklaringsmodeller. Men de troende verkar ha väldigt svår att acceptera möjligheten till någon annan förklaringsmodell än deras egna föredragna och av någon anledning kräver de alltid att få dominera diskursen och aggressivt tysta den som inte håller med. .. vill att frågan ska vara öppen  - belackarna att den är avgjord iom att de själva hade en upplevelse och därmed räknas ingen annans och inga andra förklaringsmodeller. Det, om något, upplever jag som trångsynt.

    Att folk har likartade upplevelser anses, till exempel, bero på kulturellt underbyggda förväntningar. NDU i Japan eller Indien upplevs ofta annorlunda än de i västeuropa och USA. Det står att läsa i de länkar .. tillhandahållit, för den som orkat läsa dem. Vill man inte lita på wikipedia kan man följa källhänvisningarna på botten av sidan och ta ställning till källorna.

    (..) Du har inte formulerat dig illa, du är med FL mått mätt ovanligt rättstavad och klart formulerad. Det är mobben du fått emot dig som verkar ha lite otur när de läser.
    fast det där är väl ändå en egentolkning, som jag ser det, har människor som svarat sakligt på det som efterfrågas: dvs

    "Har du varit nästan "död" och kommit tillbaka, vad hände?"


     


    och då delat med sig av sina upplevelser med stor ödmjukhet och dessutom skrivit att "detta är vad jag upplevde, men jag vet inte vad det beror på, vi kommer få veta detta när det är vår tur" och gång på gång blivit hyvlade av anonym med punkterna där h-n dessutom gör tappra försök att backa upp sin "fakta"  med wikihänvisningar. Jag ser inte att de som gjort seriösa försök att svara på frågan på samma vis försöker backa med länkar till "hokus pokus" och backa med att  säga att det är seriös fakta..

    Människor blir inte provocerade av att personen inte tror på samma vis som de själva, utan att personen är tydlig med att gång på gång skriva "detta har du inte upplevt, detta är en dröm ihopkokad av din fantasi" och liknande inlägg (gå tillbaka c:a sid 1-15, eller klicka läs endast Anonym (..) så ser man att språket är ganska igångtriggande för att sedan backa och påstå att man blivit felaktigt påhoppad!

  • Jenny825200
    Omorfia skrev 2012-01-04 18:58:33 följande:
    Jag tror att det inte satsas mer på att ta reda på vad nära-döden-upplevelser är, och vad som händer efter döden, för att de allra flesta bara accepterar döden som något oundvikligt och inget man behöver lägga så mycket kraft på. Därtill tror jag att eftersom den stora majoriteten på jorden är religiösa så har de redan en uppfattning/tro på vad som händer, och då blir den här forskningen "ointressant".

    Sen kommer vi alla att drabbas av cancer, även om sjukdomen inte måste hamna i just vår kropp för att drabbas. Det är nog därför cancer har det största allmänintresset.

    Själv så tycker jag att det vore kul att veta, men jag är rätt bekväm med att inte veta. Förr eller senare får jag ju veta det ändå
    Det har du förvisso rätt i, att vi alla drabbas direkt eller indirekt av cancer och att det är något som går att göra något åt i många fall, så självklart tycker jag att det är viktigt att det finns ett intresse och ekonomisk förutsättning att forska vidare i ämnet.

    Dock så finns det många som är fascinerade och intresserade av ämnet kring vidare liv på samma sätt som det finns ett stort intresse för universum och dess storhet, och där forskas det utan några pekpinnar eller konstigheter, men om man skulle vara intresserad av möjligheten att se om det går att överleva sin fysiska död - då det finns så otroligt många vittnesmål i ämnet så ignoreras man pga det "verkar" osannolikt. Jag tycker personligen att det verkar helt osannolikt att vi ens existerar här och nu och har allt att tillgå, alla varelser som finns i vårat universum och på vår planet när de andra är utdöda klot, och vi har känslor, människor, upplevelser och ett miljontal olika arter och varelser som fungerar beroende av varandra etc. Lika mycket tycker jag det är otroligt intressant OM det gick att se ifall vi i framtiden, vid vår kliniska död, kommer att kunna gå vidare och komma till den här platsen som så många människor - oberoende av varandras upplevelser ändå vittnar om så pass likt varann. Alla som haft eller hört talas om någon med hallucination vet ju att den brukar utspela sig olika beroende på vem den drabbar, men i det här fallet av fysisk kroppslig död så är upplevelsen i stort densamma, eller kommer med ett slags mönster och en stark känsla och övertygelse om att det var just en fortsättning på sin existens. Alla kanske inte är intresserade, på samma sätt som alla inte är intresserade av alla sjukdomar man ägnar forskning åt, men jag vet att det finns många som är just det - och vill veta om det är möjligt att få återse anhöriga, nå ett högre medvetande, leva utan tidsbegränsning etc.

    trots allt - att bota en dödlig sjukdom handlar ju ändå bara om att förlänga tiden i livet en stund, man kommer fortfarande att komma till sin dödsdag - men om man vet att döden inte är att frukta, då den inte är något avslut utan snarare en ny början på något större och viktigare - då är den väl ändå viktig att uppmärksamma på något vis. Och att säga att döden inte fascinerar, skrämmer och intresserar en stor majoritet oavsett om den går att påverka (det bedrivs ju t.ex forskning kring om man kan hitta och stoppa åldrandet) är ju fel.. All skräckfilm/litteratur etc har ju en grund i människors rädsla att dö och försvinna.

    Jag tror egentligen -många- innerst inne hoppas att det finns en slags fortsättning på ens medvetande och existens, annars vore ju det faktum att vi existerar här o nu ganska meningslöst, för imorgon kan någon av oss upphöra med det och om sisådär 80 år har vi alla här garanterat gjort det. Jag tror det finns många som har svårt att acceptera att det bara är något man ska "ta", utan vill istället veta, om inte via vetenskaplig forskning så just med hjälp av andras vittnesmål, därav denna tråd :)

    Jag accepterar att inte veta just för att jag måste, men hade det funnits ett sätt för mig att just veta då hade jag verkligen velat göra det!
    Det finns en enorm "hokus-pokus" bransch där folk felaktigt tjänar stora summor pengar därför att de utger sig för att veta, kunna föra kommunikation med de som definitivt inte har återvänt sin död, etc och skulle man istället seriöst forska på området skulle människor kanske vända sig dit istället för att förlita sig på de många oseriösa och obevisade metoderna!
  • Jenny825200
    Anonym (tror) skrev 2012-01-05 14:57:27 följande:
    Kanske inte är så många här på FL som haft NDU?
    Sen finns det alltid typer som ska förstöra med trista inlägg som inte har med frågeställningen att göra öht.. ni vet vilka ni är!
    Sjukt intressant ämne iaf :) 
  • Jenny825200
    xXxFrejaxXx skrev 2012-01-07 17:53:52 följande:
    Jag gjorde ju det. Jag sjönk och dog. Men en tysk farbror utförde HLR så jag överlevde.
    Va det otydligt i mitt inlägg?
    Ja, det har du ju rätt i... Fast drunkna är inte det att dö genom att sjunka dvs utan att återvända tillbaka till livet igen? :)
Svar på tråden Har du varit nästan "död" och kommit tillbaka vad hände?